8.4.2023 Ajoneuvot ACS 2023: Tässä on Euroopan ylivoimaisesti nopein Audi R8 Time Attack Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sami Sivosen Audi R8:n massiiviset siivet painavat autoa alaspäin kahden Hiacen painon verran. Downforcen ansiosta Sivosen auto on Euroopan ylivoimaisesti nopein kierrosaika- eli Time Attack -auto. -Viime vuodelta Euroopan nopein kierrosaika- eli Time Attack -auto, ja nimenomaan isoimmassa eli unlimited-luokassa, joka Euroopassa kulkee extreme-luokan nimellä, tiivistää Sami Sivonen Audin ja oman ajosuorituksensa yhteen virkkeeseen.Unlimited-luokassa säännöt ovat varsin vapaat: autolle on tietty maksimileveys, maksimikorkeus ja maksimipituus, ja säännöissä on määrätty prosenttilukemat joilla korin alkuperäiset mitat saavat kasvaa. MM-kisa ajetaan Australiassa, ja siellä säännöt sallivat vielä 15 senttiä leveämmän etusiiven. Kuvissa Audin siipi on Euroopan sääntöjen mukainen eli kapeampi, jolloin siitä puuttuu formula-autoista tutut siipien päät.-Niiden vaikutus downforceen on 20 prosenttia. Etusiiven vaikutus on noin 2000 kiloa ja takasiipi painaa autoa alaspäin noin 3000 kilon painolla, joten kokonaisdownforce on noin 5000 kiloa 280 nopeudessa, eli sellaiset kahden Hiacen verran.Jotta downforce ei painaisi jousitusta pohjaan tai jotta ei jouduttaisi jousitusta jäykistämään liikaa, on Sivosen Audiin rakennettu aktiivinen jousitusjärjestelmä ottamaan downforce vastaan. Sen ansiosta jouset ja iskunvaimennus toimivat normaalilla toimialueella koko ajan. Formula1-autoissa oli 10 vuotta sitten vastaavat järjestelmät, mutta nykyisin järjestelmä on formuloissa kielletty. Järjestelmässä on laserit seuraamassa koko ajan auton korkeutta, ja tietokone laskee ja esimerkiksi jäykistää jousitusta jarrutuksissa ja kaarteissa, ettei etusiipi laahaa asfalttiin missään ajotilanteessa.Kun alaspäin painavaa voimaa on paljon, vaaditaan myös moottorilta kunnon voimavaroja. Audin ja Lambon 5,2-litrainen V10-moottori on tuplaturbotettu ja siitä irtoaa mukavat 1500 hevosvoiman teho ja 1500 newtonmetrin vääntömomentti.-Voimasta ei jää kiinni, ettei tällä autolla kerkeäisi mennä riittävän nopeasti eteenpäin.Kun saman luokan kilpailevien tiimien autot painavat 1000-1100 kiloa, on Sivosen auton paino lähes 1300 kiloa. Isot siivet ja niiden tuoma järjetön downforce vaativat järeämmät rakenteet, mikä selittää suuremman painon. Mutta vastineeksi downforcea on kolminkertainen määrä lähimpään kilpailijaan, jolla painoero kumoutuu ja vähän enemmänkin.-Esimerkiksi EM-tasolla me ajetaan Nurburgringin GP-radalla 10 sekuntia kovempia kierrosaikoja kuin lähin kilpailija, eli sen verran pidemmällä olemme auton kehittämisessä. MM-tasolla kilpailu on tasaisempaa ja siellä ollaan sekunnin sisällä kovimpien kilpakumppanien kanssa.Nurburgringistä puheenollen, pitkälle vanhalle Nordschleifelle ei Sivosen Audilla käytännössä ole asiaa.-Siellä ongelmana olisi meidän auton polttoaineen kulutus, joka on 11,5 litraa minuutissa. Jos ajaisin Nordschleifen 21-kilometrisen radan vaikka seitsemään minuuttiin, niin tarvittaisiin noin 80 litraa polttoainetta. Meidän tankki on vain 50 litraa. Rakentelussa kaikki on tähdätty siihen, että ajetaan normaalimittaisella moottoriradalla yksi lämmittelykierros, yksi nopea ja jäähdyttelykierros, jonka jälkeen tullaan takaisin varikolle. Siihen 50 litraa on juuri sopiva määrä.Minkälaista on ajaa Audi R8:lla, jossa 1500 hevosvoiman lisäksi on jopa 5000 kiloa downforcea?-Tällä pitää pystyä rikkomaan omia rajoja. Kun ”tavallisella kilpa-autolla” voi ajaa jonkin mutkan esimerkiksi 100 kilometrin tuntinopeudella, niin me voidaan ajaa sama mutka 140 kilometrin nopeudella. On mentävä oman mukavuusalueen yli ja pakotettava itsensä kovempaan vauhtiin, mutta kun siitä pääsee nauttimaan että auto kulkee kuin kiskolla, niin se on hienoa.Toisena nopeusesimerkkinä Sivonen vertaa kotimaisella Botniaringillä muiden saman luokan Time Attack -autojen ajavan takalenkiltä palatessa nopean vasemman mutkan noin 220-230 kilometrin tuntinopeudella, niin Audilla sen voi ajaa 275 kilometrin nopeudella.Suurin ero downforcea hyväksi käyttäviin formula-autoihin on, että Sivosen Audiin ei ole käytetty 25-30 miljoonaa euroa, vaan kuljettajan itsensä mukaan auto on rakennettu polvea vasten autotallissa. Aktiivijousitusjärjestelmineen rahaa on siltikin uponnut autoon jonkin verran.-Jotkut ostaa huviveneen tai kesämökin, ja tämä on maksanut sellaisen keskisuomalaisen kesämökin verran.Toisaalta Sivonen sanoo, että laji on hänelle paitsi urheilua ja kilpailemista, myös tapa viettää vapaa-aikaa.-Kun lähdetään tiimin kanssa Eurooppaan kisoihin, niin hypätään tiimin linja-autoon, nautitaan matkasta, ajetaan tiukka kisaviikonloppu, ja taas nautitaan paluumatkasta. Tämä on elämäntapa, vähän kuin karavaanareilla.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen