20.11.2021 Ajoneuvot Aston Martin DBX Straight-Six – koska Kiinan verokarhu suuttui veekasista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos DBX:llä haluaa päästä oikein nopeita juttuja pakoon, kannattaa edelleen valita nelilitrainen tuplaturbo-V8. Jos sen sijaan haluaa päästä verokarhua pakoon, kannattaa jatkossa sijoittaa kevythybridirivikuutoseen. Aston Martin DBX 4-litraisella V8:lla maksaa Saksan verokarhun kohtelemana hieman päälle 200 000 Yhdysvaltain dollaria. Samainen auto 3-litraisella rivi-6:lla maksaa Kiinan verokarhun raatelemana noin 300 000 Yhdysvaltain dollaria, V8:lla puolestaan 360 000 dollaria. Vaikka tässä liikutaankin hinnoissa, joihin käytännössä vain miljonääreillä on varaa, ovat hintaerot silti tuntuvia, ja ennakkoasenne kevyemmän mallin tarpeellisuudesta saa kyytiä. Aston Martinin historiasta löytyy kyllä rivikuutosia, mutta edellisen kerran niitä on nähty Ford-aikakaudella yli 20 vuotta sitten, DB7:n keulalla. DB7:ään kyseinen voimanlähde tuli muokattuna Jaguarilta, mutta DBX:ssä luotetaan Astonin nykyisen Mercedes-yhteistyön nojalla Mercedes-AMG:n rivikuutoseen, aivan kuten V8:nkin kohdalla. Toistaiseksi vain Kiinassa myytävän DBX Straight-Sixin moottorina toimii Mercedeksen M256, tismalleen samoilla säädöillä kuin Mercedes-AMG 53 -sarjan malleissa, eli tehoa irtoaa 435 hevosvoimaa ja vääntöä 520 newtonmetriä. Jatkeena on 9-pykäläinen AMG Speedshift -laatikko ja auto on nelivetoinen. Näillä eväin DBX Straight-Six pääsee nollasta sataan 5,4 sekunnissa ja 259 km/h huippunopeuteen. Vertailun vuoksi V8 hoitaa saman suorituskyvyn kulmakiven 4,5 sekunnissa ja ehtii 290 km/h paremmalle puolelle. Eko-Aston pääsee WLTP -mittaustavalla 10,5 litran keskikulutukseen, mikä ei ole kovin pihi tulos, mutta suututtaapahan veropandaa edes vähän vähemmän. Voimanlähteen lisäksi Straight-Six on saanut parannuksia alustaan ja sen säätöihin, minkä lisäksi se on saanut hiilikuituisen kardaaniakselin sekä AMG:n kitkalukon. Reilun vuoden tuotannossa ollut DBX kattaa tällä hetkellä peräti puolet Aston Martinin myynnistä. Suv-mallista on piakkoin odotettavissa 600 hevosvoiman S-mallia sekä lataushybridimallia. Niin suorakuutonen kuin hybridimalli voisivat olla tervetulleita myös tännepäin maailmaa, meikäläisessä verokarhussa kun riittää myös kesytettävää. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Motor1, Motorauthority Kuvat: Aston Martin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Aston Martin Valhalla on sittenkin V8-keskimoottorihybridi Aston Martin järjestelee johtoaan uusiksi – kärkeen AMG-pomo Moers? Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Aston Martin Rapide E – Otetaanko Aston, sähköinen Aston? Aston Martin V12 Vantage S Spitfire – Achtung, Spitfire! Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 16.7.2024 Esittely Koeistuttu: kaikki mitä olet halunnut tietää uudesta Audi A5 Sedanista ja Avantista – myös hinnat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan