26.5.2023

Enemmän on enemmän: tätä kaikkea uusi BMW 5-sarja kätkee kasvaneisiin kuoriinsa

Aikansa tärkeimpiin kuuluva uutuus venyttää BMW 5-sarjan käsitettä paitsi kokomielessä, myös teknologisesti. Eikä tyyliäkään pidä unohtaa.

BMW ensiesitteli kauan odotetun kuudennen polven 5-sarjan, korimalliltaan G60:n, keskiviikkona kotikonnuillaan Münchenissä. Tuotantoon uutuuden avausmalliversioiden on määrä edetä Saksan Dingolfingissa lokakuussa siten, että ensimmäiset asiakkaat saavat omansa vielä kuluvan vuoden aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

i5 otsikoiden kärjessä

Kaikkein suurin uutinen G60:een liittyen oli tiedossa jo pitkään etukäteen: täyssähköversio liittyy ensi kertaa mukaan tarjontaan, ja näkyykin siinä muuten isosti. I5:ksi nimetyn täyssähkömallin tuotanto alkaa kahdella melko erilaisella malliversiolla, kolmannen nelivetoisen sortin liittyessä mukaan ensi vuoden puolella.

I5:n maltillisempi painos kantaa nimeä eDrive 40. Takavetoversio perustuu 250 kilowatin ja 430 newtonmetrin sähkömoottoriin, jota tukee 81,2 kilowattitunnin akusto. Tämä taloudellisempi versio kykenee valmistajan ilmoittamaan 497 - 582 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. EDrive 40 kulkee 193 km/h ja kiihtyy sataseen kuudessa sekunnissa.

M-tunnuksen yhdistää i-malliin jo heti alkuvaiheessa nelivetoinen i5 M60 XDrive. Peräti 442 kilowatin eli 601 mummonhevosvoiman tehollaan sekä M Boost- tai Launch Control -toiminnolla 820 newtonmetrin väännöllään M-versio kiihtyy nollasta sataan 3,8 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 230 km/h. Kesymmän version kanssa jaettava akku mahdollistaa M60:lle 455 - 516 kilometrin toimintamatkan.

Tiedoksi perävaunukansalle: eDrive 40:llä saa vetää jarrullisena 1 500 kiloa, M60:lla puolestaan 2 000 kiloa. Tästä ei ainakaan täyssähkömallin hankinnan enää pitäisi jäädä kiinni.

Molempien versioiden toimintamatka on mahdollista maksimoida Max Range -toiminnolla, joka rajoittaa tehoja ja ajonopeutta sekä poistaa energiaa vievät laitteet, kuten ylimääräisen lämmityksen. I5:hän lämmitetään ja jäähdytetään ilmalämpöpumpulla. I5:n voi ladata 11 tai vaihtoehtoisesti 22 kilowatin vaihtovirtalaturilla tai jopa 205 kilowatin tasavirralla.

EDrive 40 on hinnaltaan tuntuvasti edullisempi i5 -versio 75 400 euron alkaen hinnallaan. M60:sta puolestaan saa pulittaa vähintään 104 500 euroa.

Enimmäkseen nelisylinterinen

G60 on tietyssä mielessä välimalli ennen vuosikymmenen puolenvälin aikaan lanseerattavaa BMW Neue Klasse -arkkitehtuuria. I5 saa siten rinnalleen vielä täysivertaiset polttomoottorimallit.

Myynti alkaa Euroopassa kahdella nelisylinterisellä malliversiolla. 520i on ainoa Vanhalle mantereelle jäävä bensiinivaihtoehto. Kaksilitrainen starttigeneraattorin kera sähköistetty voimanlähde tuottaa 153 kilowattia eli 208 hevosvoimaa. 520i puuttuu Suomessa ainakin avaushinnastosta.

Myös dieselpuolella lähdetään liikkeelle rivinelosella. Niin ikään kaksilitrainen ja kevythybriditeknologiaa omaava 520d tulee myyntiin sekä takavetoisena että XDrive -nelivedolla varustettuna. 145 kilowatin eli 197 hevosvoiman 520d on myös Suomen-hinnaston alkaen-malli, jonka tulee saamaan 64 800 eurolla. Se on yli kymppitonnin edullisempi kuin i5 eDrive 40.

Kaikki kolme polttomoottorimallia kykenevät 750/2 000 kilon perävaunumassaan.

Dieselit ovat saaneet viime vuosina lokaa niskaansa yli oman tarpeen, mutta jos esimerkiksi toimintamatkasta yhdellä tankillisella puhutaan, on 5-sarjan sedan pienemmällä dieselmoottorilla ollut aina markkinoiden range-kuninkaita.

Autossa yhdistyvät dieselin hyvä energiasisältö ja pihi dieselmoottori, sedanin matala ilmanvastus sekä E-segmentin auton suuri polttoainesäiliö. Uuden polven 520d:ssä polttoainesäiliön tilavuutta on pudotettu edeltäjään nähden kuudella litralla, mutta viiden litran pintaan osuvalla keskikulutuksella ja 60 litran tankilla 1 000 kilometriä tankillisella pitäisi sujua kuin vettä vaan.

Erittäin hauska olisikin päästä vertaamaan i5:n ja 520d:n toimintamatkasuorituksia suoraan keskenään.

Ensi vuonna odotettavissa olisi BMW:n mukaan myös kuusisylinterinen dieselmoottori, joka voisi käyttövoimansa perusteella olla tarkoitettu Eurooppaan. Euroopan ulkopuolella, muun muassa Pohjois-Amerikassa myyntiin tulevat heti myös 530i ja 530i XDrive 260 hevosvoiman tuplaturborivinelosella sekä 540i XDrive 3,0-litraisella rivikuudella 380 hevosvoiman tehoilla ja 520 newtonmetrin väännöllä. Jälkimmäinen versio kiihtyy nollasta sataan alle viiden sekunnin.

Eurooppaankin on odotettavissa kattauksen laajennusta kohti monipuolisinta käyttövoimapalettia 5-sarjan historiassa. Bensiinin, dieselin ja täyssähkön täydentävät ensi vuonna lataushybridit. Ne tulevat olemaan 530e ja 550e XDrive, joka tarjoaa 220 kilowatin tehot ja 102 kilometrin täyssähköisen WLTP-toimintamatkan.

BMW 530e

Odotukset ovat kovat niin ikään tulevaa M5:tä kohtaan. Huippumalliin on uumoiltu hirviömaasturi XM:n V8:aan perustuvaa lataushybridivoimalinjaa, jossa siis sähkö palvelisi vain ja ainoastaan tehontarpeita. Seuraan on myös soviteltu ensimmäistä M5 Touringia sitten vuosina 2007 - 2010 valmistetun E61:n, jossa oli vapaastihengittävä 5,0-litrainen V10.

Kuljettajalla uudet maisemat

Jos vaikkapa E39-korimallin esittelyn aikaan 1990-luvun puolivälissä olisi pitänyt veikata miltä 2020-luvun 5-sarjan kojelauta näyttää, arvaukset olisivat voineet olla aika futuristisia. Tältä se näyttää, ja ohjaamon ilmeen voisi yleisellä tasolla sanoa olevan viimeisintä BMW:tä. Auton vahvasti edustamassa premiumgenressä on nyt merkittävänä suuntauksena taidekielellä ilmaistuna tietynlainen "ekspressionismi" eli voimakkaiden värien ja muotojen käyttö [sisätiloissa]. Uutuuden kojelautanäkymä on hyvä esimerkki tästä.

Kojelaudan poikki oviin asti kulkee BMW Interaction Bar. Käytännössä se tarkoittaa interaktiivisia somistepaneeleita, joita koskettamalla tapahtuu asioita.

BMW ei ole lähtenyt kuitenkaan tekemään 5-sarjaan lasiohjaamoa. Toista voi sanoa pääkilpailija Mercedes-Benz E-sarjasta. BMW luottaa Curved Display'yn, 12,3 tuuman digimittarinäytön ja 14,9 tuuman tietoviihdenäytön yhdistelmään. Kokonaisuus kehittyy softan päivityksillä, joiden osalta nyt mennään Operating System 8.5:ssä. Koska vain muutama toiminto hoidetaan enää muun kuin näytön kautta, helpottaa uusi Quick Select yleisimpien toimintojen löytämistä.

Viimeisin villitys näissä edustussedaneissa tuntuvat olevan videopelit. Jos E-sarjan Mercedekseen saatiin "Angry Birds", myös i5:n etumatkustajat voivat kuluttaa latauspaikalla aikaa videopelien merkissä. Tarjonta on kuitenkin lähempänä pasianssin kaltaisia kasuaalipelejä kuin vihaisia lintuja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avartunut vegaanisisusta

Yksi uuden 5-sarjan piirteistä ovat edellispolveen nähden melko tuntuvasti kasvaneet ulkomitat. BMW ei kerro sisätilan mittasuhteiden kasvusta lukujen valossa, mutta oletettavissa on, että kahden senttimetrin lisä akseliväliin, 3,2 senttiä lisää leveyteen ja 3,6 senttiä lisää korkeuteen ovat tehneet hyvää takajalkatiloille, olkapäätiloille ja pääntilalle.

Tavaratilan tilavuus on i5:ssä 490 litraa ja polttomoottorimalleissa 520 litraa. Vertailun vuoksi väistyvän G30:n 520d:ssä se on 530 litraa. Tuleva Touring-malli eli BMW 5-sarja G61 tuo tietysti tavaratilan käytettävyyteen oman ison lisänsä.

Ohjattavissa katseella

Luit oikein. Uusi 5-sarjalainen saa ainakin alkuvaiheessa Saksan lisäksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa autonomisella Highway Assistant -järjestelmällä. Tällöin on mahdollista irroittaa kädet kokonaan ratista ja ajaa autonomisesti aina 130 km/h saakka, kunhan tieosuudella yhteen suuntaan menevät kaistat on erotettu vastaantulevasta rakenteellisesti. Esimerkiksi Saksassa tällaisia moottoritieosuuksia on huomattavan paljon. Toinen ehto on se, että kuljettajan katse pysyy jatkuvasti liikenteessä.

Katseeseen liittyen, BMW tuo 5-sarjaan ensi kertaa maailmassa niin kutsutun Active Lane Change Assistantin, joka tavallaan mahdollistaa auton ohjaamisen katseella. Mikäli aktivoitu Highway Assistant ehdottaa kaistanvaihtoa vaikkapa ohitusta varten, voi ehdotuksen hyväksyä pelkästään vilkaisemalla sivupeiliin.

Matka-ajon lisäksi myös esimerkiksi parkkeerausta ja peruuttamista helpotetaan avustimilla. Lisävarusteinen Parking Assistant Professional mahdollistaa autonomisen peruuttamisen ja "vekslaamisen" jopa 200 metrin matkalla ja peruutussuorituksen hallinta onnistuu älypuhelimella auton ulkopuolelta.

Jälleen tuimempi vitonen

Muotoilustudiolla on käytetty aikaa muun muassa korin sopusuhtaistamiseen peräti 9,7 senttimetrillä 5,06 metriin kasvaneen koripituuden myötä. Näin on tehty muun muassa nostamalla olkalinjaa. Ikkunat sekä konepellin reuna ovat aikaisempaa korkeammalla. Muun muassa puskureissa, helmoissa, takavalojen kuvioinnissa sekä ovenkahvoissa on nähtävillä BMW:n viimeisimmän muotokielen elementtejä ja lainauksia 7-sarjasta.

Keulan ilmeestä on tehty aiempaa tuimempi. Ajovalot ovat korkeammalla ja kaartuvat reunoilta ylös hieman samaan tyyliin kuin E60-polvessa (2003 - 2010). Huhut kertoivat, että G60 olisi voinut saada jopa M3:sta ja iX:stä tutut valtaisat pystymunuaiset, mutta lopulta keulassa päädyttiin hieman maltillisempaan tyyliin. BMW 5-sarjahan on muun muassa monen virallisen tahon valinta edustusautoksi, ja aivan tavattoman hurja naama ei sellaiseen sovellu.

Maski on joka tapauksessa aiempaa suurempi, eteenpäintyöntyvä, ja se jatkuu pokkauksina pitkän matkaa konepeltiä pitkin vähän kuin XM:ssä. Lisävarustelistalta voi lisäksi ruksia Iconic Glow'n eli valaistut maskinreunat. I5:llä voi näin sopivan hämärällä kadunpätkällä leikkiä aavetta. Ainakin allekirjoittanut on tällä konstilla jo pari kertaa säikähtänyt i7:n keulaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aika leikkiä konfiguraattorilla

BMW on avannut kansallisten verkkosivujen konfiguraattorin heti tuoreeltaan myös uuden 5-sarjan osalta. Ostomielessä tai ei, sen parissa saa halutessaan kulumaan hyvän tovin.

Pressikuvat ovat tietysti aina huippuvarustelluista malleista, mutta kuvakaappauksista ensimmäinen näyttää, millainen G60 on 520d XDrivena pelkistetyimmässä muodossaan, perusvalkoisena ja 18-tuumaisilla vanteilla. Toisessa kuvakaappauksessa on puolestaan hinnat alkaen -mallin ohjaamo, joka näyttää itse asiassa oikein hyvältä noinkin. Kolmas kuvakaappaus sen sijaan esittää tilannetta, jossa 520d XDrive on saanut muun muassa M Sport -paketin sekä 4 000 euron erikoisvärin ja 2 700 euron erikoisvanteet.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat