5.6.2023

Audi A6:n ja A7:n elinkaaripäivitys on tyyntä ennen myrskyä

Samalla kun kaksi pääkilpailijaa uudistuivat kuukauden välein perinpohjaisesti, jatkaa Audi vielä hetken aikaa nykykalustolla. Päivitys tuo E-segmentin Audeihin kevyen faceliftin sekä lisää vakiovarusteita.

Nykyinen C8 -polven Audi A6 eteni tuotantoon vuonna 2018. Auto on siis parisen vuotta tuoreempi kuin nyt uuden polven tieltä väistymässä olevat BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja. Näin se myös jatkaa tuotannossa oletettavasti saman verran niitä kauemmin.

Nykyisen mallin tuotantotaipaleen päätepisteessä odottaa ensimmäinen pelkästään täyssähköisenä tarjottava A6, sedanina ja farmarina. Polttomoottorisen A6:n odotetaan säilyvän rinnalla ja muuttuvan A7 Avantiksi ja -Sportbackiksi. Tähän asti Audi pitää A6:ta kehityksen kelkassa mukana kevyehköllä elinkaaripäivityksellä.

Mukana uudistuksessa kulkee ennen lopullista yhteensulautumista myös A6:n lähisukulainen A7 Sportback, joka muuten "menettää" pian pääkilpailijansa, kun Mercedes lopettaa CLS-sarjan tuotannon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurennuslasi käyttöön

Sitä saatetaan tarvita A6:n ja A7:n (sekä S6:n ja S7:n) uudistuksen facelift-osion kohdalla, sillä muutokset eivät ole kovin suuria.

Kaikki alkaa siitä, että ajovalot ovat aina ja kaikissa malliversioissa täysledit uudistetuilla huomiovalokuvioilla. Tämä siis vaikuttaa melko isosti myös ulkonäköön etenkin malliston alkupäässä. Ajovalojen välissä sen sijaan ovat tapahtuneet suurimmat muotoilulliset muutokset. Ne koskevat maskia, jonka kuosi riippuu varustetasosta. A6:ssa varustetasoja on kolme ja A7:ssä kaksi, molemmat päättyen S Lineen.

Loput tyylilliset uudistukset liittyvät väreihin, sisustukseen ja vanteisiin, erityisesti jälkimmäisiin. A6:n ja A7:n 17:stä 21:een tuumaan yltävät vannevaihtoehdot saavat lisävahvistusta, ja vaihtoehdoista yli puolet ovat nyt väriltään tummia - näin kuulemma yleisön pyynnöstä.

Digimittaristo vakiona

BMW:n ja Mercedeksen tarjoama kilpavastus on nyt entistäkin digikeskeisempää, joten Audi muuttaa A6:n ja A7:n mittariston koko malliston osalta digitaaliseksi. Uusi 12,3-tuumainen yksikkö tarjoaa full HD -resoluution. Näyttöä voi pitää perinteisenä mittaristona tai sitten tietoviihdejärjestelmän jatkeena, ja säädöt hoituvat ohjauspyörän painikkeilla.

Park Assist Plus -pysäköintiavustin lisätään niin ikään vakiovarusteiden kirjoihin, mikä vastaa myös erittäin hyvin kahden mainitun eteläsaksalaisen vastikään asettamaan kilpailupaineeseen.

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat