28.9.2022 Ajoneuvot Tässä se nyt on: odotettu ja kiistelty urheilupanssarivaunu BMW XM – kiistely jatkukoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän ristiriitaisempaa automallia saa hakea. BMW M:n historian toinen oma malli on lähes joka suhteessa superlatiivinen. Erityisen nopea se kuitenkaan ole, sillä myös omamassa on järisyttävän superlatiivinen. BMW XM on saanut jo monta kertaa kriitikoilta nenilleen ennen ensiesittelyään, mutta nythän se puiminen vasta alkaa. Lähinnä filosofinen kysymys siitä, onko XM sopiva ratkaisu reilun neljän vuosikymmenen takaisen M1:n henkiseksi seuraajaksi ja BMW M:n 50-vuotisjuhlien huipennukseksi, jää kuitenkin vaille tyhjentävää vastausta. Olisiko BMW:n kannattanut tehdä mieluummin aidosti M1:n renkaanjäjissä (useampia) aisteja hemmotteleva keskimoottorinen urheiluauto, kuin 2,75-tonninen ja voimakkaasti mielipiteitä jakava monsteri-SUV? Vastaus riippuu keneltä kysytään. Monet autourheiluintoilijat ja BMW-harrastajat kammoksuvat tätä todennäköisesti ainiaan. Toisille - eikä varmasti pelkästään gangstaräppäreille - tämä on kaikkien unelmien täyttymys. Taloudellisesti tämä ratkaisu oli eittämättä hurjan paljon kannattavampi: BMW XM tulee käymään kaupaksi, ja varmasti hyvällä katteella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monen superlatiivin summa Se omamassa tulikin jo mainittua. 2 750-kiloinen XM on baijerilaisvalmistajan kaikkien aikojen painavin tuotantoautomalli. Tämä "urheilu-SUV" saa jopa 2,5-tonnisen Rolls-Royce Phantomin tuntumaan kevyeltä, ja BMW:n oman lippulaivamaasturi X7:n tuntumaan 2,3-tonnisena suorastaan keijukaiselta. Juuri X7:ään XM monilta osin teknisesti myös perustuu. Massa on sentään saatu jaettua tasaisesti 50/50, ja valmistajan mukaan painopiste on saatu myös alas. Hyödyllinen knoppitieto: BMW XM on noin sata kiloa painavampi kuin henkinen edeltäjänsä BMW M1 ja kaimansa Citroën XM yhdessä. Jos jatketaan vielä mitoista, on XM muun muassa kaikkein levein BMW 2 005 millimetrin leveydellään. Auto on viisipaikkainen, mutta sen akseliväli on millilleen sama, 3,105 metriä, kuin mainitussa seitsenpaikkaisessa X7:ssa. 5,11 metrin kokonaispituudellaankin XM jää X7:sta vain nelisen senttimetriä. XM:n keulaa hallitsevat muun muassa valtaisat valaistut munuaiset sekä varsin viirumainen näkemys BMW:n jaetuista ajovaloista. Vanteet ovat standardinomaisesti 23-tuumaiset. Oikeastaan ainoa asia, joka tässä monsterissa edes yrittää muistuttaa M1:stä, ovat neljän renkaan lisäksi takalasin yläreunasta löytyvät, jo konseptissakin nähdyt, kaiverretut BMW-logot. Kyseessä on siis valtava auto, joka ilman muuta tarvitsee superlatiivisen voimalinjan. Ennakkotiedot pitivät täysin paikkansa, ja pääosaa XM:ssä näyttelee BMW:n uusin 4,4-litraisen V8, sama kuin esimerkiksi M5:ssä. Auto on kuitenkin lataushybridi (jälleen ensimmäinen sellainen M-paletissa), ja hyvä sivuosa on valikoitunut tehokkaalle sähkömoottorille. Autossa - joka on totta kai tehokkain BMW M -katuauto tähän asti - järjestelmän huipputeho yltää 650 hevosvoimaan ja 800 newtonmetriin. Parinsadan hevosvoiman sähkömoottoria ruokkii 25,7 kilowattitunnin akku, jonka varassa pääsee noin 50 kilometriä pelkällä sähköllä. Voimalinjan jatkeena on 8-vaihteinen automaatti sekä neliveto, jonka saa takapainotteiseksi, muttei kuitenkaan M5:stä poiketen kokonaan takavetoiseksi. Sisällä vahva ilme jatkuu. Kojelaudassa ja muualla nähtävä mokkanahka on tehty tarkoituksellisesti vanhan näköiseksi. Matkustamossa on myös led-tekniikalla toteutettu voimakas tunnelmavalaistus. Ja jos kiinnostaa, käytössä on viimeisin iDrive 8 ja enemmän ajoa avustavia järjestelmiä, kuin missään BMW:ssä tätä ennen. Massan hitaus - apua tulossa Kaikkien superlatiivien keskeltä - joita XM on aivan pullollaan - nousee kuitenkin esiin eräs akilleen kantapää, joka johtuu auton valtaisasta omamassasta. Auto ei ole millään kuviteltavissa olevalla mittapuulla kaikkien aikojen nopein BMW M, saati lähellekään maailman nopein SUV. Huippunopeus on M Driver's Packagella 270 kilometriä tunnissa. Nollasta sataan päästään 4,3 sekunnissa, mikä ei kuulosta sinänsä huonolta. Kuitenkin esimerkiksi malliston sisältä tuleva kilpailija X6M pääsee ilman sähköapua 3,8 sekunnin lukemiin. Nopeimmat polttomoottori-SUV:it ovat jo reilun sekunnin verran ripeämpiä. BMW:n M-mallistossa XM pääsee kutakuinkin yksiin 2-sarjan M240i:n kanssa. Sattuu. Apua on kuitenkin tulossa. XM Label Red aloittaa BMW:llä uuden rajoitettujen erien Label-mallisarjan ensi kesänä. Label Red ottaa ennakkotietojen mukaan 745 hevosvoiman tehollaan ja miltei tuhannen newtonmetrin vääntömomentillaan vähintään puoli sekuntia nykyisestä kiihtyvyysarvosta pois. Jos mennään taas numeroiden maailmasta enemmän sinne tunnepuolelle, ei XM kerta kaikkiaan voi fysiikkansa vuoksi saavuttaa urheiluautojen ajettavuutta, ei vaikka painopiste olisikin alhaalla, kaasunvaste kuinka erinomainen tai ohjaus kuinka hyvä. Ehkä se ei tässä ole rehellisesti tarkoituskaan. Oli tarkoitus mikä tahansa, se vetoaa joka tapauksessa hyvin paljon tunteisiin ja erittäin vähän järkeen. Lähteet: BMW, Carscoops Kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan