26.1.2023 Ajoneuvot Audi Activesphere – seikkailullinen sähkökonsepti muuntuu vaikka avolavaksi Static photo, Colour: Arctic Teal Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sphere-konseptiautosarja jatkuu tällä kertaa Audi Activespheren muodossa. Seikkailullisuutta ja ylellisyyttä yhdistävä Activesphere muuntuu tarvittaessa jopa avolavaksi. Audi Activesphere on neljäs saksalaismerkin Sphere-konseptiautosarjassa, josta on aiemmin nähty Skysphere-roadster, Grandsphere-sedan ja Urbansphere-tila-auto. Autojen ideana on tutkia tulevaisuuden ideoita varsinaisten myyntimallien ennakkoesittelyn sijaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaastoon ja moneksi4,98 metriä pitkä konseptiauto on suunniteltu seikkailulliseksi ajoneuvoksi nykyisten katumaasturien hengessä. Leveys on komeat 2,07 metriä ja korkeutta 1,60 metriä, joskin konseptiautot tyypillisesti tehdään ylikokoisiksi näyttävyyden nimissä. Akseliväli on melko tavallinen 2,97 metriä. 22-tuumaiset 285/55 renkaat kertovat auton asenteesta, mutta auton tarkoituskaan ei ole olla täysiverisen maasturin korvike. Vanteissa on aktiivielementtejä, joiden ansiosta auto voi säädellä aerodynaamisuuden, maastokäytön ja tuuletuksen välillä. Maavaraa on normaalitilanteessa 208 mm, mutta sitä voidaan kohottaa 40 millimetrillä. Lähestymiskulma on maltilliset 18,9°, mutta jättökulma puolestaan hyvä 28,1°.Muuntautumiskykyäkin löytyy. Maastoajotilassa auto tuo esiin helmassa sijaitsevat "hampaat", viestien rankemmasta asenteesta ja tarjoten hiukan suojaa. Audi Activesphere luottaa monien mallien tavoin Sportback-korimuotoon, jossa loivasti laskeva matala kattolinja antaa autolle virtaviivaisemman olemuksen. Takaosa voidaan kuitenkin muuntaa lyhyeksi lavaksi siirtyvän kattopaneelin ja tavaratilan matkustamosta erottavan lasin avulla. Audin visioissa ominaisuus soveltuukin parhaiten esimerkiksi maastopyörien kuljettamiseen, joskin hiukan ahtaasti ilman eturengasta. Yhdysvalloissa suunnitellussa konseptissa on myös tiettyjä piirteitä erään amerikkalaisvalmistajan odotetusta sähköavolavasta.Tehtaan kielellä uutta korimallia kutsutaan nimellä "active Sportback". Toinen aktiiviharrasteisiin viittaava piirre ovat integroidut suksitelineet, jotka saa lähes näkymättömiin kattorakenteisiin kesäkauden ajaksi.Pinnan alla Audi Activesphere luottaa Porschen kanssa yhteistyössä suunniteltuun PPE-perusrakenteeseen, joten 100 kilowattitunnin akku, 800 voltin teknologia, 270 kilowatin pikalataus ja yli 600 kilometrin toimintamatka kuuluvat ohjelmaan. Ensimmäisiä PPE-autoja odotetaan tuotantoon 2023 loppupuolella. Activespheressä voimalinjan teho on 325 kW (442 hv) ja vääntöä on 720 Nm. Ilmajousituksen lisäksi alustasta löytyvät säädettävät iskunvaimentimet.Todellisuus ja vähän päälleAudin Sphere-konsepteissa eräs tärkeimmistä teemoista ovat olleet matkustamotilat erityisesti autonomisesti ajavien autojen aikana. Myös Activesphere on suunniteltu siten, että auto voi arkiliikenteessä selviytyä ajotehtävistä itse, eikä kuljettajaa välttämättä tarvita kuin maastoon suunnatessa. Tuolloin ohjauspyörä, polkimet ja osa kojelaudasta väistyvät pois matkustamotilasta.Neljälle suunniteltu matkustamo on hyvin konseptiautomainen kookkaine istuimineen. Tilaa on haluttu jakaa tietoisesti korkealla keskikonsolilla. Sähköautossa perinteistä kardaanitunnelimööpeliä ei välttämättä tarvita, mutta Audi on sijoittanut keskikonsoliin varastotilaa ja esimerkiksi juomisille suunnitellun kaapin viilennyksellä ja lämmityksellä. Kojelauta puolestaan toimii kookkaana äänipalkkina ja tuuletusventtiilinä. Ovissa on myös eleohjauksella toimivat MMI-halintalaitteet esimerkiksi ikkunoita varten.Audi Dimensions on uusi käyttökonsepti, jolla auto pyrkii yhdistelemään fyysisiä (todellisia) käyttöliittymäelementtejä virtuaalisiin toimintoihin. Activespheressä jokainen matkustaja saakin omat lisätyn todellisuuden lasit, joiden avulla esimerkiksi virtuaalisen lämmönsäätimen voi siirtää leijumaan haluamaansa kohtaan. Samalla esimerkiksi kuljettaja voi tarkastella auton etupyörien sijaintia ilman suoraa näkölinjaa renkaisiin. Virtuaaliset käyttöliittymäelemtentit toimivat katse- tai eleohjauksella, eli esimerkiksi tietoruutua katsellessa auto saattaa kertoa aiheesta tarkemmin. Lasien säilytys tapahtuu katossa olevissa koteloissa. Audi visioi myös, että lasien käyttöä voisi jatkaa auton ulkopuolella esimerkiksi pyöräreitin tai laskettelurinteen navigoimisessa. Audin tuttu Singleframe-keula on tehty lasista, jotta autosta näkee hiukan myös suoraan eteen. Samoin oviin on lisätty lasialueita, joiden tarkoitus on Audin mukaan häivyttää matkustamon ja luonnon eroa.Jäämme odottamaan missä määrin Activespheressä esitellyt ideat toteutuvat 2030-luvun Audeissa.Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta