8.4.2023

ACS 2023: Tässä on Euroopan ylivoimaisesti nopein Audi R8 Time Attack

Sami Sivosen Audi R8:n massiiviset siivet painavat autoa alaspäin kahden Hiacen painon verran. Downforcen ansiosta Sivosen auto on Euroopan ylivoimaisesti nopein kierrosaika- eli Time Attack -auto.

-Viime vuodelta Euroopan nopein kierrosaika- eli Time Attack -auto, ja nimenomaan isoimmassa eli unlimited-luokassa, joka Euroopassa kulkee extreme-luokan nimellä, tiivistää Sami Sivonen Audin ja oman ajosuorituksensa yhteen virkkeeseen.

Unlimited-luokassa säännöt ovat varsin vapaat: autolle on tietty maksimileveys, maksimikorkeus ja maksimipituus, ja säännöissä on määrätty prosenttilukemat joilla korin alkuperäiset mitat saavat kasvaa. MM-kisa ajetaan Australiassa, ja siellä säännöt sallivat vielä 15 senttiä leveämmän etusiiven. Kuvissa Audin siipi on Euroopan sääntöjen mukainen eli kapeampi, jolloin siitä puuttuu formula-autoista tutut siipien päät.

-Niiden vaikutus downforceen on 20 prosenttia. Etusiiven vaikutus on noin 2000 kiloa ja takasiipi painaa autoa alaspäin noin 3000 kilon painolla, joten kokonaisdownforce on noin 5000 kiloa 280 nopeudessa, eli sellaiset kahden Hiacen verran.

Jotta downforce ei painaisi jousitusta pohjaan tai jotta ei jouduttaisi jousitusta jäykistämään liikaa, on Sivosen Audiin rakennettu aktiivinen jousitusjärjestelmä ottamaan downforce vastaan. Sen ansiosta jouset ja iskunvaimennus toimivat normaalilla toimialueella koko ajan. Formula1-autoissa oli 10 vuotta sitten vastaavat järjestelmät, mutta nykyisin järjestelmä on formuloissa kielletty. Järjestelmässä on laserit seuraamassa koko ajan auton korkeutta, ja tietokone laskee ja esimerkiksi jäykistää jousitusta jarrutuksissa ja kaarteissa, ettei etusiipi laahaa asfalttiin missään ajotilanteessa.

Kun alaspäin painavaa voimaa on paljon, vaaditaan myös moottorilta kunnon voimavaroja. Audin ja Lambon 5,2-litrainen V10-moottori on tuplaturbotettu ja siitä irtoaa mukavat 1500 hevosvoiman teho ja 1500 newtonmetrin vääntömomentti.

-Voimasta ei jää kiinni, ettei tällä autolla kerkeäisi mennä riittävän nopeasti eteenpäin.

Kun saman luokan kilpailevien tiimien autot painavat 1000-1100 kiloa, on Sivosen auton paino lähes 1300 kiloa. Isot siivet ja niiden tuoma järjetön downforce vaativat järeämmät rakenteet, mikä selittää suuremman painon. Mutta vastineeksi downforcea on kolminkertainen määrä lähimpään kilpailijaan, jolla painoero kumoutuu ja vähän enemmänkin.

-Esimerkiksi EM-tasolla me ajetaan Nurburgringin GP-radalla 10 sekuntia kovempia kierrosaikoja kuin lähin kilpailija, eli sen verran pidemmällä olemme auton kehittämisessä. MM-tasolla kilpailu on tasaisempaa ja siellä ollaan sekunnin sisällä kovimpien kilpakumppanien kanssa.

Nurburgringistä puheenollen, pitkälle vanhalle Nordschleifelle ei Sivosen Audilla käytännössä ole asiaa.

-Siellä ongelmana olisi meidän auton polttoaineen kulutus, joka on 11,5 litraa minuutissa. Jos ajaisin Nordschleifen 21-kilometrisen radan vaikka seitsemään minuuttiin, niin tarvittaisiin noin 80 litraa polttoainetta. Meidän tankki on vain 50 litraa. Rakentelussa kaikki on tähdätty siihen, että ajetaan normaalimittaisella moottoriradalla yksi lämmittelykierros, yksi nopea ja jäähdyttelykierros, jonka jälkeen tullaan takaisin varikolle. Siihen 50 litraa on juuri sopiva määrä.

Minkälaista on ajaa Audi R8:lla, jossa 1500 hevosvoiman lisäksi on jopa 5000 kiloa downforcea?

-Tällä pitää pystyä rikkomaan omia rajoja. Kun ”tavallisella kilpa-autolla” voi ajaa jonkin mutkan esimerkiksi 100 kilometrin tuntinopeudella, niin me voidaan ajaa sama mutka 140 kilometrin nopeudella. On mentävä oman mukavuusalueen yli ja pakotettava itsensä kovempaan vauhtiin, mutta kun siitä pääsee nauttimaan että auto kulkee kuin kiskolla, niin se on hienoa.

Toisena nopeusesimerkkinä Sivonen vertaa kotimaisella Botniaringillä muiden saman luokan Time Attack -autojen ajavan takalenkiltä palatessa nopean vasemman mutkan noin 220-230 kilometrin tuntinopeudella, niin Audilla sen voi ajaa 275 kilometrin nopeudella.

Suurin ero downforcea hyväksi käyttäviin formula-autoihin on, että Sivosen Audiin ei ole käytetty 25-30 miljoonaa euroa, vaan kuljettajan itsensä mukaan auto on rakennettu polvea vasten autotallissa. Aktiivijousitusjärjestelmineen rahaa on siltikin uponnut autoon jonkin verran.

-Jotkut ostaa huviveneen tai kesämökin, ja tämä on maksanut sellaisen keskisuomalaisen kesämökin verran.

Toisaalta Sivonen sanoo, että laji on hänelle paitsi urheilua ja kilpailemista, myös tapa viettää vapaa-aikaa.

-Kun lähdetään tiimin kanssa Eurooppaan kisoihin, niin hypätään tiimin linja-autoon, nautitaan matkasta, ajetaan tiukka kisaviikonloppu, ja taas nautitaan paluumatkasta. Tämä on elämäntapa, vähän kuin karavaanareilla.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat