8.4.2023 Ajoneuvot ACS 2023: Tässä on Euroopan ylivoimaisesti nopein Audi R8 Time Attack Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sami Sivosen Audi R8:n massiiviset siivet painavat autoa alaspäin kahden Hiacen painon verran. Downforcen ansiosta Sivosen auto on Euroopan ylivoimaisesti nopein kierrosaika- eli Time Attack -auto. -Viime vuodelta Euroopan nopein kierrosaika- eli Time Attack -auto, ja nimenomaan isoimmassa eli unlimited-luokassa, joka Euroopassa kulkee extreme-luokan nimellä, tiivistää Sami Sivonen Audin ja oman ajosuorituksensa yhteen virkkeeseen.Unlimited-luokassa säännöt ovat varsin vapaat: autolle on tietty maksimileveys, maksimikorkeus ja maksimipituus, ja säännöissä on määrätty prosenttilukemat joilla korin alkuperäiset mitat saavat kasvaa. MM-kisa ajetaan Australiassa, ja siellä säännöt sallivat vielä 15 senttiä leveämmän etusiiven. Kuvissa Audin siipi on Euroopan sääntöjen mukainen eli kapeampi, jolloin siitä puuttuu formula-autoista tutut siipien päät.-Niiden vaikutus downforceen on 20 prosenttia. Etusiiven vaikutus on noin 2000 kiloa ja takasiipi painaa autoa alaspäin noin 3000 kilon painolla, joten kokonaisdownforce on noin 5000 kiloa 280 nopeudessa, eli sellaiset kahden Hiacen verran.Jotta downforce ei painaisi jousitusta pohjaan tai jotta ei jouduttaisi jousitusta jäykistämään liikaa, on Sivosen Audiin rakennettu aktiivinen jousitusjärjestelmä ottamaan downforce vastaan. Sen ansiosta jouset ja iskunvaimennus toimivat normaalilla toimialueella koko ajan. Formula1-autoissa oli 10 vuotta sitten vastaavat järjestelmät, mutta nykyisin järjestelmä on formuloissa kielletty. Järjestelmässä on laserit seuraamassa koko ajan auton korkeutta, ja tietokone laskee ja esimerkiksi jäykistää jousitusta jarrutuksissa ja kaarteissa, ettei etusiipi laahaa asfalttiin missään ajotilanteessa.Kun alaspäin painavaa voimaa on paljon, vaaditaan myös moottorilta kunnon voimavaroja. Audin ja Lambon 5,2-litrainen V10-moottori on tuplaturbotettu ja siitä irtoaa mukavat 1500 hevosvoiman teho ja 1500 newtonmetrin vääntömomentti.-Voimasta ei jää kiinni, ettei tällä autolla kerkeäisi mennä riittävän nopeasti eteenpäin.Kun saman luokan kilpailevien tiimien autot painavat 1000-1100 kiloa, on Sivosen auton paino lähes 1300 kiloa. Isot siivet ja niiden tuoma järjetön downforce vaativat järeämmät rakenteet, mikä selittää suuremman painon. Mutta vastineeksi downforcea on kolminkertainen määrä lähimpään kilpailijaan, jolla painoero kumoutuu ja vähän enemmänkin.-Esimerkiksi EM-tasolla me ajetaan Nurburgringin GP-radalla 10 sekuntia kovempia kierrosaikoja kuin lähin kilpailija, eli sen verran pidemmällä olemme auton kehittämisessä. MM-tasolla kilpailu on tasaisempaa ja siellä ollaan sekunnin sisällä kovimpien kilpakumppanien kanssa.Nurburgringistä puheenollen, pitkälle vanhalle Nordschleifelle ei Sivosen Audilla käytännössä ole asiaa.-Siellä ongelmana olisi meidän auton polttoaineen kulutus, joka on 11,5 litraa minuutissa. Jos ajaisin Nordschleifen 21-kilometrisen radan vaikka seitsemään minuuttiin, niin tarvittaisiin noin 80 litraa polttoainetta. Meidän tankki on vain 50 litraa. Rakentelussa kaikki on tähdätty siihen, että ajetaan normaalimittaisella moottoriradalla yksi lämmittelykierros, yksi nopea ja jäähdyttelykierros, jonka jälkeen tullaan takaisin varikolle. Siihen 50 litraa on juuri sopiva määrä.Minkälaista on ajaa Audi R8:lla, jossa 1500 hevosvoiman lisäksi on jopa 5000 kiloa downforcea?-Tällä pitää pystyä rikkomaan omia rajoja. Kun ”tavallisella kilpa-autolla” voi ajaa jonkin mutkan esimerkiksi 100 kilometrin tuntinopeudella, niin me voidaan ajaa sama mutka 140 kilometrin nopeudella. On mentävä oman mukavuusalueen yli ja pakotettava itsensä kovempaan vauhtiin, mutta kun siitä pääsee nauttimaan että auto kulkee kuin kiskolla, niin se on hienoa.Toisena nopeusesimerkkinä Sivonen vertaa kotimaisella Botniaringillä muiden saman luokan Time Attack -autojen ajavan takalenkiltä palatessa nopean vasemman mutkan noin 220-230 kilometrin tuntinopeudella, niin Audilla sen voi ajaa 275 kilometrin nopeudella.Suurin ero downforcea hyväksi käyttäviin formula-autoihin on, että Sivosen Audiin ei ole käytetty 25-30 miljoonaa euroa, vaan kuljettajan itsensä mukaan auto on rakennettu polvea vasten autotallissa. Aktiivijousitusjärjestelmineen rahaa on siltikin uponnut autoon jonkin verran.-Jotkut ostaa huviveneen tai kesämökin, ja tämä on maksanut sellaisen keskisuomalaisen kesämökin verran.Toisaalta Sivonen sanoo, että laji on hänelle paitsi urheilua ja kilpailemista, myös tapa viettää vapaa-aikaa.-Kun lähdetään tiimin kanssa Eurooppaan kisoihin, niin hypätään tiimin linja-autoon, nautitaan matkasta, ajetaan tiukka kisaviikonloppu, ja taas nautitaan paluumatkasta. Tämä on elämäntapa, vähän kuin karavaanareilla.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti