1.10.2019

Koeajo: Seikkailua kohti – Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost A10

Ford Mustang

55-vuotias sen kuin jaksaa porskuttaa. Ford Mustang on lupaus seikkailusta, vaikka matka suuntautuisi vain lähimarkettiin. Hyvää: tyyli, matka-ajon helppous. Huonoa: avokaton vaikutus korin jäykkyyteen, ääniraita.

55 vuotta täyttänyt Ford Mustang on jälleen löytänyt sen tunteen, että ollaan seikkailun äärellä. Mallihistoriaan mahtuu toki huonompiakin vuosikymmeniä, mutta 2000-luvun taitteessa poniauto keksi itsensä uudelleen. 2015 Euroopassa esitelty nyky-Mustang on ennättänyt jo saada kasvojenkohotuksenkin, mutta tuttu muotokieli ja auton asenne kertovat edelleen enemmän road moviesta kuin automarketista.

Ford Mustang Convertible EcoBoost

Mustangin hankkiminen koostuu kuitenkin tietyistä valinnoista. Tärkeimmät niistä ovat moottori, katto ja niiden yhdistelmä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turbolla vai tilavuudella

Ford Mustang Convertible EcoBoost

“Sen ainoan oikean” 5,0-litraisen vapaasti hengittävän V8-bensiinimoottorin lisäksi Mustangiin tarjotaan 2,3-litraista EcoBoostia. Ahdettu nelisylinterinen on mielenkiintoinen tapaus, sillä numeroiden valossa (290 hv & 440 Nm) sen suorituskyky riittää kookkaan kruiserin liikuttamiseen mainiosti. Näin myös käytännössä, joten EcoBoostissa onkin mieltä, mikäli mittariin kertyy runsaasti kilometrejä.

Ford Mustang Convertible EcoBoost

Mustangin kohdalla kysymykseksi nousee kuitenkin myös ääniraita. Ahdetun moottorin ääniraita jää merkittävästi jälkeen esimerkiksi edellisen Focus RS:n esityksestä, jossa samasta voimanlähteestä on loihdittu imagoa vastaava äänimaailma. Nyttemmin tilannetta on päivitetty Ford Performance -pakoputkistolla, joten ilmeisesti tilanne on huomioitu Fordilla.

Ford Mustang Convertible EcoBoost

Aiemmin voimalinjapäätökseen vaikutti myös vaihteisto, mutta uudempi 10-vaihteinen automaatti on tasannut peliä. Mustangin kuusivaihteinen manuaali on edelleen hyvä vaihtoehto, mutta automaatti tuo ajamiseen helppoutta. Muuten Ford Mustang onkin tutun vaivaton ajettava. Ohjaus on suora, muttei erityisen tunnokas. Mutkateillä moottoriversioista etu menee EcoBoostille, sillä V8:n suurempi keulamassa tuntuu suuntaa vaihdettaessa.

Kova vai kangas

Toinen merkittävä valinta Ford Mustangin kohdalla on katto. Perinteinen kovakatto, paitsi näyttää hyvältä, on merkittävästi jäykempi ja hiukan mukavampi. Jos luvassa on paljon kilometrejä tai ajokautta haluaa pidentää kesän ulkopuolelle, kannattaa harkita fastbackia.

Ford Mustang Convertible EcoBoost

Mikäli kuitenkin luonne mielii luontoon, tarjolla on kangaskatto, joka soveltuu parhaiten hitaaseen kruisailuun V8:n kanssa. Avokatto tosin tuo esiin korin löysyyden, joka häiritsee jokaisessa töyssyssä mukautuvasta iskunvaimennuksesta huolimatta. Pehmeä kattoratkaisu on hiukan kovakattoista suhisevampi, mutta ero ei ole merkittävä.

Ford Mustang Convertible EcoBoost

Samalla kangaskatto nipistää 76 litraa tavaratilasta. Hitaissa vauhdeissa toimiva sähkötoiminen katto vaatii vielä erikseen käsikäyttöisen lukitussalvan operointia. Ford toivoo, että avatun katon kanssa käytetään muovisia peitelevyjä, mutta ulkonäköä ja aerodynaamisuutta parantavat paneelit estävät katon sulkemisen. Halutessaan takaistuinten tilan voi uhrata lisävarusteiselle tuulenohjaimelle.

1964 ja puoli

Vaivatonta kruisailuhenkeä huokuu myös Mustangin varustelu, sillä useimmat mukavuus- ja turvallisuusvarusteet ovat autossa vakiona. Vastapainoksi ohjauspyörää on toki höystetty melkoisella nappiarmeijalla, mutta ainakin auton käyttäminen on imagoon kuuluvasti suoraviivaista. Digitaalimittariston näkymistä löytyy tervetullutta ja leikkisääkin monipuolisuutta.

Vuosien varrella Mustang on joutunut muuttumaan, mutta suurimmat muutokset ovat edessä. Spekulaatioissa pyörivät niin hybridit, sähköautot kuin nelivedotkin, mutta poniautonkin täytyy heijastella aikaansa pysyäkseen relevanttina. Pelkästään elokuviin sopivalla ulkonäöllä ei pärjää kuin elokuvissa. Tosin Mustangin näkeminen piristää ohikulkijoiden päivää, auton saapumiseen suhtaudutaan aina innolla.

Ford Mustang Convertible EcoBoost

Koeajojakson viimeisinä päivinä kantautuu maailmalta viesti, että Lee Iacocca on menehtynyt 95 vuoden iässä. Automogulin pitkän uran varrelta löytyy myös Ford Mustangin ideointi, epäilijöiden vastustuksesta huolimatta
1964 alkanut laukka on kuitenkin hyvissä käsissä.

Ford Mustang Convertible EcoBoost

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost 290 A10

Hinta alkaen

66 441 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

70 876 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 261 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, takaveto

Teho

213 kW (290 hv), 5600 r/min

Vääntö

440 Nm (3000 r/min)

Vääntö

440 Nm (3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,7 s

Huippunopeus

233 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 9,1 (yhd.)

CO2-päästöt

206 g/km

Mitat

pituus 4789 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1396 mm, akseliväli 2720 mm

Euro NCAP

3 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat