12.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe koki enemmän kuin faceliftin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Santa Fe siirtyi viimeisimmän uudistuksensa myötä hybridiaikaan. Hyvää: voimalinjan toiminta, tilat, varustelu. Huonoa: sähköisen lämmityksen puute, hidas lataus. Hyundai Santa Fe -mallihistoria vaatii pientä kertausta, sillä massiivisella maskilla varustettu mallin neljäs sukupolvi esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 2018. Viime vuonna Hyundai kuitenkin kertoi uudesta Santa Fe -mallista, mikä aiheutti hieman hämmennystä, sillä mallihan oli juuri uudistunut. Viime vuonna tehty uudistus olikin ulkoisesti perinteisen kasvojenkohotuksen kaltainen. Keulan ilmettä hallitsevat massiivisen maskin lisäksi uudet T-malliset päiväajovalot. Muuten ulkonäön muutokset keskittyvät yksityiskohtiin, ja muun muassa aerodynamiikkaa on hiottu parempaan suuntaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudella perusrakenteella Perinteisistä facelifteistä poiketen suurin muutos on tapahtunut auton perusrakenteessa. Santa Fe siirtyi uudistuksen myötä käyttämään valmistajan kolmannen sukupolven modulaarista pohjalevyrakennetta. Tämä on tuonut mukanaan parannuksia äänieristykseen sekä turvallisuuteen, mutta uuden rakenteen myötä myös auton painopiste on aiempaa matalammalla, tilankäyttö on tehostunut ja ajettavuus kokenut muutoksia pyöräntuennan päivitysten myötä. Uudistus näkyy ohjaamossa ulkonäköä selvemmin. Kojelaudan muotoilu on huomattavasti sulavampi, ja materiaalit luovat laadukkaan vaikutelman. Fyysisiä painikkeita on paljon, mikä antaa hieman vanhahtavan leiman, mutta käytettävyys on kohdallaan. Mittariston tehtävää hoitaa Premium-varustelusta lähtien 12,3-tuumainen näyttö, ja tällä varustelulla keskikonsolin näyttö on 10,25-tuumainen. Vakiona keskinäyttö on kooltaan 8 tuumaa. Toisella istuinrivillä on suorastaan hulppeat tilat, ja Santa Fe tarjoaa aina myös kaksi istuinta kolmannella rivillä. Niiden käyttöä ei juuri voi suositella aikuismatkustajille, mutta tarvittaessa Santa Fe siis hoitaa tila-autonkin tehtävää. Nyt lataushybridinä Uuden perusrakenteen myötä voimalinjavalikoima on päivittynyt. Tärkeimpänä uudistuksena Santa Fe on jatkossa tarjolla dieselin lisäksi kahtena hybridiversiona. Nämä jakavat saman perustekniikan, mutta nyt koeajettu ladattava versio on varustettu isommalla akustolla ja tehokkaammalla sähkömoottorilla. Santa Fe on ensimetreiltä alkaen vaivaton tuttavuus. Voimalinja toimii sivistyneesti, mutta pelkällä sähköllä ajettaessa perinteisen automaattivaihteiston vaihdot tuntuvat toisinaan pieninä nykäyksinä. Myös fysiikan lait tulevat varsin nopeasti vastaan: lähes kahden tonnin painoinen auto ei liiku erityisen rivakasti pelkän sähkömoottorin voimin. 1,6-litrainen bensaturbo ei varasta huomiota, ja moottorien yhteistoiminta on erittäin sulavaa. Myöskään hybriditilassa ajettaessa suorituskyky ei aivan vastaa lukujen herättämiä odotuksia, mutta menoa on riittävästi kaikkia arkisia ajotilanteita ajatellen. Ladattavan hybridin sähköinen toimintamatka on WLTP-syklin mukaisesti 58 kilometriä. Käytännössä pelkällä sähköllä ei kuitenkaan pysty Suomen olosuhteissa tällaisia matkoja kovin usein ajamaan, sillä ohjaamon lämmitystä hoidetaan vain polttomoottorin turvin. Tämä on harmillista, sillä jokainen polttomoottorin käynnistyminen turhauttaa ladattavan hybridin ratissa. Etenkin, kun pelkällä sähkölläkin voisi hoitaa monien lyhyiden matkojen ajo- ja lämmitystarpeet. Toki kulutus pysyy lyhyessä ajossa varsin kohtuullisena auton kokoluokka huomioon ottaen. Keskikulutus asettui aktiivisesti lataamalla noin parin litran paikkeille sataa kilometriä kohden. Ei nopeinta latausta Ajettavuuden osalta tarjolla on voimalinjan tavoin vaivaton kokemus. Auto etenee mukavuuspainotteisesti kaikissa normaaleissa ajoympäristöissä. Santa Fen monipuoliseen varusteluun kuuluvat myös nykyaikaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, jotka omalta osaltaan lisäävät sekä mukavuutta että turvallisuutta. Lataustekniikan osalta Hyundai ei edusta markkinoiden terävintä kärkeä. Santa Fe on varustettu vain yksivaiheisella laturilla, joka tarjoaa 3,3 kilowatin lataustehon. Tämän vuoksi akun täyttäminen latausasemalla tyhjästä täyteen kestää yli neljä tuntia. Näin matala latausteho ei varsinaisesti kannusta laittamaan autoa lataukseen vaikkapa kauppareissun ajaksi. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD Premium Hinta alkaen 61 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 390 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 67 kW (91 hv). Teho 132 kW (180 hv), 5000 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 58 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 195 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4785 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1730 mm, akseliväli 2765 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1350 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe