7.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A6 2.0 TDI quattro S tronic – Vihdoin kaikki samassa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkä odotus palkitaan. Hyvää: ajettavuus, vaihteisto, neliveto. Huonoa: navigaattorin puute, lisävarusteiden hinta. Audi A6 nelivetoisena ja automaattivaihteistolla on kyvyiltään erittäin tasapainoinen kokonaisuus. Yhtälössä se odotetuin palanen on istutettu auton keulille. Näyttävä ja kookas Audi nykyaikaisella kaksilitraisella dieselmoottorilla on ollut hartaasti odotettu tulokas. Odotuksen syy on myös taloudellinen: alle viiden litran keskikulutus ja 128 gramman hiilidioksidipäästöt kilometrillä tarkoittavat kohtuulempeää verokohtelua. Koeajo-Audin voimanlähde on vaivattomia kilometrejä takaava esimerkki saksalaisesta moottoriosaamisesta. Dieseliä nielevässä moottorissa on tehoa 190 hevosvoimaa ja vääntöä 400 newtonmetriä – kumpaakin aivan riittämiin ripeisiinkin ajotarpeisiin ja suomalaisille teille. Vapaiden nopeuksien moottoriteillä Saksassa moni dieseliin mieltynyt valinnee Audinsa keulille kolmilitraisen veekuutosen. Suomessa V6-valinta nostaisi auton hintaa tehoversioista riippuen 10 700, 17 150 tai 27 400 eurolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi vai bemari? Saksalaisiin autoihin mieltyneiden sieluista kilvoittelee myös baijerilaisten ylpeys. BMW:n viitossarjalaisista koeajettua Audia lähinnä on automaattivaihteinen ja nelivetoinen 520d, jonka kaksilitrainen dieselmoottori tarjoaa käyttöön saman verran tehoa kuin Audissakin. BMW 520d A xDriven hinta on 54 247 euroa, koeajetun Audin hinta ilman lisävarusteita on 55 624 euroa. Koeajetussa Business Sport -varustellussa Audissa on hintaa nostavia herkkuja lähes viidellätuhannella eurolla. Lisävarustelistalta on ruksittu näyttävän mustan metallivärin lisäksi led-ajovalot, nelialueilmastointi ja S line -ulkonäköpaketti. Tässä auto- ja hintaluokassa odottaisi, että navigaattorijärjestelmä olisi vakiovaruste, mutta eipä ole, bemarissakaan. Jos Audiin haluaa navigaattorin on kaivettava kuvetta 3 115 euron verran. Bemariin navigaattorista saa maksaa 2 348 euroa. Jos bemaristi haluaa karttojen ilmaisen päivityksen kolmeksi vuodeksi, nousee navigaattorijärjestelmän hinta lisävarusteena 3 302 euroon. Ajettavuutta… Audissa on alla näyttävät ja ajossa yllättävän mukavat 19-tuumaiset renkaat, vaikka tuumaa pienemmät varsinaisesti kuuluvat tähän varusteluversioon. Audin ratissa on lysti viettää aikaa. Lysti ei tässä autossa tarkoita räyhäkkää kiihtyvyyttä tai urheilullisen ripeätä käytöstä mutkateillä ja ääritilanteissa. Ajokokemus on pikemminkin salakavalan elämyksellinen eli erittäin vaivaton. Ohjaustunto on hyvä, alusta ja jousitus nielevät hyvin tien epätasaisuudet, äänieristys tekee matkanteosta miellyttävää ja kaiken viimeistelee voimalinjan saumaton yhteistyö. Seitsenportainen automaattivaihteisto vaihtaa pehmeästi ja viiveittä, ainoastaan ripeissä kiihdytyksissä laatikko jää hetkiseksi arpomaan. Nelivetoisuus tuo varmuutta kaarteisiin ja helppoutta liikkeellelähtöihin liukkaiksi kiillottuneissa risteyksissä. …ja viimeistelyä Sisällä viimeistelyn taso on hyvää Audi-luokkaa, mutta materiaalivalinnat jättävät askeettisen vaikutelman. Kojelaudan sisään liukuva näyttö on varsin pieni, eikä sen graafiset kyvyt ole aivan uusinta uutta. Tässä hintaluokassa odottaisi myös, että vakionopeudensäädin on mukautuva. Sen toki saa hieman yli 3 000 euron lisäpanostuksella osana Audin adaptive cruise control -järjestelmää. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A6 2.0 TDI quattro S tronic Hinta alkaen 61 651 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4932 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2914 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku