27.2.2023

BMW X5- ja X6 M Competition – päivitys toi pysyvän tasonkorotuksen

Sen lisäksi, että parivaljakko saa nyt ensi kertaa kevythybriditekniikkaa, ovat ne aikaisempaa helpommin tunnistettavissa lajinsa edustajiksi.

Aivan hiljattain BMW esitteli X5:een ja viistoperäiseen X6:een omien sanojensa mukaan Life Cycle Improvementin eli elinkaaripäivityksen. Eräät luokkansa myydyimmistä katumaastureista saivat paitsi uutta ilmettä, myös uudistusta lähes jokaiseen voimanlähdevaihtoehtoonsa, painottaen vahvasti kevythybriditekniikkaa.

Tuolloin näkemättä jäivät vielä malliston huiput, eli M-mallit. Odotettavissa oli niihinkin samansuuntaisia muutoksia, ja näin hyvin pitkälti kävikin. X5- ja X6 M saavat emomalleissa jo nähdyt, vihaisemman ilmeen omaavat ajovalot, mutta muilta osin M-mallien keulassa on nyt nähtävillä yksilöllisempiä piirteitä, joiden kautta ne erottuvat muusta mallistosta aikaisempaa paremmin.

Musta maski ja sen alapuoliset osat sekä X:n muotoiset rajaukset tuovat itse asiassa mieleen kohutun BMW XM:n keulailmeen. Tämä ei liene millään kertoimella sattumaa.

Myös mallimerkintä on kirjoitettu maskiin nyt isommin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perusasetuksena Competition

BMW M on luopunut aiemmista "perusmalleista", ja näin kaikki X5- ja X6 M:t edustavat jatkossa Competition -mallia. Teho ja vääntömomentti pysyvät samana, mutta moottoria muunneltu, tai toisin sanoen lainattu isommasta X7:sta. "Uudessa" versiossa 4,4-litraisesta V8:sta on muun muassa vahvistettu kampiakseli ja sen kaasunvastetta on saatu parannettua. Ison V8:n pakopuolelle on lisäksi saatu uusi, tehokkaampi katalysaattori.

Jatkeena olevan kahdeksanvaihteisen automaattilaatikon yhteydessä on lisäksi pieni sähkömoottori, joka tekee jo perinteiseksi muodostuneen starttigeneraattorin hommia, tarjoten hetkittäin lisäboostia bensiinimoottorille. Myös itse vaihdelaatikkoa on päivitetty, ja esimerkiksi kolme ensimmäistä pykälää vaihtuvat nyt lyhyemmillä välityksillä.

X5- ja X6 M Competition tarjoavat käyttöön 625 hevosvoimaa eli 460 kilowattia ja 750 newtonmetriä. Nollasta sataan päästään hieman alle neljän sekunnin, ja M Driver's packagella ylletään 290 km/h huippunopeuteen.

Korin jäykkyyttä on pyritty parantamaan lisävahvistuksilla, ja iskunvaimentimet on uusittu. Lisäksi takajousitus on säädetty vakaammaksi suurilla nopeuksilla.

Sisälläkin on tapahtunut muutoksia kojelaudassa, jonka keskiössä on nyt emomalleissakin nähty kaareva näyttö, Curved display, joka pitää sisällään baijerilaisten viimeisimmän iDrive 8 -ohjelmiston. Muut, kosmeettisemmat muutokset käsittävät muun muassa hiilikuidusta valmistetut vaihdeläpyskät.

BMW X5 M- ja X6 M Competition etenevät tuotantoon Spartanburgissa huhtikuussa. Mallit eivät vielä näy Suomen hinnastossa.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat