12.7.2021

Koeajo: Hyundai Santa Fe koki enemmän kuin faceliftin

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe siirtyi viimeisimmän uudistuksensa myötä hybridiaikaan. Hyvää: voimalinjan toiminta, tilat, varustelu. Huonoa: sähköisen lämmityksen puute, hidas lataus.

Hyundai Santa Fe -mallihistoria vaatii pientä kertausta, sillä massiivisella maskilla varustettu mallin neljäs sukupolvi esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 2018. Viime vuonna Hyundai kuitenkin kertoi uudesta Santa Fe -mallista, mikä aiheutti hieman hämmennystä, sillä mallihan oli juuri uudistunut.

Hyundai Santa Fe

Viime vuonna tehty uudistus olikin ulkoisesti perinteisen kasvojenkohotuksen kaltainen. Keulan ilmettä hallitsevat massiivisen maskin lisäksi uudet T-malliset päiväajovalot. Muuten ulkonäön muutokset keskittyvät yksityiskohtiin, ja muun muassa aerodynamiikkaa on hiottu parempaan suuntaan.

Hyundai Santa Fe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudella perusrakenteella

Perinteisistä facelifteistä poiketen suurin muutos on tapahtunut auton perusrakenteessa. Santa Fe siirtyi uudistuksen myötä käyttämään valmistajan kolmannen sukupolven modulaarista pohjalevyrakennetta. Tämä on tuonut mukanaan parannuksia äänieristykseen sekä turvallisuuteen, mutta uuden rakenteen myötä myös auton painopiste on aiempaa matalammalla, tilankäyttö on tehostunut ja ajettavuus kokenut muutoksia pyöräntuennan päivitysten myötä.

Hyundai Santa Fe

Uudistus näkyy ohjaamossa ulkonäköä selvemmin. Kojelaudan muotoilu on huomattavasti sulavampi, ja materiaalit luovat laadukkaan vaikutelman. Fyysisiä painikkeita on paljon, mikä antaa hieman vanhahtavan leiman, mutta käytettävyys on kohdallaan. Mittariston tehtävää hoitaa Premium-varustelusta lähtien 12,3-tuumainen näyttö, ja tällä varustelulla keskikonsolin näyttö on 10,25-tuumainen. Vakiona keskinäyttö on kooltaan 8 tuumaa.

Toisella istuinrivillä on suorastaan hulppeat tilat, ja Santa Fe tarjoaa aina myös kaksi istuinta kolmannella rivillä. Niiden käyttöä ei juuri voi suositella aikuismatkustajille, mutta tarvittaessa Santa Fe siis hoitaa tila-autonkin tehtävää.

Hyundai Santa Fe

Nyt lataushybridinä

Uuden perusrakenteen myötä voimalinjavalikoima on päivittynyt. Tärkeimpänä uudistuksena Santa Fe on jatkossa tarjolla dieselin lisäksi kahtena hybridiversiona. Nämä jakavat saman perustekniikan, mutta nyt koeajettu ladattava versio on varustettu isommalla akustolla ja tehokkaammalla sähkömoottorilla.

Hyundai Santa Fe

Santa Fe on ensimetreiltä alkaen vaivaton tuttavuus. Voimalinja toimii sivistyneesti, mutta pelkällä sähköllä ajettaessa perinteisen automaattivaihteiston vaihdot tuntuvat toisinaan pieninä nykäyksinä. Myös fysiikan lait tulevat varsin nopeasti vastaan: lähes kahden tonnin painoinen auto ei liiku erityisen rivakasti pelkän sähkömoottorin voimin.Hyundai Santa Fe

1,6-litrainen bensaturbo ei varasta huomiota, ja moottorien yhteistoiminta on erittäin sulavaa. Myöskään hybriditilassa ajettaessa suorituskyky ei aivan vastaa lukujen herättämiä odotuksia, mutta menoa on riittävästi kaikkia arkisia ajotilanteita ajatellen.

Hyundai Santa Fe

Ladattavan hybridin sähköinen toimintamatka on WLTP-syklin mukaisesti 58 kilometriä. Käytännössä pelkällä sähköllä ei kuitenkaan pysty Suomen olosuhteissa tällaisia matkoja kovin usein ajamaan, sillä ohjaamon lämmitystä hoidetaan vain polttomoottorin turvin. Tämä on harmillista, sillä jokainen polttomoottorin käynnistyminen turhauttaa ladattavan hybridin ratissa. Etenkin, kun pelkällä sähkölläkin voisi hoitaa monien lyhyiden matkojen ajo- ja lämmitystarpeet. Toki kulutus pysyy lyhyessä ajossa varsin kohtuullisena auton kokoluokka huomioon ottaen. Keskikulutus asettui aktiivisesti lataamalla noin parin litran paikkeille sataa kilometriä kohden.

Ei nopeinta latausta

Ajettavuuden osalta tarjolla on voimalinjan tavoin vaivaton kokemus. Auto etenee mukavuuspainotteisesti kaikissa normaaleissa ajoympäristöissä. Santa Fen monipuoliseen varusteluun kuuluvat myös nykyaikaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, jotka omalta osaltaan lisäävät sekä mukavuutta että turvallisuutta.

Lataustekniikan osalta Hyundai ei edusta markkinoiden terävintä kärkeä. Santa Fe on varustettu vain yksivaiheisella laturilla, joka tarjoaa 3,3 kilowatin lataustehon. Tämän vuoksi akun täyttäminen latausasemalla tyhjästä täyteen kestää yli neljä tuntia. Näin matala latausteho ei varsinaisesti kannusta laittamaan autoa lataukseen vaikkapa kauppareissun ajaksi.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD Premium

Hinta alkaen

61 390 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

61 390 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 67 kW (91 hv).

Teho

132 kW (180 hv), 5000 r/min

Vääntö

265 Nm (1500–4500 r/min)

Vääntö

265 Nm (1500–4500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 16 A).

Toimintamatka

58 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

195 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,8 s

Huippunopeus

187 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,6 (yhd.)

CO2-päästöt

37 g/km

Mitat

pituus 4785 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1730 mm, akseliväli 2765 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1350 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia