26.1.2023

Audi Activesphere – seikkailullinen sähkökonsepti muuntuu vaikka avolavaksi

Audi Activesphere konsepti sähköauto autonominen
Static photo, Colour: Arctic Teal

Sphere-konseptiautosarja jatkuu tällä kertaa Audi Activespheren muodossa. Seikkailullisuutta ja ylellisyyttä yhdistävä Activesphere muuntuu tarvittaessa jopa avolavaksi.

Audi Activesphere on neljäs saksalaismerkin Sphere-konseptiautosarjassa, josta on aiemmin nähty Skysphere-roadster, Grandsphere-sedan ja Urbansphere-tila-auto. Autojen ideana on tutkia tulevaisuuden ideoita varsinaisten myyntimallien ennakkoesittelyn sijaan.

Audi Activesphere konsepti sähköauto autonominen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maastoon ja moneksi

4,98 metriä pitkä konseptiauto on suunniteltu seikkailulliseksi ajoneuvoksi nykyisten katumaasturien hengessä. Leveys on komeat 2,07 metriä ja korkeutta 1,60 metriä, joskin konseptiautot tyypillisesti tehdään ylikokoisiksi näyttävyyden nimissä. Akseliväli on melko tavallinen 2,97 metriä. 22-tuumaiset 285/55 renkaat kertovat auton asenteesta, mutta auton tarkoituskaan ei ole olla täysiverisen maasturin korvike. Vanteissa on aktiivielementtejä, joiden ansiosta auto voi säädellä aerodynaamisuuden, maastokäytön ja tuuletuksen välillä. Maavaraa on normaalitilanteessa 208 mm, mutta sitä voidaan kohottaa 40 millimetrillä. Lähestymiskulma on maltilliset 18,9°, mutta jättökulma puolestaan hyvä 28,1°.

Audi Activesphere konsepti sähköauto autonominen

Muuntautumiskykyäkin löytyy. Maastoajotilassa auto tuo esiin helmassa sijaitsevat "hampaat", viestien rankemmasta asenteesta ja tarjoten hiukan suojaa. Audi Activesphere luottaa monien mallien tavoin Sportback-korimuotoon, jossa loivasti laskeva matala kattolinja antaa autolle virtaviivaisemman olemuksen. Takaosa voidaan kuitenkin muuntaa lyhyeksi lavaksi siirtyvän kattopaneelin ja tavaratilan matkustamosta erottavan lasin avulla. Audin visioissa ominaisuus soveltuukin parhaiten esimerkiksi maastopyörien kuljettamiseen, joskin hiukan ahtaasti ilman eturengasta. Yhdysvalloissa suunnitellussa konseptissa on myös tiettyjä piirteitä erään amerikkalaisvalmistajan odotetusta sähköavolavasta.

Audi Activesphere konsepti sähköauto autonominen

Tehtaan kielellä uutta korimallia kutsutaan nimellä "active Sportback". Toinen aktiiviharrasteisiin viittaava piirre ovat integroidut suksitelineet, jotka saa lähes näkymättömiin kattorakenteisiin kesäkauden ajaksi.

Audi Activesphere konsepti sähköauto autonominen

Pinnan alla Audi Activesphere luottaa Porschen kanssa yhteistyössä suunniteltuun PPE-perusrakenteeseen, joten 100 kilowattitunnin akku, 800 voltin teknologia, 270 kilowatin pikalataus ja yli 600 kilometrin toimintamatka kuuluvat ohjelmaan. Ensimmäisiä PPE-autoja odotetaan tuotantoon 2023 loppupuolella. Activespheressä voimalinjan teho on 325 kW (442 hv) ja vääntöä on 720 Nm. Ilmajousituksen lisäksi alustasta löytyvät säädettävät iskunvaimentimet.

Todellisuus ja vähän päälle

Audin Sphere-konsepteissa eräs tärkeimmistä teemoista ovat olleet matkustamotilat erityisesti autonomisesti ajavien autojen aikana. Myös Activesphere on suunniteltu siten, että auto voi arkiliikenteessä selviytyä ajotehtävistä itse, eikä kuljettajaa välttämättä tarvita kuin maastoon suunnatessa. Tuolloin ohjauspyörä, polkimet ja osa kojelaudasta väistyvät pois matkustamotilasta.

Audi Activesphere konsepti sähköauto autonominen

Neljälle suunniteltu matkustamo on hyvin konseptiautomainen kookkaine istuimineen. Tilaa on haluttu jakaa tietoisesti korkealla keskikonsolilla. Sähköautossa perinteistä kardaanitunnelimööpeliä ei välttämättä tarvita, mutta Audi on sijoittanut keskikonsoliin varastotilaa ja esimerkiksi juomisille suunnitellun kaapin viilennyksellä ja lämmityksellä. Kojelauta puolestaan toimii kookkaana äänipalkkina ja tuuletusventtiilinä. Ovissa on myös eleohjauksella toimivat MMI-halintalaitteet esimerkiksi ikkunoita varten.

Audi Activesphere konsepti sähköauto autonominen

Audi Dimensions on uusi käyttökonsepti, jolla auto pyrkii yhdistelemään fyysisiä (todellisia) käyttöliittymäelementtejä virtuaalisiin toimintoihin. Activespheressä jokainen matkustaja saakin omat lisätyn todellisuuden lasit, joiden avulla esimerkiksi virtuaalisen lämmönsäätimen voi siirtää leijumaan haluamaansa kohtaan. Samalla esimerkiksi kuljettaja voi tarkastella auton etupyörien sijaintia ilman suoraa näkölinjaa renkaisiin. Virtuaaliset käyttöliittymäelemtentit toimivat katse- tai eleohjauksella, eli esimerkiksi tietoruutua katsellessa auto saattaa kertoa aiheesta tarkemmin. Lasien säilytys tapahtuu katossa olevissa koteloissa. Audi visioi myös, että lasien käyttöä voisi jatkaa auton ulkopuolella esimerkiksi pyöräreitin tai laskettelurinteen navigoimisessa.

Audin tuttu Singleframe-keula on tehty lasista, jotta autosta näkee hiukan myös suoraan eteen. Samoin oviin on lisätty lasialueita, joiden tarkoitus on Audin mukaan häivyttää matkustamon ja luonnon eroa.

Audi Activesphere konsepti sähköauto autonominen

Jäämme odottamaan missä määrin Activespheressä esitellyt ideat toteutuvat 2030-luvun Audeissa.

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat