7.3.2016

Koeajo: Audi A6 2.0 TDI quattro S tronic – Vihdoin kaikki samassa paketissa

Audi A6

Pitkä odotus palkitaan. Hyvää: ajettavuus, vaihteisto, neliveto. Huonoa: navigaattorin puute, lisävarusteiden hinta.

Audi A6 nelivetoisena ja automaattivaihteistolla on kyvyiltään erittäin tasapainoinen kokonaisuus. Yhtälössä se odotetuin palanen on istutettu auton keulille.

Näyttävä ja kookas Audi nykyaikaisella kaksilitraisella dieselmoottorilla on ollut hartaasti odotettu tulokas. Odotuksen syy on myös taloudellinen: alle viiden litran keskikulutus ja 128 gramman hiilidioksidipäästöt kilometrillä tarkoittavat kohtuulempeää verokohtelua.

Audi A6

Koeajo-Audin voimanlähde on vaivattomia kilometrejä takaava esimerkki saksalaisesta moottoriosaamisesta. Dieseliä nielevässä moottorissa on tehoa 190 hevosvoimaa ja vääntöä 400 newtonmetriä – kumpaakin aivan riittämiin ripeisiinkin ajotarpeisiin ja suomalaisille teille.

Vapaiden nopeuksien moottoriteillä Saksassa moni dieseliin mieltynyt valinnee Audinsa keulille kolmilitraisen veekuutosen. Suomessa V6-valinta nostaisi auton hintaa tehoversioista riippuen 10 700, 17 150 tai 27 400 eurolla.

Audi A6

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi vai bemari?

Saksalaisiin autoihin mieltyneiden sieluista kilvoittelee myös baijerilaisten ylpeys. BMW:n viitossarjalaisista koeajettua Audia lähinnä on automaattivaihteinen ja nelivetoinen 520d, jonka kaksilitrainen dieselmoottori tarjoaa käyttöön saman verran tehoa kuin Audissakin.

BMW 520d A xDriven hinta on 54 247 euroa, koeajetun Audin hinta ilman lisävarusteita on 55 624 euroa.

Koeajetussa Business Sport -varustellussa Audissa on hintaa nostavia herkkuja lähes viidellätuhannella eurolla. Lisävarustelistalta on ruksittu näyttävän mustan metallivärin lisäksi led-ajovalot, nelialueilmastointi ja S line -ulkonäköpaketti.

Audi A6

Tässä auto- ja hintaluokassa odottaisi, että navigaattorijärjestelmä olisi vakiovaruste, mutta eipä ole, bemarissakaan.

Jos Audiin haluaa navigaattorin on kaivettava kuvetta 3 115 euron verran. Bemariin navigaattorista saa maksaa 2 348 euroa. Jos bemaristi haluaa karttojen ilmaisen päivityksen kolmeksi vuodeksi, nousee navigaattorijärjestelmän hinta lisävarusteena 3 302 euroon.

Audi A6

Ajettavuutta…

Audissa on alla näyttävät ja ajossa yllättävän mukavat 19-tuumaiset renkaat, vaikka tuumaa pienemmät varsinaisesti kuuluvat tähän varusteluversioon.

Audin ratissa on lysti viettää aikaa. Lysti ei tässä autossa tarkoita räyhäkkää kiihtyvyyttä tai urheilullisen ripeätä käytöstä mutkateillä ja ääritilanteissa. Ajokokemus on pikemminkin salakavalan elämyksellinen eli erittäin vaivaton.

Audi A6

Ohjaustunto on hyvä, alusta ja jousitus nielevät hyvin tien epätasaisuudet, äänieristys tekee matkanteosta miellyttävää ja kaiken viimeistelee voimalinjan saumaton yhteistyö.

Seitsenportainen automaattivaihteisto vaihtaa pehmeästi ja viiveittä, ainoastaan ripeissä kiihdytyksissä laatikko jää hetkiseksi arpomaan. Nelivetoisuus tuo varmuutta kaarteisiin ja helppoutta liikkeellelähtöihin liukkaiksi kiillottuneissa risteyksissä.

Audi A6

…ja viimeistelyä

Sisällä viimeistelyn taso on hyvää Audi-luokkaa, mutta materiaalivalinnat jättävät askeettisen vaikutelman.

Kojelaudan sisään liukuva näyttö on varsin pieni, eikä sen graafiset kyvyt ole aivan uusinta uutta. Tässä hintaluokassa odottaisi myös, että vakionopeudensäädin on mukautuva. Sen toki saa hieman yli 3 000 euron lisäpanostuksella osana Audin adaptive cruise control -järjestelmää.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen

Audi A6 2.0 TDI quattro S tronic

Hinta alkaen

61 651 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,7 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

128 g/km

Mitat

pituus 4932 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2914 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat