20.11.2021 Ajoneuvot Aston Martin DBX Straight-Six – koska Kiinan verokarhu suuttui veekasista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos DBX:llä haluaa päästä oikein nopeita juttuja pakoon, kannattaa edelleen valita nelilitrainen tuplaturbo-V8. Jos sen sijaan haluaa päästä verokarhua pakoon, kannattaa jatkossa sijoittaa kevythybridirivikuutoseen. Aston Martin DBX 4-litraisella V8:lla maksaa Saksan verokarhun kohtelemana hieman päälle 200 000 Yhdysvaltain dollaria. Samainen auto 3-litraisella rivi-6:lla maksaa Kiinan verokarhun raatelemana noin 300 000 Yhdysvaltain dollaria, V8:lla puolestaan 360 000 dollaria. Vaikka tässä liikutaankin hinnoissa, joihin käytännössä vain miljonääreillä on varaa, ovat hintaerot silti tuntuvia, ja ennakkoasenne kevyemmän mallin tarpeellisuudesta saa kyytiä. Aston Martinin historiasta löytyy kyllä rivikuutosia, mutta edellisen kerran niitä on nähty Ford-aikakaudella yli 20 vuotta sitten, DB7:n keulalla. DB7:ään kyseinen voimanlähde tuli muokattuna Jaguarilta, mutta DBX:ssä luotetaan Astonin nykyisen Mercedes-yhteistyön nojalla Mercedes-AMG:n rivikuutoseen, aivan kuten V8:nkin kohdalla. Toistaiseksi vain Kiinassa myytävän DBX Straight-Sixin moottorina toimii Mercedeksen M256, tismalleen samoilla säädöillä kuin Mercedes-AMG 53 -sarjan malleissa, eli tehoa irtoaa 435 hevosvoimaa ja vääntöä 520 newtonmetriä. Jatkeena on 9-pykäläinen AMG Speedshift -laatikko ja auto on nelivetoinen. Näillä eväin DBX Straight-Six pääsee nollasta sataan 5,4 sekunnissa ja 259 km/h huippunopeuteen. Vertailun vuoksi V8 hoitaa saman suorituskyvyn kulmakiven 4,5 sekunnissa ja ehtii 290 km/h paremmalle puolelle. Eko-Aston pääsee WLTP -mittaustavalla 10,5 litran keskikulutukseen, mikä ei ole kovin pihi tulos, mutta suututtaapahan veropandaa edes vähän vähemmän. Voimanlähteen lisäksi Straight-Six on saanut parannuksia alustaan ja sen säätöihin, minkä lisäksi se on saanut hiilikuituisen kardaaniakselin sekä AMG:n kitkalukon. Reilun vuoden tuotannossa ollut DBX kattaa tällä hetkellä peräti puolet Aston Martinin myynnistä. Suv-mallista on piakkoin odotettavissa 600 hevosvoiman S-mallia sekä lataushybridimallia. Niin suorakuutonen kuin hybridimalli voisivat olla tervetulleita myös tännepäin maailmaa, meikäläisessä verokarhussa kun riittää myös kesytettävää. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Motor1, Motorauthority Kuvat: Aston Martin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Aston Martin Valhalla on sittenkin V8-keskimoottorihybridi Aston Martin järjestelee johtoaan uusiksi – kärkeen AMG-pomo Moers? Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Aston Martin Rapide E – Otetaanko Aston, sähköinen Aston? Aston Martin V12 Vantage S Spitfire – Achtung, Spitfire! Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe