26.1.2023 Ajoneuvot Audi Activesphere – seikkailullinen sähkökonsepti muuntuu vaikka avolavaksi Static photo, Colour: Arctic Teal Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sphere-konseptiautosarja jatkuu tällä kertaa Audi Activespheren muodossa. Seikkailullisuutta ja ylellisyyttä yhdistävä Activesphere muuntuu tarvittaessa jopa avolavaksi. Audi Activesphere on neljäs saksalaismerkin Sphere-konseptiautosarjassa, josta on aiemmin nähty Skysphere-roadster, Grandsphere-sedan ja Urbansphere-tila-auto. Autojen ideana on tutkia tulevaisuuden ideoita varsinaisten myyntimallien ennakkoesittelyn sijaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaastoon ja moneksi4,98 metriä pitkä konseptiauto on suunniteltu seikkailulliseksi ajoneuvoksi nykyisten katumaasturien hengessä. Leveys on komeat 2,07 metriä ja korkeutta 1,60 metriä, joskin konseptiautot tyypillisesti tehdään ylikokoisiksi näyttävyyden nimissä. Akseliväli on melko tavallinen 2,97 metriä. 22-tuumaiset 285/55 renkaat kertovat auton asenteesta, mutta auton tarkoituskaan ei ole olla täysiverisen maasturin korvike. Vanteissa on aktiivielementtejä, joiden ansiosta auto voi säädellä aerodynaamisuuden, maastokäytön ja tuuletuksen välillä. Maavaraa on normaalitilanteessa 208 mm, mutta sitä voidaan kohottaa 40 millimetrillä. Lähestymiskulma on maltilliset 18,9°, mutta jättökulma puolestaan hyvä 28,1°.Muuntautumiskykyäkin löytyy. Maastoajotilassa auto tuo esiin helmassa sijaitsevat "hampaat", viestien rankemmasta asenteesta ja tarjoten hiukan suojaa. Audi Activesphere luottaa monien mallien tavoin Sportback-korimuotoon, jossa loivasti laskeva matala kattolinja antaa autolle virtaviivaisemman olemuksen. Takaosa voidaan kuitenkin muuntaa lyhyeksi lavaksi siirtyvän kattopaneelin ja tavaratilan matkustamosta erottavan lasin avulla. Audin visioissa ominaisuus soveltuukin parhaiten esimerkiksi maastopyörien kuljettamiseen, joskin hiukan ahtaasti ilman eturengasta. Yhdysvalloissa suunnitellussa konseptissa on myös tiettyjä piirteitä erään amerikkalaisvalmistajan odotetusta sähköavolavasta.Tehtaan kielellä uutta korimallia kutsutaan nimellä "active Sportback". Toinen aktiiviharrasteisiin viittaava piirre ovat integroidut suksitelineet, jotka saa lähes näkymättömiin kattorakenteisiin kesäkauden ajaksi.Pinnan alla Audi Activesphere luottaa Porschen kanssa yhteistyössä suunniteltuun PPE-perusrakenteeseen, joten 100 kilowattitunnin akku, 800 voltin teknologia, 270 kilowatin pikalataus ja yli 600 kilometrin toimintamatka kuuluvat ohjelmaan. Ensimmäisiä PPE-autoja odotetaan tuotantoon 2023 loppupuolella. Activespheressä voimalinjan teho on 325 kW (442 hv) ja vääntöä on 720 Nm. Ilmajousituksen lisäksi alustasta löytyvät säädettävät iskunvaimentimet.Todellisuus ja vähän päälleAudin Sphere-konsepteissa eräs tärkeimmistä teemoista ovat olleet matkustamotilat erityisesti autonomisesti ajavien autojen aikana. Myös Activesphere on suunniteltu siten, että auto voi arkiliikenteessä selviytyä ajotehtävistä itse, eikä kuljettajaa välttämättä tarvita kuin maastoon suunnatessa. Tuolloin ohjauspyörä, polkimet ja osa kojelaudasta väistyvät pois matkustamotilasta.Neljälle suunniteltu matkustamo on hyvin konseptiautomainen kookkaine istuimineen. Tilaa on haluttu jakaa tietoisesti korkealla keskikonsolilla. Sähköautossa perinteistä kardaanitunnelimööpeliä ei välttämättä tarvita, mutta Audi on sijoittanut keskikonsoliin varastotilaa ja esimerkiksi juomisille suunnitellun kaapin viilennyksellä ja lämmityksellä. Kojelauta puolestaan toimii kookkaana äänipalkkina ja tuuletusventtiilinä. Ovissa on myös eleohjauksella toimivat MMI-halintalaitteet esimerkiksi ikkunoita varten.Audi Dimensions on uusi käyttökonsepti, jolla auto pyrkii yhdistelemään fyysisiä (todellisia) käyttöliittymäelementtejä virtuaalisiin toimintoihin. Activespheressä jokainen matkustaja saakin omat lisätyn todellisuuden lasit, joiden avulla esimerkiksi virtuaalisen lämmönsäätimen voi siirtää leijumaan haluamaansa kohtaan. Samalla esimerkiksi kuljettaja voi tarkastella auton etupyörien sijaintia ilman suoraa näkölinjaa renkaisiin. Virtuaaliset käyttöliittymäelemtentit toimivat katse- tai eleohjauksella, eli esimerkiksi tietoruutua katsellessa auto saattaa kertoa aiheesta tarkemmin. Lasien säilytys tapahtuu katossa olevissa koteloissa. Audi visioi myös, että lasien käyttöä voisi jatkaa auton ulkopuolella esimerkiksi pyöräreitin tai laskettelurinteen navigoimisessa. Audin tuttu Singleframe-keula on tehty lasista, jotta autosta näkee hiukan myös suoraan eteen. Samoin oviin on lisätty lasialueita, joiden tarkoitus on Audin mukaan häivyttää matkustamon ja luonnon eroa.Jäämme odottamaan missä määrin Activespheressä esitellyt ideat toteutuvat 2030-luvun Audeissa.Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle