21.11.2019

Mennäänkö metsään, kysyy Aston Martin DBX

Aston Martin DBX

Katumaasturi DBX on kenties Aston Martinin historian suurin hyppy tuntemattomaan.

Aston Martin on niitä autoja, mitkä kyllä osaa selittää, vaikkei merkistä kokemusta olisikaan. Bondia, brittiläisyyttä, ajatonta eleganssia ja sen sellasita.

Sillä glamourilla uusin Aston Martin DBX:kin ratsastaa. Nyt merkin faneille myydään kuitenkin urheiluauton sijaan katumaasturielämystä. Tarkoituksena on toki toteuttaa nykyisten Aston Martin -omistajien haaveet arkikäyttöisemmästä mallista, ja sivutuotteena voisi yhtiön taloustilannekin kohentua.

Aston Martin DBX

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaikka venehommiin

Minkälainen auto sitten on DBX, kenties ensimmäinen Aston Martin, jonka lehdistötiedote mainitsee veneen vesillelaskut ja kertoo takatiloista kappaletolkulla.  Se on hyvin varmasti ainakin ensimmäinen modernin ajan Aston Martin, jonka lähestymiskulman kerrotaan olevan ilmajousituksen maastoajoasennossa 25,7 astetta, ramppikulman 18,8 astetta ja jättökulman 27,1 astetta.

DBX on 5039 millimetirä pitkä katumaasturi 3060 millimetrin akselivälillä. Se on rakennettu viisioviseen monikäyttökoriin, jonka tavaratila vetää huimat 632 litraa tavaraa. Auton vetokyvyksi kerrotaan 2 700 kilogrammaa.

Juhlaan…

Aston Martin DBX

Ja konepellin alta löytää Mercedes-AMG:n nelilitraisen tuplaturbokasin, joka kehittää 500 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä. Vaihteistona on 9-vaihteinen momentinmuunninautomaatti. Keskitasauspyörästö säätää voimanjakoa etu/taka-akselin välillä alueella 47/53–0/100 ja takapyörien otetta parantaa tasauspyörästön sähkömekaaninen luistonrajoitin.

Auto kulkee kolmikammioisen ilmajousituksen varassa ja kallistuksenvakauksesta vastaa 48-voltin sähköinen järjestelmä. Pidonhallintaan liittyy myös alamäkihidastin, sekin ensimmäistä kertaa Aston Martinissa.

Ja arkeen

Aston Martin DBX

Perinteikäs brittivalmistaja puhuu paljon uutuuden sisätiloista. Pää- ja jalkatilan kerrotaan olevan luokan parhaat (toki Aston ei mainitse kilpailijoita). Huomioita on kiinnitetty myös kuraisiin helmoihin, ja ovet on suunniteltu kietoutumaan alas helman ympäri, jotta lahkeet pysyvät rapakelilläkin puhtaina. Autoon kulkuun kerrotaan kysellyn vinkkejä lapsiltakin. Tekstissä kerrotaan ergonomian eteen tehdystä työstä ja laajasta panostuksesta siihen, että hyvin erilaiset ihmiset tuntevat olonsa kotoisaksi ohjauspyörän takana.

DBX ei ole yhtiön ensimmäinen takaovin tai edes takaistuimin varustettu auto. Silti tiedotteesta huomaa Aston Martinin olleen tosissaan katumaasturin sisätiloja suunnitellessa. Auton arkikäyttöisyyttä varmasti tukee suoraan Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimlerilta lisensoitu tietoviihdejärjestelmä virtuaalinäyttöineen – siis Mercedes-Benzeissä toimivaksi havaittua tavaraa vain astonmartinmaiseen ilmeeseen kiedottuna.

Aston Martin DBX

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mutta toimiiko se oikeasti?

On mielenkiintoista nähdä millaisen vastaanoton auto saa. Ulkonäkö on mielipideasia, kuten on koko ajatuskin maasturi-Astonista, mutta varmasti auto löytää suuren joukon kiinnostuneita ostajia. Sen jälkeen ratkaisee, riittävätkö pienen Aston Martinin kyvyt rakentaa yksinkertaista urheiluautoa huomattavasti vaikeampaa katumaasturia.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Aston Martin

Luetuimmat