20.11.2021

Aston Martin DBX Straight-Six – koska Kiinan verokarhu suuttui veekasista

Aston Martin DBX Straight-Six

Jos DBX:llä haluaa päästä oikein nopeita juttuja pakoon, kannattaa edelleen valita nelilitrainen tuplaturbo-V8. Jos sen sijaan haluaa päästä verokarhua pakoon, kannattaa jatkossa sijoittaa kevythybridirivikuutoseen.

Aston Martin DBX 4-litraisella V8:lla maksaa Saksan verokarhun kohtelemana hieman päälle 200 000 Yhdysvaltain dollaria. Samainen auto 3-litraisella rivi-6:lla maksaa Kiinan verokarhun raatelemana noin 300 000 Yhdysvaltain dollaria, V8:lla puolestaan 360 000 dollaria. Vaikka tässä liikutaankin hinnoissa, joihin käytännössä vain miljonääreillä on varaa, ovat hintaerot silti tuntuvia, ja ennakkoasenne kevyemmän mallin tarpeellisuudesta saa kyytiä.

Aston Martinin historiasta löytyy kyllä rivikuutosia, mutta edellisen kerran niitä on nähty Ford-aikakaudella yli 20 vuotta sitten, DB7:n keulalla. DB7:ään kyseinen voimanlähde tuli muokattuna Jaguarilta, mutta DBX:ssä luotetaan Astonin nykyisen Mercedes-yhteistyön nojalla Mercedes-AMG:n rivikuutoseen, aivan kuten V8:nkin kohdalla.

Toistaiseksi vain Kiinassa myytävän DBX Straight-Sixin moottorina toimii Mercedeksen M256, tismalleen samoilla säädöillä kuin Mercedes-AMG 53 -sarjan malleissa, eli tehoa irtoaa 435 hevosvoimaa ja vääntöä 520 newtonmetriä. Jatkeena on 9-pykäläinen AMG Speedshift -laatikko ja auto on nelivetoinen. Näillä eväin DBX Straight-Six pääsee nollasta sataan 5,4 sekunnissa ja 259 km/h huippunopeuteen. Vertailun vuoksi V8 hoitaa saman suorituskyvyn kulmakiven 4,5 sekunnissa ja ehtii 290 km/h paremmalle puolelle. Eko-Aston pääsee WLTP -mittaustavalla 10,5 litran keskikulutukseen, mikä ei ole kovin pihi tulos, mutta suututtaapahan veropandaa edes vähän vähemmän. Voimanlähteen lisäksi Straight-Six on saanut parannuksia alustaan ja sen säätöihin, minkä lisäksi se on saanut hiilikuituisen kardaaniakselin sekä AMG:n kitkalukon.

Aston Martin DBX Straight-Six

Reilun vuoden tuotannossa ollut DBX kattaa tällä hetkellä peräti puolet Aston Martinin myynnistä. Suv-mallista on piakkoin odotettavissa 600 hevosvoiman S-mallia sekä lataushybridimallia. Niin suorakuutonen kuin hybridimalli voisivat olla tervetulleita myös tännepäin maailmaa, meikäläisessä verokarhussa kun riittää myös kesytettävää.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Motor1, Motorauthority Kuvat: Aston Martin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat