28.9.2022 Ajoneuvot Tässä se nyt on: odotettu ja kiistelty urheilupanssarivaunu BMW XM – kiistely jatkukoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän ristiriitaisempaa automallia saa hakea. BMW M:n historian toinen oma malli on lähes joka suhteessa superlatiivinen. Erityisen nopea se kuitenkaan ole, sillä myös omamassa on järisyttävän superlatiivinen. BMW XM on saanut jo monta kertaa kriitikoilta nenilleen ennen ensiesittelyään, mutta nythän se puiminen vasta alkaa. Lähinnä filosofinen kysymys siitä, onko XM sopiva ratkaisu reilun neljän vuosikymmenen takaisen M1:n henkiseksi seuraajaksi ja BMW M:n 50-vuotisjuhlien huipennukseksi, jää kuitenkin vaille tyhjentävää vastausta.Olisiko BMW:n kannattanut tehdä mieluummin aidosti M1:n renkaanjäjissä (useampia) aisteja hemmotteleva keskimoottorinen urheiluauto, kuin 2,75-tonninen ja voimakkaasti mielipiteitä jakava monsteri-SUV? Vastaus riippuu keneltä kysytään. Monet autourheiluintoilijat ja BMW-harrastajat kammoksuvat tätä todennäköisesti ainiaan. Toisille - eikä varmasti pelkästään gangstaräppäreille - tämä on kaikkien unelmien täyttymys. Taloudellisesti tämä ratkaisu oli eittämättä hurjan paljon kannattavampi: BMW XM tulee käymään kaupaksi, ja varmasti hyvällä katteella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonen superlatiivin summaSe omamassa tulikin jo mainittua. 2 750-kiloinen XM on baijerilaisvalmistajan kaikkien aikojen painavin tuotantoautomalli. Tämä "urheilu-SUV" saa jopa 2,5-tonnisen Rolls-Royce Phantomin tuntumaan kevyeltä, ja BMW:n oman lippulaivamaasturi X7:n tuntumaan 2,3-tonnisena suorastaan keijukaiselta. Juuri X7:ään XM monilta osin teknisesti myös perustuu. Massa on sentään saatu jaettua tasaisesti 50/50, ja valmistajan mukaan painopiste on saatu myös alas.Hyödyllinen knoppitieto: BMW XM on noin sata kiloa painavampi kuin henkinen edeltäjänsä BMW M1 ja kaimansa Citroën XM yhdessä.Jos jatketaan vielä mitoista, on XM muun muassa kaikkein levein BMW 2 005 millimetrin leveydellään. Auto on viisipaikkainen, mutta sen akseliväli on millilleen sama, 3,105 metriä, kuin mainitussa seitsenpaikkaisessa X7:ssa. 5,11 metrin kokonaispituudellaankin XM jää X7:sta vain nelisen senttimetriä.XM:n keulaa hallitsevat muun muassa valtaisat valaistut munuaiset sekä varsin viirumainen näkemys BMW:n jaetuista ajovaloista. Vanteet ovat standardinomaisesti 23-tuumaiset. Oikeastaan ainoa asia, joka tässä monsterissa edes yrittää muistuttaa M1:stä, ovat neljän renkaan lisäksi takalasin yläreunasta löytyvät, jo konseptissakin nähdyt, kaiverretut BMW-logot.Kyseessä on siis valtava auto, joka ilman muuta tarvitsee superlatiivisen voimalinjan. Ennakkotiedot pitivät täysin paikkansa, ja pääosaa XM:ssä näyttelee BMW:n uusin 4,4-litraisen V8, sama kuin esimerkiksi M5:ssä. Auto on kuitenkin lataushybridi (jälleen ensimmäinen sellainen M-paletissa), ja hyvä sivuosa on valikoitunut tehokkaalle sähkömoottorille. Autossa - joka on totta kai tehokkain BMW M -katuauto tähän asti - järjestelmän huipputeho yltää 650 hevosvoimaan ja 800 newtonmetriin. Parinsadan hevosvoiman sähkömoottoria ruokkii 25,7 kilowattitunnin akku, jonka varassa pääsee noin 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Voimalinjan jatkeena on 8-vaihteinen automaatti sekä neliveto, jonka saa takapainotteiseksi, muttei kuitenkaan M5:stä poiketen kokonaan takavetoiseksi.Sisällä vahva ilme jatkuu. Kojelaudassa ja muualla nähtävä mokkanahka on tehty tarkoituksellisesti vanhan näköiseksi. Matkustamossa on myös led-tekniikalla toteutettu voimakas tunnelmavalaistus. Ja jos kiinnostaa, käytössä on viimeisin iDrive 8 ja enemmän ajoa avustavia järjestelmiä, kuin missään BMW:ssä tätä ennen.Massan hitaus - apua tulossaKaikkien superlatiivien keskeltä - joita XM on aivan pullollaan - nousee kuitenkin esiin eräs akilleen kantapää, joka johtuu auton valtaisasta omamassasta. Auto ei ole millään kuviteltavissa olevalla mittapuulla kaikkien aikojen nopein BMW M, saati lähellekään maailman nopein SUV. Huippunopeus on M Driver's Packagella 270 kilometriä tunnissa. Nollasta sataan päästään 4,3 sekunnissa, mikä ei kuulosta sinänsä huonolta. Kuitenkin esimerkiksi malliston sisältä tuleva kilpailija X6M pääsee ilman sähköapua 3,8 sekunnin lukemiin. Nopeimmat polttomoottori-SUV:it ovat jo reilun sekunnin verran ripeämpiä. BMW:n M-mallistossa XM pääsee kutakuinkin yksiin 2-sarjan M240i:n kanssa. Sattuu.Apua on kuitenkin tulossa. XM Label Red aloittaa BMW:llä uuden rajoitettujen erien Label-mallisarjan ensi kesänä. Label Red ottaa ennakkotietojen mukaan 745 hevosvoiman tehollaan ja miltei tuhannen newtonmetrin vääntömomentillaan vähintään puoli sekuntia nykyisestä kiihtyvyysarvosta pois.Jos mennään taas numeroiden maailmasta enemmän sinne tunnepuolelle, ei XM kerta kaikkiaan voi fysiikkansa vuoksi saavuttaa urheiluautojen ajettavuutta, ei vaikka painopiste olisikin alhaalla, kaasunvaste kuinka erinomainen tai ohjaus kuinka hyvä. Ehkä se ei tässä ole rehellisesti tarkoituskaan. Oli tarkoitus mikä tahansa, se vetoaa joka tapauksessa hyvin paljon tunteisiin ja erittäin vähän järkeen.Lähteet: BMW, Carscoops Kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen