14.2.2022

Aston Martin DBX707 – väitetysti maailman nopein SUV

Aston Martin DBX707

DBX:n uumoiltu ja odotettu huippumalli on vasta lipunut eteemme, ja väittää nyt olevansa luokassaan maailman nopein. Tässä saattaa hyvin olla perää, ainakin jos katsotaan oikeita lukuja.

Aston Martin liittyi katumaasturikerhoon kuluvan vuosikymmenen alussa DBX-mallilla. Auto on jo muun muassa kesyttänyt Kiinan verokarhun sekä toiminut F1-sarjan lääkäriautona radalla. DBX on myös ollut merkittävä tekijä talousvaikeuksien kanssa painineen arvomerkin uudessa nousussa. Vuonna 2021 Astonin myynti kasvoi peräti 82 prosentilla, mistä suurin kiitos kuuluu DBX:lle.

Aston Martin DBX707

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopea mutta silti äänekäs

DBX707 asettuu haastamaan periaatteessa kahta eri porukkaa. On ”perinteisemmät” polttomoottorikäyttöiset (lue: äänelliset) supermaasturit, kuten Porsche Cayennen tehoversiot tai Lamborghini Urus, ja sitten ovat Teslan Performance-mallien ja vaikkapa GMC Hummer EV:n kaltaiset äänettömät tiennielijät, joilta 0 – 100 km/h ei vie kolmeakaan sekuntia.

Tällä perusteella 3,3 sekunnissa sataseen pääsevä DBX707 ei ole maailman nopein suv, vaikkei se mainituista sähköautoistakaan toki paljoa jää. Äänellisistä tuotantosuveista Aston saattaa silti hyvinkin olla ripein kiihtymään. Bentley Bentayga Speed ja Lamborghini Urus jäävät sille hienoisesti, mutta kolmas samaan sukuun kuuluva, Porsche Cayenne Turbo GT, pääsee samaan.

Aston Martin DBX707

Huippunopeus ei ole sähköautojen valttia, joten tässä on Astonilla saumat nousta koko luokan kärkeen. Siihen ei nimittäin nopealla eikä keskipitkälläkään haulla vaikuta löytyvän varteenotettavaa haastajaa tuotantoautojen sarjasta. 310 km/h huippunopeudellaan DBX707 on siis maailman nopein suv, ainakin jos virityspajojen erikoisia ei lasketa.

Aston Martin DBX707

Nopeuden takana oleva voimalaitos

Mercedes-AMG:n viimeisin, 4-litrainen, V8-sukupolvi vauhdittaa uusimman polven Astoneita, myös DBX:ää. DBX707:n kohdalla voimanlähteeseen on tehty muutoksia, joilla mallimerkinnän mukaiset teholukemat ja sen lisäksi 900 newtonmetrin vääntömomentti on saavutettu. Tehoakin on huimasti, mutta 900 newtonmetriä nelilitraiselle bensiinimoottorille on jo aika suoritus, kun kyse ei kuitenkaan ole hyperautosta.

Muutokset voimalinjassa koskevat esimerkiksi kuulalaakeroituja turboja, uudistettua imusarjaa sekä 9-pykäläistä kaksoiskytkinautomaattilaatikkoa märkäkytkimillä, joka kestää paremmin hurjaa vääntömomenttia. Kaikkiaan DBX707:ssä on "perusmalliin" verrattuna reippaahkon perheauton verran lisää voimaa.

Aston Martin DBX707

707:n näkee jo vilkaisulla

Aston Martin DBX on lähtökohtaisestikin näyttävän näköinen auto, mutta huippumallin tehoja ei ole katsottu tarpeelliseksi peitellä katseilta. On lisätyillä aerodynaamisilla osilla totta kai merkitystä myös suorituskykyyn, ajettavuuteen ja turvallisuuteen kovissa nopeuksissa.

Aston Martin DBX707

Kovista nopeuksista täytyy pystyä myös pysähtymään nopeasti, joten jarrujen on syytä olla tehokkaat. Siitä puolesta DBX707:ssa vastaavat edessä halkaisijaltaan 420-milliset ja takana 390-milliset hiilikeraamiset jarrulevyt, joita puristavat 6-mäntäiset jarrusatulat. Alusta on periaatteessa sama kuin muissa DBX-malleissa, mutta toki säädöt on mietitty uusiksi. Vanteet ovat jopa 23-tuumaiset.

Aston Martin DBX707

Ja ostajaehdokkaille tiedoksi, Aston Martin DBX707:n tuotantoa käynnistellään parhaillaan, ja ensimmäiset asiakastoimitukset tehdään vuoden toisella neljänneksellä. Auton hinta ei ole tässä vaiheessa tiedossa, mutta pyynti on todennäköisesti reilusti muita malleja suurempi, minkä tahansa verokarhun kohtelemana.

Lähde ja kuvat: Aston Martin Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat