13.4.2024

Koeajo: Husqvarna Svartpilen 401 ja Vitpilen 401 – lisää selkeyttä ja suorituskykyä

Kuva Sebas Romero ja Marco Campelli

Sujuvampi ajoasento, luettavuudeltaan parempi mittaristo ja helpposäätöisempi jousitus ovat esimerkkejä parannuksista. Kun peräti yli 90 prosenttia pyörän osista on malliuudistuksen yhteydessä uusittu, niin kaikkiaan parannuksia on saatu tehtyä huikea määrä. 

Husqvarna uudistaa ja laajentaa katupyörämallistoaan tarkkaan harkiten. Aivan joka lähtöön ei malleja vielä ole, vaikka se kuuluu KTM:n, GasGasin ja MV Agustan kanssa samaan Pierer Mobility Groupiin, joka on Euroopan suurin moottoripyörävalmistaja. Husqvarnan mallit nojautuvat lähtökohdiltaan KTM:n malleihin, ja siten tarjolla olisi nykyistä huomattavasti laajempikin mallisto. Vähitellen mallistoa kuitenkin kasvatetaan ylöspäin, ja siitä esimerkkinä on viimeisimmät, kaksisylinteriset Norden 901 ja Norden 901 Expedition -seikkailupyörät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vitpilen asfaltille, Svartpilen myös soralle

Husqvarnan nakumallisto jakautuu tyyliltään kahteen osaan, katupainotteiseen Vitpileniin ja hieman Scrambler-tyyliseen Svartpileniin. Ne jakavat saman tekniikan, mutta erot tulevat Vitpilenin nojaavammasta ajoasennosta, alumiinivaluvanteista ja katurenkaista, kun taas Svartpilenissä on pinnavanteet, karkeakuvioiset renkaat ja pystympi ajoasento. Muutenkin Svartpileniin on lisätty yksityiskohtia, jotka tekevät siitä hieman rouheammin scrambler-tyylisen kuin sisarmallinsa. Myös sisarmallien värimaailmat kuvaavat niiden nimiä, Vitpilen eli ”valkoinen nuoli” on vaaleampi ja Svartpilenissä, ”mustassa nuolessa” käytetään tummempia sävyjä. 

Nuolimallisto alkaa 125-kuutioisista versioista ja A2-luokkaan sopivat 401-mallit ovat tarkastelun alla tällä kertaa. Aikaisemmin mallistossa oli myös KTM 690 -mallien tekniikkaan perustuvat yksisylinteriset 701 Svartpilen ja 701 Vitpilen, mutta ne ovat poistuneet markkinoilta. Kaudelle 2024 nakumalliston lippulaivaksi nousee uusi, kaksisylinterinen Svartpilen 801. Neljänollaykköset uudistuivat täydellisesti tälle kaudelle, kun valmistaja ilmoittaa että peräti yli 90 prosenttia osista on uusia. 

Lisää kuutioita, lisää vääntöä

401:n yksisylinteristä moottoria on kasvatettu 373 kuutiosenttimetristä 399 kuutiosenttimetriin. Valmistajan mukaan moottori on uudistettu kampiakselista sylinterikanteen asti, ja vaihteistoakin muokattu sujuvatoimisemmaksi samalla. Käyntiääni on uuden Euro5+ -normin vaatimusten mukaisesti suhteellisen vaimea. Vaihteet on välitetty jopa voimavarat huomioiden tiheiksi. Ykkönen riittää 55 kilometrin mittarinopeuteen, kakkonen 80:een ja kolmonen 102:een. Kuutosvaihteella satasen mittarinopeudessa kierroksia on 6000. Tämä on myös kierrosluku, jonka yläpuolella terävin voima on tarjolla. Moottori vetää puhtaasti jo 2500-3000 kierrokselta alkaen, joten kymppitonniin kiertävässä moottorissa käyttöalue on ilahduttavan laaja. Vaihdepolkimen liike on kevyt ja täsmällinen, eikä koeajopäivän aikana löytynyt yhtään välivapaata. Hauskaa vaihteiden vaihdosta tekee molempiin suuntiin kytkimettömän vaihteiden vaihdon salliva Easy Shift -vaihdeavustin. Ykkös- ja kakkosvaihteen välillä tuntuu vaihdeavustinta käytettäessä nykäisy, mutta muuten vaihdot menevät sujuvasti.

Lisääntynyt iskutilavuus tuntuu pontevampana keskialueen voimana, vaikka maksimivääntö onkin kasvanut vain kahdella newtonmetrillä (nyt 39 Nm) ja teho yhdellä kilowatilla (nyt 33 kW). Huipputeho saadaan kuitenkin 500 kierrosta aiempaa alempana, mikä onkin loogista kun iskutilavuuden kasvu on saatu aikaan pidentämällä iskua neljällä millimetrillä. Aivan punarajalle asti kierroksia ei katuajossa tule venytettyä, sillä varsinaista tehopiikkiä ei yläkierroksilla tunnu, ja toisaalta voimaa on tarjolla sopivasti vaikka kiihdytyksissä vaihtaa isommalle vaihteelle jo vähän aikaisemmin. 

Mallien väliset erot selviävät mutkissa

Kun lähdetään asfalttitiellä kaartamaan mutkaan, tulee Svartpilenin ja Vitpilenin erot varsin selkeästi esille. Michelinin Power 6 -sporttirenkain varustettu Vitpilen kääntyy mutkiin hanakasti ja terävästi, riittää että kuljettaja kääntää katseen mutkan suuntaan. Pirelli Scorpion Rally STR -nappularenkain varustettu Svartpilen sen sijaan on liikkeiltään rauhallinen, ja jos haluaa pysyä samassa kyydissä Vitpilenin kanssa, niin kuljettaja joutuu aktiivisemmin ohjaamaan pyörää. Sinällään Pirellin renkaissa on selvästi kovempien rengasäänien ohella pitoa yllättävänkin paljon huomioiden, että se on kompromissi ja soveltuu hyvin myös hiekkatielle ja jopa maastoajoon. Svartpilenin etuna luonnollisesti on, että rengasvalinnasta johtuen se sopii asfaltin lisäksi yhtä hyvin myös hiekkateille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jousituksiin yksinkertaisemmat säädöt

Jousitusta on muokattu säädöiltään yksinkertaisemmaksi. Kun aiemmin keulassa oli 30 klikin säätö sekä puristus- että paluuvaimennukselle ja takana klikkejä oli 25, niin nyt kaikissa vaimennuksissa on yksinkertaiset viisi pykälää; ykkösasennossa täysin auki ja viitosasennossa täysin kiinni. Se on täysin riittävä määrä säätöjä tämäntyyliseen pyörään. Etupäässä vaimennusten toiminta on jaettu niin, että vasemmassa tolpassa on puristusvaimennus ja oikeassa tolpassa paluuvaimennus. Koko malliuudistus on helpointa nähdä takajousituksessa, sillä aiemmin pyörän keskilinjalle sijoitettu monojousi on nyt tuotu pyörän oikealle sivustalle näyttävästi näkyville. Pyörän keveyteen nähden jousitus on saatu säädöiltään jopa yllättävän pintaherkäksi mutta samalla progressiiviseksi. Pienet ja isot epätasaisuudet ylittyvät pyörän hintaluokka huomioiden kiitettävän huomaamattomasti. Erityisesti Svartpilenillä ajaessa tuntuu, että jousitus kestäisi vieläkin kovempaa kyytiä, mutta Vitpilenillä ja sen urheilullisemmilla renkailla jousituksen saa jo puskettua äärirajoille niin halutessaan. Ja näin siis koeajossa, jossa jousitukset olivat perussäädöissään, eli varaa on vielä kääntää vaimennuksia pari napsua tiukemmalle.

Etujarruna on yksi 320-millinen levy nelimäntäisellä radiaalisatulalla. Kevyelle pyörälle se on riittävästi ja etuna lisäksi, että yhdellä jarrulevyllä jousittamaton massa jää pienemmäksi, mikä taas parantaa ajo-ominaisuuksia ja -tuntumaa. Etujarrun alkupurenta on teholtaan sopiva ja kovissa jarrutuksissa jarruteho kasvaa lineaarisesti puristusvoimaa lisättäessä. Yhtään oho-tilannetta ei koeajossa sen takia tullut, että jarrut olisivat loppuneet kesken tai osoittaneet puutumisen merkkejä päivän mutkatieiloittelun aikana. ABS-järjestelmä huomioi pyörän sivuttaiskallistuksen ja halutessaan jarrut voi säätää supermoto-asetukselle, jolloin lukkiutumattomuus koskee vain etupyörää. Pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa takarenkaan pito säilyy hyvin, siitä pitää huolen luistokytkin. 

Mittaristo suuren harppauksen eteenpäin

Edeltävän mallin hieman lelunoloinen mittaristo on vaihtunut selkeälukuiseen, viisituumaiseen TFT-näyttöön, jossa on vakiona myös älypuhelinliitettävyys. Samoin ohjaustangon katkaisimet ovat uudet ja sujuvakäyttöiset. Nuolikaksikko tarjoaa luokassaan eniten elektroniikkaa, kun kallistuksen huomioivien ja supermoto-asetuksen omaavien ABS-jarrujen ja säädettävän luistoneston ohella tarjolla on kaksi ajomoodia (Street ja Rain) sekä kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin.

Tarjoaa paljon hinnan vastinetta

Tankkiin muotoillut polvisyvennykset tarjoavat hyvän tuen 180-senttiselle kuljettajalle. Vitpilenin ajoasentoa on malliuudistuksen yhteydessä muokattu neutraalimmaksi, kun se aiemmin oli voimakkaasti eteen nojaava. Uudistus vaikuttaa onnistuneelta ja ero Svartpilenin pystympään ajoasentoon on nyt selvästi pienempi. Valmistaja lupaa polttoaineen kulutukseksi 3,4 litraa sadalla, jolloin 13 litran tankillinen riittäisi 380 kilometrille. Reipasvauhtisessa koeajossa kulutus lähenteli neljää litraa, mutta silloinkin toimintamatka on vielä yli 300 kilometriä. 

Kun huomioidaan noin 8000 euron tasolle asettuva hinta, niin Svarpilen 401 ja Vitpilen 401 tarjoavat paljon ominaisuuksia ja varustelua luokassaan. Tehopaino-suhteeltaan kaksikko on A2-korttiluokan sallitussa maksimissa, joka on 0,2 kilowattia painokiloa kohti, joten parempaa suorituskykyä A2-kortillisen on vaikea toivoa. Edeltävään malliin verrattuna parempaa on suorituskyvyn ja ajoasennon ohella myös käytettävyys, sillä helpposäätöisempi jousitus ja luettavuudeltaan parempi mittaristo ovat juuri niitä asioita, joiden tärkeys nousee esille päivittäisessä ajossa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • jousituksen toiminta ja säädettävyys
  • hallintalaitteiden selkeys
  • suorituskyky luokassaan
  • moottorin värinät yläkierroksilla

TEKNIIKKA 

1-syl. nelitahtimoottori 399 cm3,  nestejäähdytys

6 vaihdetta, ketjuveto

33 kW (45 hv) / 8 500 r/min

39 Nm / 7 000 r/min

Mitat

Istuinkorkeus                    820 mm

Akseliväli        1 368 mm

Polttonestesäiliö               13 l

Massa tankattuna           165 kg (Vitpilen/170 kg (Svartpilen)

Rengaskoko

edessä          110/70R17

takana          150/60R17

Takuu          2 vuotta

Hinta           8081 € (Vitpilen), 8204 € (Svartpilen)

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat