9.2.2023

BMW X5:n ja X6:n uudistus tarkoittaa uutta kaikkiin voimalinjoihin – bonuksena aggressiivisempi ilme

BMW:n suurempi katumaasturiparivaljakko sai sen verran lisää voimaa, että osa mallimerkinnöistä täytyi päivittää isompiin. Life Cycle Improvement toi myös ulkonäköön muutoksia, joita on kuitenkin pidettävä moniin viime aikoina nähtyihin Bemareihin nähden varsin maltillisina.

X5 ja sen viistoperäinen sisarmalli X6 uudistuivat odotetusti, sillä ne ovat nyt neljän vuoden malli-iässä. Luksusmaastureiden elinkaaripäivityksen kasvojenkohotusosiolta olisi varmasti voinut odottaa vaikka mitä, kuten esimerkiksi taas jotain hillitöntä munuaismaskia tai X7:n viirusilmiä. Ulkonäöllisten muutosten voi kuitenkin hyvällä syyllä sanoa olevan maltillisia, ja vaikka makuasioista puhutaankin, uudistetusta ilmeestä luulisi todella monen pitävän. X5:n ja X6:n arkkikilpailijat, saman ikäiset Mercedes-Benz GLE ja -GLE Coupé uudistuivat nekin vasta viime viikolla, ja painotukset olivat jokseenkin samankaltaisia.

Molemmissa malleissa etuvalot ovat nyt kapeammat, kehykseltään vain 35-milliset, minkä kautta niihin on saatu aggressiivisempaa ilmettä. Umpioista löytyvät led-huomiovalot ovat ikään kuin nuolen muotoiset, ja niihin yhdistettyinä myös suuntavilkuissa on sama efekti. Maski säilyy siis suhteellisen säädyllisen kokoisena, ja nyt myös X5 saa omansa valaistuna valinnaisella "Iconic glow" -toiminnolla.

Maskin alapuolella onkin tapahtunut enemmän muutoksia. Uudelleen muotoillun etupuskurin lisäksi uudelleenjärjestellyt ilmanottoaukot ohjaavat ilmaa auton sisuksiin nyt hieman eri tavalla. Myös etusiiven ilmanohjainta on hieman muokattu. X5:n uudistetuissa takavaloissa on kolmiuloitteinen vaikutelma, ja kauempaa katsottuna ne muodostavat ikään kuin X-kuvion.

Parivaljakosta X6 on ilman muuta se asfaltti-orientoituneempi osapuoli, ja tästedes viistokattoiseen kuuluukin vakiona M Sport -paketti, joka näkyy muun muassa sporttisemmissa helmoissa sekä mustissa korisarjoissa. Molempiin on nyt lisäksi saatavilla tästä pidemmälle viety M Sport Pro -paketti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää tehoa lähes joka myllyyn

X5 ja X6 jakavat käytännössä samat voimalinjat, joten niiden osalta puinnit voi niputtaa yhteen. Mallisto alkaa 3,0-litraisista, kuusisylinterisistä vaihtoehdoista eli dieseljuhta xDrive 30d:stä ja bensiinikäyttöisestä xDrive 50i:stä (X6:ssa -40i). Dieseliin on muun muassa vaihdettu alumiinisten tilalle teräksiset männät ja päivitetty polttoaineen suorasuihkutusta, mutta teho- ja vääntökäyrät pysyvät samoina. Kuusisylinterisellä bensiinipuolella sen sijaan tehot kasvavat 35 kilowatilla ja huippuvääntö 70 newtonmetrillä, kiitos laajempien muutosten esimerkiksi venttiilien säädössä, polttoaineensyötössä, sytytyksessä ja palotilassa. 50i/40i tuottaa nyt 380 hevosvoimaa ja 540 newtonia.

4,4-litrainen V8 kuuluu jatkossakin tarjontaan, ja vaikka lukemat pysyvät samana, on BMW katsonut parhaaksi nostaa mallimerkinnän xDrive M50i molemmissa malleissa xDrive M60i:ksi. 530 hevosvoimaa ja 750 newtonmetriä mahdollistavat edelleenkin kiihtyvyyden nollasta sataan 4,3 sekunnissa. Kaikki mainitut polttomoottorivoimalinjat on lisäksi jatkossa varustettu 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, jonka starttigeneraattori voi muiden hyötyjen muassa tarjota hetkellisesti jopa 200 newtonmetriä lisävääntöä.

Myös lataushybridipuolella on tapahtunut asioita. Entinen xDrive 45e on jatkossa xDrive 50e, ja syystäkin, sillä uudistettu pistokehybridi kätkee sisäänsä 3-litraisen bensiinirivikuutosen mainituilla säädöillä sekä lisäksi voimakkaammalla sähkömoottorilla. 70 kilowatin ja 100 newtonmetrin nousu tietävät nyt hybridijärjestelmän kapasiteetiksi 360 kilowattia ja 700 newtonmetriä. Lisäksi, lähes 25 prosentilla 17,1:stä 25,7:ään kilowattituntiin kasvanut akusto mahdollistaa X5:lle jopa 110 kilometrin sähköisen WLTP-toimintamatkan.

Edellä esitellyistä malliversioista puuttuivat tietysti X5 M ja X6 M, jotka seuraavat päivitettyinä erikseen tuonnempana. Uudistetut X5 ja X6 tulevat markkinoille huhtikuussa. X5:n hinnat alkaen -malli on lataushybridi xDrive 50e, joka irtoaa 96 626 eurolla. X6:n kohdalla homma lähtee käyntiin dieselversio xDrive 30d:stä 122 102 eurolla.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat