26.1.2023 Ajoneuvot Audi Activesphere – seikkailullinen sähkökonsepti muuntuu vaikka avolavaksi Static photo, Colour: Arctic Teal Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sphere-konseptiautosarja jatkuu tällä kertaa Audi Activespheren muodossa. Seikkailullisuutta ja ylellisyyttä yhdistävä Activesphere muuntuu tarvittaessa jopa avolavaksi. Audi Activesphere on neljäs saksalaismerkin Sphere-konseptiautosarjassa, josta on aiemmin nähty Skysphere-roadster, Grandsphere-sedan ja Urbansphere-tila-auto. Autojen ideana on tutkia tulevaisuuden ideoita varsinaisten myyntimallien ennakkoesittelyn sijaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maastoon ja moneksi 4,98 metriä pitkä konseptiauto on suunniteltu seikkailulliseksi ajoneuvoksi nykyisten katumaasturien hengessä. Leveys on komeat 2,07 metriä ja korkeutta 1,60 metriä, joskin konseptiautot tyypillisesti tehdään ylikokoisiksi näyttävyyden nimissä. Akseliväli on melko tavallinen 2,97 metriä. 22-tuumaiset 285/55 renkaat kertovat auton asenteesta, mutta auton tarkoituskaan ei ole olla täysiverisen maasturin korvike. Vanteissa on aktiivielementtejä, joiden ansiosta auto voi säädellä aerodynaamisuuden, maastokäytön ja tuuletuksen välillä. Maavaraa on normaalitilanteessa 208 mm, mutta sitä voidaan kohottaa 40 millimetrillä. Lähestymiskulma on maltilliset 18,9°, mutta jättökulma puolestaan hyvä 28,1°. Muuntautumiskykyäkin löytyy. Maastoajotilassa auto tuo esiin helmassa sijaitsevat "hampaat", viestien rankemmasta asenteesta ja tarjoten hiukan suojaa. Audi Activesphere luottaa monien mallien tavoin Sportback-korimuotoon, jossa loivasti laskeva matala kattolinja antaa autolle virtaviivaisemman olemuksen. Takaosa voidaan kuitenkin muuntaa lyhyeksi lavaksi siirtyvän kattopaneelin ja tavaratilan matkustamosta erottavan lasin avulla. Audin visioissa ominaisuus soveltuukin parhaiten esimerkiksi maastopyörien kuljettamiseen, joskin hiukan ahtaasti ilman eturengasta. Yhdysvalloissa suunnitellussa konseptissa on myös tiettyjä piirteitä erään amerikkalaisvalmistajan odotetusta sähköavolavasta. Tehtaan kielellä uutta korimallia kutsutaan nimellä "active Sportback". Toinen aktiiviharrasteisiin viittaava piirre ovat integroidut suksitelineet, jotka saa lähes näkymättömiin kattorakenteisiin kesäkauden ajaksi. Pinnan alla Audi Activesphere luottaa Porschen kanssa yhteistyössä suunniteltuun PPE-perusrakenteeseen, joten 100 kilowattitunnin akku, 800 voltin teknologia, 270 kilowatin pikalataus ja yli 600 kilometrin toimintamatka kuuluvat ohjelmaan. Ensimmäisiä PPE-autoja odotetaan tuotantoon 2023 loppupuolella. Activespheressä voimalinjan teho on 325 kW (442 hv) ja vääntöä on 720 Nm. Ilmajousituksen lisäksi alustasta löytyvät säädettävät iskunvaimentimet. Todellisuus ja vähän päälle Audin Sphere-konsepteissa eräs tärkeimmistä teemoista ovat olleet matkustamotilat erityisesti autonomisesti ajavien autojen aikana. Myös Activesphere on suunniteltu siten, että auto voi arkiliikenteessä selviytyä ajotehtävistä itse, eikä kuljettajaa välttämättä tarvita kuin maastoon suunnatessa. Tuolloin ohjauspyörä, polkimet ja osa kojelaudasta väistyvät pois matkustamotilasta. Neljälle suunniteltu matkustamo on hyvin konseptiautomainen kookkaine istuimineen. Tilaa on haluttu jakaa tietoisesti korkealla keskikonsolilla. Sähköautossa perinteistä kardaanitunnelimööpeliä ei välttämättä tarvita, mutta Audi on sijoittanut keskikonsoliin varastotilaa ja esimerkiksi juomisille suunnitellun kaapin viilennyksellä ja lämmityksellä. Kojelauta puolestaan toimii kookkaana äänipalkkina ja tuuletusventtiilinä. Ovissa on myös eleohjauksella toimivat MMI-halintalaitteet esimerkiksi ikkunoita varten. Audi Dimensions on uusi käyttökonsepti, jolla auto pyrkii yhdistelemään fyysisiä (todellisia) käyttöliittymäelementtejä virtuaalisiin toimintoihin. Activespheressä jokainen matkustaja saakin omat lisätyn todellisuuden lasit, joiden avulla esimerkiksi virtuaalisen lämmönsäätimen voi siirtää leijumaan haluamaansa kohtaan. Samalla esimerkiksi kuljettaja voi tarkastella auton etupyörien sijaintia ilman suoraa näkölinjaa renkaisiin. Virtuaaliset käyttöliittymäelemtentit toimivat katse- tai eleohjauksella, eli esimerkiksi tietoruutua katsellessa auto saattaa kertoa aiheesta tarkemmin. Lasien säilytys tapahtuu katossa olevissa koteloissa. Audi visioi myös, että lasien käyttöä voisi jatkaa auton ulkopuolella esimerkiksi pyöräreitin tai laskettelurinteen navigoimisessa. Audin tuttu Singleframe-keula on tehty lasista, jotta autosta näkee hiukan myös suoraan eteen. Samoin oviin on lisätty lasialueita, joiden tarkoitus on Audin mukaan häivyttää matkustamon ja luonnon eroa. Jäämme odottamaan missä määrin Activespheressä esitellyt ideat toteutuvat 2030-luvun Audeissa. Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?