20.11.2021 Ajoneuvot Aston Martin DBX Straight-Six – koska Kiinan verokarhu suuttui veekasista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos DBX:llä haluaa päästä oikein nopeita juttuja pakoon, kannattaa edelleen valita nelilitrainen tuplaturbo-V8. Jos sen sijaan haluaa päästä verokarhua pakoon, kannattaa jatkossa sijoittaa kevythybridirivikuutoseen. Aston Martin DBX 4-litraisella V8:lla maksaa Saksan verokarhun kohtelemana hieman päälle 200 000 Yhdysvaltain dollaria. Samainen auto 3-litraisella rivi-6:lla maksaa Kiinan verokarhun raatelemana noin 300 000 Yhdysvaltain dollaria, V8:lla puolestaan 360 000 dollaria. Vaikka tässä liikutaankin hinnoissa, joihin käytännössä vain miljonääreillä on varaa, ovat hintaerot silti tuntuvia, ja ennakkoasenne kevyemmän mallin tarpeellisuudesta saa kyytiä.Aston Martinin historiasta löytyy kyllä rivikuutosia, mutta edellisen kerran niitä on nähty Ford-aikakaudella yli 20 vuotta sitten, DB7:n keulalla. DB7:ään kyseinen voimanlähde tuli muokattuna Jaguarilta, mutta DBX:ssä luotetaan Astonin nykyisen Mercedes-yhteistyön nojalla Mercedes-AMG:n rivikuutoseen, aivan kuten V8:nkin kohdalla.Toistaiseksi vain Kiinassa myytävän DBX Straight-Sixin moottorina toimii Mercedeksen M256, tismalleen samoilla säädöillä kuin Mercedes-AMG 53 -sarjan malleissa, eli tehoa irtoaa 435 hevosvoimaa ja vääntöä 520 newtonmetriä. Jatkeena on 9-pykäläinen AMG Speedshift -laatikko ja auto on nelivetoinen. Näillä eväin DBX Straight-Six pääsee nollasta sataan 5,4 sekunnissa ja 259 km/h huippunopeuteen. Vertailun vuoksi V8 hoitaa saman suorituskyvyn kulmakiven 4,5 sekunnissa ja ehtii 290 km/h paremmalle puolelle. Eko-Aston pääsee WLTP -mittaustavalla 10,5 litran keskikulutukseen, mikä ei ole kovin pihi tulos, mutta suututtaapahan veropandaa edes vähän vähemmän. Voimanlähteen lisäksi Straight-Six on saanut parannuksia alustaan ja sen säätöihin, minkä lisäksi se on saanut hiilikuituisen kardaaniakselin sekä AMG:n kitkalukon.Reilun vuoden tuotannossa ollut DBX kattaa tällä hetkellä peräti puolet Aston Martinin myynnistä. Suv-mallista on piakkoin odotettavissa 600 hevosvoiman S-mallia sekä lataushybridimallia. Niin suorakuutonen kuin hybridimalli voisivat olla tervetulleita myös tännepäin maailmaa, meikäläisessä verokarhussa kun riittää myös kesytettävää.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Motor1, Motorauthority Kuvat: Aston MartinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAston Martin Valhalla on sittenkin V8-keskimoottorihybridi Aston Martin järjestelee johtoaan uusiksi – kärkeen AMG-pomo Moers? Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Aston Martin Rapide E – Otetaanko Aston, sähköinen Aston? Aston Martin V12 Vantage S Spitfire – Achtung, Spitfire! Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous