1.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Seikkailua kohti – Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost A10 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 55-vuotias sen kuin jaksaa porskuttaa. Ford Mustang on lupaus seikkailusta, vaikka matka suuntautuisi vain lähimarkettiin. Hyvää: tyyli, matka-ajon helppous. Huonoa: avokaton vaikutus korin jäykkyyteen, ääniraita. 55 vuotta täyttänyt Ford Mustang on jälleen löytänyt sen tunteen, että ollaan seikkailun äärellä. Mallihistoriaan mahtuu toki huonompiakin vuosikymmeniä, mutta 2000-luvun taitteessa poniauto keksi itsensä uudelleen. 2015 Euroopassa esitelty nyky-Mustang on ennättänyt jo saada kasvojenkohotuksenkin, mutta tuttu muotokieli ja auton asenne kertovat edelleen enemmän road moviesta kuin automarketista.Mustangin hankkiminen koostuu kuitenkin tietyistä valinnoista. Tärkeimmät niistä ovat moottori, katto ja niiden yhdistelmä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurbolla vai tilavuudella“Sen ainoan oikean” 5,0-litraisen vapaasti hengittävän V8-bensiinimoottorin lisäksi Mustangiin tarjotaan 2,3-litraista EcoBoostia. Ahdettu nelisylinterinen on mielenkiintoinen tapaus, sillä numeroiden valossa (290 hv & 440 Nm) sen suorituskyky riittää kookkaan kruiserin liikuttamiseen mainiosti. Näin myös käytännössä, joten EcoBoostissa onkin mieltä, mikäli mittariin kertyy runsaasti kilometrejä.Mustangin kohdalla kysymykseksi nousee kuitenkin myös ääniraita. Ahdetun moottorin ääniraita jää merkittävästi jälkeen esimerkiksi edellisen Focus RS:n esityksestä, jossa samasta voimanlähteestä on loihdittu imagoa vastaava äänimaailma. Nyttemmin tilannetta on päivitetty Ford Performance -pakoputkistolla, joten ilmeisesti tilanne on huomioitu Fordilla.Aiemmin voimalinjapäätökseen vaikutti myös vaihteisto, mutta uudempi 10-vaihteinen automaatti on tasannut peliä. Mustangin kuusivaihteinen manuaali on edelleen hyvä vaihtoehto, mutta automaatti tuo ajamiseen helppoutta. Muuten Ford Mustang onkin tutun vaivaton ajettava. Ohjaus on suora, muttei erityisen tunnokas. Mutkateillä moottoriversioista etu menee EcoBoostille, sillä V8:n suurempi keulamassa tuntuu suuntaa vaihdettaessa.Kova vai kangasToinen merkittävä valinta Ford Mustangin kohdalla on katto. Perinteinen kovakatto, paitsi näyttää hyvältä, on merkittävästi jäykempi ja hiukan mukavampi. Jos luvassa on paljon kilometrejä tai ajokautta haluaa pidentää kesän ulkopuolelle, kannattaa harkita fastbackia.Mikäli kuitenkin luonne mielii luontoon, tarjolla on kangaskatto, joka soveltuu parhaiten hitaaseen kruisailuun V8:n kanssa. Avokatto tosin tuo esiin korin löysyyden, joka häiritsee jokaisessa töyssyssä mukautuvasta iskunvaimennuksesta huolimatta. Pehmeä kattoratkaisu on hiukan kovakattoista suhisevampi, mutta ero ei ole merkittävä.Samalla kangaskatto nipistää 76 litraa tavaratilasta. Hitaissa vauhdeissa toimiva sähkötoiminen katto vaatii vielä erikseen käsikäyttöisen lukitussalvan operointia. Ford toivoo, että avatun katon kanssa käytetään muovisia peitelevyjä, mutta ulkonäköä ja aerodynaamisuutta parantavat paneelit estävät katon sulkemisen. Halutessaan takaistuinten tilan voi uhrata lisävarusteiselle tuulenohjaimelle.1964 ja puoliVaivatonta kruisailuhenkeä huokuu myös Mustangin varustelu, sillä useimmat mukavuus- ja turvallisuusvarusteet ovat autossa vakiona. Vastapainoksi ohjauspyörää on toki höystetty melkoisella nappiarmeijalla, mutta ainakin auton käyttäminen on imagoon kuuluvasti suoraviivaista. Digitaalimittariston näkymistä löytyy tervetullutta ja leikkisääkin monipuolisuutta. Vuosien varrella Mustang on joutunut muuttumaan, mutta suurimmat muutokset ovat edessä. Spekulaatioissa pyörivät niin hybridit, sähköautot kuin nelivedotkin, mutta poniautonkin täytyy heijastella aikaansa pysyäkseen relevanttina. Pelkästään elokuviin sopivalla ulkonäöllä ei pärjää kuin elokuvissa. Tosin Mustangin näkeminen piristää ohikulkijoiden päivää, auton saapumiseen suhtaudutaan aina innolla.Koeajojakson viimeisinä päivinä kantautuu maailmalta viesti, että Lee Iacocca on menehtynyt 95 vuoden iässä. Automogulin pitkän uran varrelta löytyy myös Ford Mustangin ideointi, epäilijöiden vastustuksesta huolimatta 1964 alkanut laukka on kuitenkin hyvissä käsissä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Mustang Convertible 2.3 EcoBoost 290 A10 Hinta alkaen 66 441 € Koeajetun auton hinta varusteineen 70 876 € Moottori Bensiinimoottori 2 261 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 213 kW (290 hv), 5600 r/min Vääntö 440 Nm (3000 r/min) Vääntö 440 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,1 (yhd.) CO2-päästöt 206 g/km Mitat pituus 4789 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1396 mm, akseliväli 2720 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 5 vuotta / 100000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen