15.10.2021

Ajoavustimet helisemässä huonossa säässä – Yhdysvaltalaiskoe selvitti

ajoavustimet AAA ADAS AEB sade sää keli

Kehittyneet ajoavustimet ovat hyvä lisäapu kuljettajalle, mutta sadesää häiritsee niiden toimintaa. Apujärjestelmistä ei ole keskittyneen kuskin korvaajaksi.

Yhdysvaltalainen American Automobile Association selvitti suljetun tieosuuden tutkimuksessa tiettyjen suosikkimallien ajoavustimien tehokkuutta simuloidussa sadesäässä ja likaisella tuulilasilla. AAA arvostaa kehittyneiden ajoavustimien (ADAS) tuomaa lisäapua esimerkiksi hätäjarrutustoiminnon ja kaistatoimintojen suhteen, mutta muistuttaa, että keskittynyttä kuljettajaa järjestelmät eivät korvaa.

Kuivan kelin ihannetilanteessa testiautot selvittivät hätäjarrutusavustimelle suunnitellun kokeen täydellisesti. Testissä ajoneuvot lähestyivät pysähtynyttä ajoneuvoa eri nopeudella. Koeautoina olivat meidänkin markkinoiltamme tutut Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan, Hyundai Santa Fe sekä Yhdysvaltain markkinoilla myytävä Buick Enclave -katumaasturi.

Kauniin päivän jälkeen AAA testasi autojen hätäjarrutusjärjestelmien toiminnan käyttäen simuloitua sadetta. Autojen tavaratilaan asennetusta vesisäiliöstä ruiskutettiin vettä tuulilasin täydeltä kamerapohjaisten järjestelmien hämäämiseksi rankkasateella. AAA huomauttaa, että tuulilasiin kohdistunut vesisade ei juurikaan vaikuttanut renkaiden pitoon tai siihen, miltä esimerkiksi tien pinta näyttää.

Sateella 25 mailin tuntinopeudella (40 km/h) nopeudessa ajoneuvot törmäsivät 17% testikerroista. Ripeämmässä 35 mailin nopeudessa (56 km/h) testiajoneuvojen ajoavustimet epäonnistuivat törmäyksen välttämisessä joka kolmas kerta (33%).

AAA kokeili myös miten tuulilasin sotkeminen esimerkiksi hyönteisillä ja lialla vaikutti järjestelmien toimintaan. Vaikka autot reagoivat eri tavoin sotkettuun kameranäkymään, ei likaisella lasilla ollut tässä kokeessa vaikutusta hätäjarrutusjärjestelmien toimintaan.

ajoavustimet AAA ADAS AEB sade sää keli

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erityisesti kaista-avustin pulassa

Sadekokeissa testattiin myös kaistallapitoavustimen toimintaa. Kun vettä tuli tuulilasin täydeltä, ajoneuvot seikkailivat kaistaviivojen ulkopuolella peräti 69% ajasta.

– Ajoneuvojen turvajärjestelmät nojaavat sensoreihin ja kameroihin tiemerkintöjen, muiden autojen, jalankulkijoiden ja tieinfran havaitsemiseksi. Luonnollisesti ne ovat herkkiä sateen kaltaisille ympäristötekijöille, kommentoi AAA:n autoteknisen osaston johtaja Greg Bannon.

– Todellisuudessa ihmiset eivät aina aja täydellisessä, aurinkoisessa säässä, joten meidän täytyy laajentaa testaamista ja ottaa huomioon asiat, joiden kanssa ihmiset kamppailevat arkisessa ajamisessaan.

AAA muistuttaakin, että ajoneuvojen kehittyneet ajoavustinjärjestelmät ovat mainio apu, mutta ne eivät korvaa keskittynyttä kuljettajaa varsinkaan hankalassa kelissä. Parhaan hyödyn järjestelmistä saa silloin, kun kuljettaja on tutustunut järjestelmien toimintaan ja hahmottaa myös ajoavustimien rajat. Järjestö peräänkuuluttaa myös järjestelmien kehittämistä ja yhtenäisempää käyttökokemusta eri autojen välillä.

Useissa autoissa ADAS-järjestelmien kamera sijaitsee tuulilasin yläreunassa, joten tuulilasin puhtaudesta ja lasinpyyhinten kunnosta tulisi huolehtia, jotta myös auton kamera näkee eteensä.

Lähteet: AAA, Reuters Kuvat: Volvo, Audi

Luetuimmat