26.1.2023 Ajoneuvot Audi Activesphere – seikkailullinen sähkökonsepti muuntuu vaikka avolavaksi Static photo, Colour: Arctic Teal Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sphere-konseptiautosarja jatkuu tällä kertaa Audi Activespheren muodossa. Seikkailullisuutta ja ylellisyyttä yhdistävä Activesphere muuntuu tarvittaessa jopa avolavaksi. Audi Activesphere on neljäs saksalaismerkin Sphere-konseptiautosarjassa, josta on aiemmin nähty Skysphere-roadster, Grandsphere-sedan ja Urbansphere-tila-auto. Autojen ideana on tutkia tulevaisuuden ideoita varsinaisten myyntimallien ennakkoesittelyn sijaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaastoon ja moneksi4,98 metriä pitkä konseptiauto on suunniteltu seikkailulliseksi ajoneuvoksi nykyisten katumaasturien hengessä. Leveys on komeat 2,07 metriä ja korkeutta 1,60 metriä, joskin konseptiautot tyypillisesti tehdään ylikokoisiksi näyttävyyden nimissä. Akseliväli on melko tavallinen 2,97 metriä. 22-tuumaiset 285/55 renkaat kertovat auton asenteesta, mutta auton tarkoituskaan ei ole olla täysiverisen maasturin korvike. Vanteissa on aktiivielementtejä, joiden ansiosta auto voi säädellä aerodynaamisuuden, maastokäytön ja tuuletuksen välillä. Maavaraa on normaalitilanteessa 208 mm, mutta sitä voidaan kohottaa 40 millimetrillä. Lähestymiskulma on maltilliset 18,9°, mutta jättökulma puolestaan hyvä 28,1°.Muuntautumiskykyäkin löytyy. Maastoajotilassa auto tuo esiin helmassa sijaitsevat "hampaat", viestien rankemmasta asenteesta ja tarjoten hiukan suojaa. Audi Activesphere luottaa monien mallien tavoin Sportback-korimuotoon, jossa loivasti laskeva matala kattolinja antaa autolle virtaviivaisemman olemuksen. Takaosa voidaan kuitenkin muuntaa lyhyeksi lavaksi siirtyvän kattopaneelin ja tavaratilan matkustamosta erottavan lasin avulla. Audin visioissa ominaisuus soveltuukin parhaiten esimerkiksi maastopyörien kuljettamiseen, joskin hiukan ahtaasti ilman eturengasta. Yhdysvalloissa suunnitellussa konseptissa on myös tiettyjä piirteitä erään amerikkalaisvalmistajan odotetusta sähköavolavasta.Tehtaan kielellä uutta korimallia kutsutaan nimellä "active Sportback". Toinen aktiiviharrasteisiin viittaava piirre ovat integroidut suksitelineet, jotka saa lähes näkymättömiin kattorakenteisiin kesäkauden ajaksi.Pinnan alla Audi Activesphere luottaa Porschen kanssa yhteistyössä suunniteltuun PPE-perusrakenteeseen, joten 100 kilowattitunnin akku, 800 voltin teknologia, 270 kilowatin pikalataus ja yli 600 kilometrin toimintamatka kuuluvat ohjelmaan. Ensimmäisiä PPE-autoja odotetaan tuotantoon 2023 loppupuolella. Activespheressä voimalinjan teho on 325 kW (442 hv) ja vääntöä on 720 Nm. Ilmajousituksen lisäksi alustasta löytyvät säädettävät iskunvaimentimet.Todellisuus ja vähän päälleAudin Sphere-konsepteissa eräs tärkeimmistä teemoista ovat olleet matkustamotilat erityisesti autonomisesti ajavien autojen aikana. Myös Activesphere on suunniteltu siten, että auto voi arkiliikenteessä selviytyä ajotehtävistä itse, eikä kuljettajaa välttämättä tarvita kuin maastoon suunnatessa. Tuolloin ohjauspyörä, polkimet ja osa kojelaudasta väistyvät pois matkustamotilasta.Neljälle suunniteltu matkustamo on hyvin konseptiautomainen kookkaine istuimineen. Tilaa on haluttu jakaa tietoisesti korkealla keskikonsolilla. Sähköautossa perinteistä kardaanitunnelimööpeliä ei välttämättä tarvita, mutta Audi on sijoittanut keskikonsoliin varastotilaa ja esimerkiksi juomisille suunnitellun kaapin viilennyksellä ja lämmityksellä. Kojelauta puolestaan toimii kookkaana äänipalkkina ja tuuletusventtiilinä. Ovissa on myös eleohjauksella toimivat MMI-halintalaitteet esimerkiksi ikkunoita varten.Audi Dimensions on uusi käyttökonsepti, jolla auto pyrkii yhdistelemään fyysisiä (todellisia) käyttöliittymäelementtejä virtuaalisiin toimintoihin. Activespheressä jokainen matkustaja saakin omat lisätyn todellisuuden lasit, joiden avulla esimerkiksi virtuaalisen lämmönsäätimen voi siirtää leijumaan haluamaansa kohtaan. Samalla esimerkiksi kuljettaja voi tarkastella auton etupyörien sijaintia ilman suoraa näkölinjaa renkaisiin. Virtuaaliset käyttöliittymäelemtentit toimivat katse- tai eleohjauksella, eli esimerkiksi tietoruutua katsellessa auto saattaa kertoa aiheesta tarkemmin. Lasien säilytys tapahtuu katossa olevissa koteloissa. Audi visioi myös, että lasien käyttöä voisi jatkaa auton ulkopuolella esimerkiksi pyöräreitin tai laskettelurinteen navigoimisessa. Audin tuttu Singleframe-keula on tehty lasista, jotta autosta näkee hiukan myös suoraan eteen. Samoin oviin on lisätty lasialueita, joiden tarkoitus on Audin mukaan häivyttää matkustamon ja luonnon eroa.Jäämme odottamaan missä määrin Activespheressä esitellyt ideat toteutuvat 2030-luvun Audeissa.Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Å koda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon