6.3.2024

Husqvarna Svartpilen 801 prototyyppi julki – tuotantomalli esitellään pian

Husqvarna laajentaa Svartpilen- ja Vitpilen-mallistoa kaksisylinterisiin. Prototyyppi julkistettiin jo, ja parin viikon kuluttua on vuorossa valmiin tuotantomallin julkistaminen.

Moottori pääsi helmikuun lopulla koeajamaan kaudelle 2024 täysin uudistuneet Husqvarna Vitpilen 401- ja Svartpilen 401 —mallit, ja samassa yhteydessä Husqvarna raotti salaisuuden verhoa näyttämällä ensimmäistä kertaa lehdistölle tulevan Svartpilen 801:n. Virallisesti prototyyppi julkistettiin 5. maaliskuuta, ja sitä ennen ei koeajotapahtumassa nähdyn pyörän kuviakaan saanut missään julkaista.

Svartpilen 801 -prototyypin paljastivat Husqvarnan markkinointipäällikö Gordon vom Bauer ja tuotepäällikkö Florian Braatz.

Koeajotapahtumassa mukana olleet Husqvarnan valokuvaajat kertoivat olleensa vain vähän aikaisemmin käymässä Ruotsissa, jossa lauhojen sääolosuhteiden takia oli haastava saada kuvattua jääradalla ajokuvia. Koeajopäivän jälkeen paljastui mihin Ruotsin kuvauskeikka liittyi, kun Husqvarnan edustajat veivät toimittajat hotellin kellaritiloihin ja paljastivat piikkirenkailla varustetun Svartpilen 801 -prototyypin.

Uutuuden tekniikka perustuu vahvasti KTM 790 Dukeen. Runko, takahaarukka ja moottori ovat käytännössä samoja. Erojakin on, mm. elektronisten avustimien, jousituksen säädettävyyden, ulkonäön ja ergonomian suhteen.

Moottori siis on 799-kuutioinen rivikakkonen, josta saadaan 105 hevosvoimaa tehoa ja vääntöä se tarjoilee 87 newtonmetriä. Pyörän painoksi Husqvarna ilmoittaa 181 kiloa, mutta ei vielä tässä vaiheessa että onko se kuivapaino, paino ajokunnossa ilman polttoainetta vai peräti tankattuna. Kun verrataan että KTM ilmoittaa 790 Duken painoksi 187,5 kiloa tankattuna, niin oletettavaa on että nyt ilmoitettu 181 kiloa on paino ajovalmiina mutta ilman polttoainetta.

Vakiovarustukseen tulee kuulumaan kahteen suuntaan toimiva Easy Shift -vaihdeavustin, kuljettajan valittavat ajotilat ja ABS-jarrujen supermoto-asetus, jolla järjestelmän voi kytkeä pois takapyörältä. Koska jo pienemmissä 401-malleissakin on kuusiakselinen liiketunnistin ja sen myötä ABS-jarrut ja luistonesto huomioivat pyörän kallistuksen, niin hyvin oletettavaa on että myös 801-malleissa on sama järjestelmä.

Valmiin tuotantomallin virallinen esittelypäivä on 19. maaliskuuta. Jo nyt innokkaimmat suomalaiset jälleenmyyjät ilmoittelevat Svartpilen 801 -mallia myytäväksi hintaan 15 200 euroa, joten hintakin on jo tiedossa.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat