28.9.2022

Tässä se nyt on: odotettu ja kiistelty urheilupanssarivaunu BMW XM – kiistely jatkukoon

Tämän ristiriitaisempaa automallia saa hakea. BMW M:n historian toinen oma malli on lähes joka suhteessa superlatiivinen. Erityisen nopea se kuitenkaan ole, sillä myös omamassa on järisyttävän superlatiivinen.

BMW XM on saanut jo monta kertaa kriitikoilta nenilleen ennen ensiesittelyään, mutta nythän se puiminen vasta alkaa. Lähinnä filosofinen kysymys siitä, onko XM sopiva ratkaisu reilun neljän vuosikymmenen takaisen M1:n henkiseksi seuraajaksi ja BMW M:n 50-vuotisjuhlien huipennukseksi, jää kuitenkin vaille tyhjentävää vastausta.

Olisiko BMW:n kannattanut tehdä mieluummin aidosti M1:n renkaanjäjissä (useampia) aisteja hemmotteleva keskimoottorinen urheiluauto, kuin 2,75-tonninen ja voimakkaasti mielipiteitä jakava monsteri-SUV? Vastaus riippuu keneltä kysytään. Monet autourheiluintoilijat ja BMW-harrastajat kammoksuvat tätä todennäköisesti ainiaan. Toisille - eikä varmasti pelkästään gangstaräppäreille - tämä on kaikkien unelmien täyttymys. Taloudellisesti tämä ratkaisu oli eittämättä hurjan paljon kannattavampi: BMW XM tulee käymään kaupaksi, ja varmasti hyvällä katteella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monen superlatiivin summa

Se omamassa tulikin jo mainittua. 2 750-kiloinen XM on baijerilaisvalmistajan kaikkien aikojen painavin tuotantoautomalli. Tämä "urheilu-SUV" saa jopa 2,5-tonnisen Rolls-Royce Phantomin tuntumaan kevyeltä, ja BMW:n oman lippulaivamaasturi X7:n tuntumaan 2,3-tonnisena suorastaan keijukaiselta. Juuri X7:ään XM monilta osin teknisesti myös perustuu. Massa on sentään saatu jaettua tasaisesti 50/50, ja valmistajan mukaan painopiste on saatu myös alas.

Hyödyllinen knoppitieto: BMW XM on noin sata kiloa painavampi kuin henkinen edeltäjänsä BMW M1 ja kaimansa Citroën XM yhdessä.

Jos jatketaan vielä mitoista, on XM muun muassa kaikkein levein BMW 2 005 millimetrin leveydellään. Auto on viisipaikkainen, mutta sen akseliväli on millilleen sama, 3,105 metriä, kuin mainitussa seitsenpaikkaisessa X7:ssa. 5,11 metrin kokonaispituudellaankin XM jää X7:sta vain nelisen senttimetriä.

XM:n keulaa hallitsevat muun muassa valtaisat valaistut munuaiset sekä varsin viirumainen näkemys BMW:n jaetuista ajovaloista. Vanteet ovat standardinomaisesti 23-tuumaiset. Oikeastaan ainoa asia, joka tässä monsterissa edes yrittää muistuttaa M1:stä, ovat neljän renkaan lisäksi takalasin yläreunasta löytyvät, jo konseptissakin nähdyt, kaiverretut BMW-logot.

Kyseessä on siis valtava auto, joka ilman muuta tarvitsee superlatiivisen voimalinjan. Ennakkotiedot pitivät täysin paikkansa, ja pääosaa XM:ssä näyttelee BMW:n uusin 4,4-litraisen V8, sama kuin esimerkiksi M5:ssä. Auto on kuitenkin lataushybridi (jälleen ensimmäinen sellainen M-paletissa), ja hyvä sivuosa on valikoitunut tehokkaalle sähkömoottorille. Autossa - joka on totta kai tehokkain BMW M -katuauto tähän asti - järjestelmän huipputeho yltää 650 hevosvoimaan ja 800 newtonmetriin. Parinsadan hevosvoiman sähkömoottoria ruokkii 25,7 kilowattitunnin akku, jonka varassa pääsee noin 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Voimalinjan jatkeena on 8-vaihteinen automaatti sekä neliveto, jonka saa takapainotteiseksi, muttei kuitenkaan M5:stä poiketen kokonaan takavetoiseksi.

Sisällä vahva ilme jatkuu. Kojelaudassa ja muualla nähtävä mokkanahka on tehty tarkoituksellisesti vanhan näköiseksi. Matkustamossa on myös led-tekniikalla toteutettu voimakas tunnelmavalaistus. Ja jos kiinnostaa, käytössä on viimeisin iDrive 8 ja enemmän ajoa avustavia järjestelmiä, kuin missään BMW:ssä tätä ennen.

Massan hitaus - apua tulossa

Kaikkien superlatiivien keskeltä - joita XM on aivan pullollaan - nousee kuitenkin esiin eräs akilleen kantapää, joka johtuu auton valtaisasta omamassasta. Auto ei ole millään kuviteltavissa olevalla mittapuulla kaikkien aikojen nopein BMW M, saati lähellekään maailman nopein SUV. Huippunopeus on M Driver's Packagella 270 kilometriä tunnissa. Nollasta sataan päästään 4,3 sekunnissa, mikä ei kuulosta sinänsä huonolta. Kuitenkin esimerkiksi malliston sisältä tuleva kilpailija X6M pääsee ilman sähköapua 3,8 sekunnin lukemiin. Nopeimmat polttomoottori-SUV:it ovat jo reilun sekunnin verran ripeämpiä. BMW:n M-mallistossa XM pääsee kutakuinkin yksiin 2-sarjan M240i:n kanssa. Sattuu.

Apua on kuitenkin tulossa. XM Label Red aloittaa BMW:llä uuden rajoitettujen erien Label-mallisarjan ensi kesänä. Label Red ottaa ennakkotietojen mukaan 745 hevosvoiman tehollaan ja miltei tuhannen newtonmetrin vääntömomentillaan vähintään puoli sekuntia nykyisestä kiihtyvyysarvosta pois.

Jos mennään taas numeroiden maailmasta enemmän sinne tunnepuolelle, ei XM kerta kaikkiaan voi fysiikkansa vuoksi saavuttaa urheiluautojen ajettavuutta, ei vaikka painopiste olisikin alhaalla, kaasunvaste kuinka erinomainen tai ohjaus kuinka hyvä. Ehkä se ei tässä ole rehellisesti tarkoituskaan. Oli tarkoitus mikä tahansa, se vetoaa joka tapauksessa hyvin paljon tunteisiin ja erittäin vähän järkeen.

Lähteet: BMW, Carscoops Kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat