13.4.2023

Lisää saksalaisia mörköjä – BMW XM Label Red on yksiselitteisesti tehokkain BMW M koskaan

XM Label Redissä on 50 hevosvoimaa enemmän tehoa kuin hieman toisenlaisessa saksalaismörössä, muuan Kuningastiikerissä.

On niitä, joille BMW XM on nyt vieläkin enemmän unelma-auto, ja sitten on niitä, joille Label Redin ilme tuo mieleen lähinnä Tampereen Lihajalosteen Ärjyripan. Tässä on yhtä yksiselitteisesti jyrkimmin mielipiteet jakava BMW M koskaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tyyli voi olla katsojan silmässä, mutta teholukemat eivät valehtele

XM Label Redin saapuminen oli tiedossa jo viime vuonna kun "perusmallinen" XM sai suuren ensi-iltansa. Label Redin on puhtaasti tarkoitus olla kertaluokkaa överimpi versio "crossöveristä".

Tässä tapauksessa överi tarkoittaa ennen kaikkea 100 hevosvoimaa lisää tehoa ja 200 lisänewtonmetriä. Lukemat pyöristyvät nyt 750 hevosvoimaan ja tasan 1 000 newtonmetriin.

Kuluvan viikon uutistarjonnasta on helppo poimia toinen yliampuva mörkö Label Redille verrokiksi: Panssarimuseoon suuren mediahuomion saattelemana saapuneen huomattavan kokoisen Tiger II -vaunun alkuperäinen 23-litrainen Maybach-V12 jää Label Redistä 50 hevosvoimalla. Automaailmasta voitaisiin napata verrokiksi esimerkiksi Aston Martin DBX:n huippumalli 707, joka jää saksalaisesta noin 40 hevosvoimalla ja 100 newtonmetrillä.

XM on lataushybridi, joten periaatteessa lisätehot olisi voinut ottaa tasaisesti sekä sähkö- että bensiinimoottorilta tai vaihtoehtoisesti korostaa auton sähköistä puolta lisäämällä sähkövoimalinjan kapasiteettia. BMW M on kuitenkin ratkaissut asian nostamalla bensiinimoottorin - 4,4-litraisen V8:n - tehoja, jättäen sähköpuolen käytännössä koskemattomaksi.

Menopuolella lisäys näkyy siellä missä sen kuuluukin: huippunopeudessa ja kiihtyvyydessä. Label Redinä XM kulkee 290 kilometriä tunnissa (+ 20 km/h) ja kiihtyy nollasta sataan 3,8 sekunnissa, mikä on puoli sekuntia perusmallia paremmin ja yhteneväinen X6 M:n kanssa. XM ei silti edelleenkään pääse pakoon hurjaa 2,75 tonnin omamassaansa, ja esimerkiksi mainittu Astonin DBX 707 on valmistajan ilmoittamana Label Rediäkin puoli sekuntia vikkelämpi.

Oli miten oli, Label Red tietää joka tapauksessa menohaluillaan aimo annoksen lisää päänsärkyä XM:n jarrukalustolle, jota BMW M ei ainakaan mainitse tehostaneensa mitenkään.

500 punakuonoa

Kuvien kaltaisia, punareunuksisin munuaismaskein varustettuja Label Red Edition -malleja on luvattu maailmalle tasan 500 kappaletta. Edition-mallit käsittävät lisäksi muun muassa numerolaatat sekä Frozen Carbon -erikoismustan ulkovärin.

Editionin jälkeenkin Label Red pysyy tarjonnassa, ja se erotetaan muusta mallistosta visuaalisin elementein, kuten mustapunaisella sisustaverhoilulla.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat