9.2.2023 Ajoneuvot BMW X5:n ja X6:n uudistus tarkoittaa uutta kaikkiin voimalinjoihin – bonuksena aggressiivisempi ilme Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n suurempi katumaasturiparivaljakko sai sen verran lisää voimaa, että osa mallimerkinnöistä täytyi päivittää isompiin. Life Cycle Improvement toi myös ulkonäköön muutoksia, joita on kuitenkin pidettävä moniin viime aikoina nähtyihin Bemareihin nähden varsin maltillisina. X5 ja sen viistoperäinen sisarmalli X6 uudistuivat odotetusti, sillä ne ovat nyt neljän vuoden malli-iässä. Luksusmaastureiden elinkaaripäivityksen kasvojenkohotusosiolta olisi varmasti voinut odottaa vaikka mitä, kuten esimerkiksi taas jotain hillitöntä munuaismaskia tai X7:n viirusilmiä. Ulkonäöllisten muutosten voi kuitenkin hyvällä syyllä sanoa olevan maltillisia, ja vaikka makuasioista puhutaankin, uudistetusta ilmeestä luulisi todella monen pitävän. X5:n ja X6:n arkkikilpailijat, saman ikäiset Mercedes-Benz GLE ja -GLE Coupé uudistuivat nekin vasta viime viikolla, ja painotukset olivat jokseenkin samankaltaisia. Molemmissa malleissa etuvalot ovat nyt kapeammat, kehykseltään vain 35-milliset, minkä kautta niihin on saatu aggressiivisempaa ilmettä. Umpioista löytyvät led-huomiovalot ovat ikään kuin nuolen muotoiset, ja niihin yhdistettyinä myös suuntavilkuissa on sama efekti. Maski säilyy siis suhteellisen säädyllisen kokoisena, ja nyt myös X5 saa omansa valaistuna valinnaisella "Iconic glow" -toiminnolla. Maskin alapuolella onkin tapahtunut enemmän muutoksia. Uudelleen muotoillun etupuskurin lisäksi uudelleenjärjestellyt ilmanottoaukot ohjaavat ilmaa auton sisuksiin nyt hieman eri tavalla. Myös etusiiven ilmanohjainta on hieman muokattu. X5:n uudistetuissa takavaloissa on kolmiuloitteinen vaikutelma, ja kauempaa katsottuna ne muodostavat ikään kuin X-kuvion. Parivaljakosta X6 on ilman muuta se asfaltti-orientoituneempi osapuoli, ja tästedes viistokattoiseen kuuluukin vakiona M Sport -paketti, joka näkyy muun muassa sporttisemmissa helmoissa sekä mustissa korisarjoissa. Molempiin on nyt lisäksi saatavilla tästä pidemmälle viety M Sport Pro -paketti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää tehoa lähes joka myllyyn X5 ja X6 jakavat käytännössä samat voimalinjat, joten niiden osalta puinnit voi niputtaa yhteen. Mallisto alkaa 3,0-litraisista, kuusisylinterisistä vaihtoehdoista eli dieseljuhta xDrive 30d:stä ja bensiinikäyttöisestä xDrive 50i:stä (X6:ssa -40i). Dieseliin on muun muassa vaihdettu alumiinisten tilalle teräksiset männät ja päivitetty polttoaineen suorasuihkutusta, mutta teho- ja vääntökäyrät pysyvät samoina. Kuusisylinterisellä bensiinipuolella sen sijaan tehot kasvavat 35 kilowatilla ja huippuvääntö 70 newtonmetrillä, kiitos laajempien muutosten esimerkiksi venttiilien säädössä, polttoaineensyötössä, sytytyksessä ja palotilassa. 50i/40i tuottaa nyt 380 hevosvoimaa ja 540 newtonia. 4,4-litrainen V8 kuuluu jatkossakin tarjontaan, ja vaikka lukemat pysyvät samana, on BMW katsonut parhaaksi nostaa mallimerkinnän xDrive M50i molemmissa malleissa xDrive M60i:ksi. 530 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä mahdollistavat edelleenkin kiihtyvyyden nollasta sataan 4,3 sekunnissa. Kaikki mainitut polttomoottorivoimalinjat on lisäksi jatkossa varustettu 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, jonka starttigeneraattori voi muiden hyötyjen muassa tarjota hetkellisesti jopa 200 newtonmetriä lisävääntöä. Myös lataushybridipuolella on tapahtunut asioita. Entinen xDrive 45e on jatkossa xDrive 50e, ja syystäkin, sillä uudistettu pistokehybridi kätkee sisäänsä 3-litraisen bensiinirivikuutosen mainituilla säädöillä sekä lisäksi voimakkaammalla sähkömoottorilla. 70 kilowatin ja 100 newtonmetrin nousu tietävät nyt hybridijärjestelmän kapasiteetiksi 360 kilowattia ja 700 newtonmetriä. Lisäksi, lähes 25 prosentilla 17,1:stä 25,7:ään kilowattituntiin kasvanut akusto mahdollistaa X5:lle jopa 110 kilometrin sähköisen WLTP-toimintamatkan. Edellä esitellyistä malliversioista puuttuivat tietysti X5 M ja X6 M, jotka seuraavat päivitettyinä erikseen tuonnempana. Uudistetut X5 ja X6 tulevat markkinoille huhtikuussa. X5:n hinnat alkaen -malli on lataushybridi xDrive 50e, joka irtoaa 96 626 eurolla. X6:n kohdalla homma lähtee käyntiin dieselversio xDrive 30d:stä 122 102 eurolla. Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku