Audi Urbansphere concept sähköauto tila-auto konsepti autonominen itseajava

Ajoneuvot Konsepti Sähköautot 19.4.2022

Luksustilaa kaupunkiruuhkiin – Audi Urbansphere concept visioi itseajavaa tila-autoa

Audin kolmas sphere-konseptiauto on melkoinen möhkäle kaupunkikulkineeksi. Urbansphere on suunniteltu huippuruuhkaisten suurkaupunkien seisovaan liikenteeseen.

Audi Urbansphere on kolmas jäsen merkin sphere-konseptisarjassa. Viime vuonna esitellyt Skysphere ja Grandsphere visioivat kaksipaikkaisen grand touringin ja nelipaikkaisen edustussedanin metkuja osittaisen itseajamisen ja sähköistymisen aikana. Nyt Urbansphere ulottaa saman ajattelun kaupunkien ruuhkiin. Lähtökohtana ovat Audin mukaan olleet kiinalaiset megakaupungit, mutta myös muut metropolit käyvät Urbanspherelle.

Audi Urbansphere concept sähköauto tila-auto konsepti autonominen itseajava

Sisätilakärjellä

Audi Urbansphere on nelipaikkainen tila-automöhkäle, jossa on panostettu sisätiloihin. Istuimet ovat luonnollisesti kallistettavissa lähes vaakatasoon, mutta lisäksi niiden mahdollisuuksiin on panostettu. Istuimet voi kääntää esimerkiksi vastakkain juttutuokiota varten, tai niitä voi kääntää kohti ovia liikkumisen helpottamiseksi. Pääntukiin on sisäänrakennettu pitkä, hiukan banaanimainen yksityisyyssuoja, joka liukuu näkösuojaksi naapurin väliin mökötyshetkiä varten. Lisäksi paikoilla on oma yksilöllinen äänentoistonsa. Takaistuinten välistä löytyy kohoava keskikonsoli, josta löytyy juomalasit ja hiukan vettä.

Audi Urbansphere concept sähköauto tila-auto konsepti autonominen itseajava

Materiaaleina on käytetty puuta sekä erilaisia vaaleita kankaita. kuten bambua ja villaa. Materiaaleissa on suosittu myös ympäristönäkökulmia ja kierrätettävyyttä. Väripaletti on suunniteltu rauhallisuuden ehdoilla. Näytöt on piilotettu ja sen sijaan niiden tehtäviä hoidetaan puupintoihin heijastettavilla grafiikoilla. Ohjauspyörä voidaan siirtää tieltä pois silloin, kun auto ajaa itse itseään (nelostason autonomia).

Audi Urbansphere concept sähköauto tila-auto konsepti autonominen itseajava

Tietoviihdejärjestelmän ominaisuuksia voi hallinnoida matkustajien paikoilta ele-, ääni- sekä katseohjauksella. Auto opettelee käyttäjiensä mieltymyksiä ja analysoi matkustajien yleistä mielialaa, tarjoten esimerkiksi rentoutumistuokiota stresitasojen myötä. Takamatkustajat voivat katsella myös katosta laskeutuvaa läpinäkyvää OLED-ruutua tai seurata sisältöjään VR-laseilla. Lasien käyttö liikkuvassa autossa tosin kuulostaa sisäkorvan rääkiltä.

Audi Urbansphere concept sähköauto tila-auto konsepti autonominen itseajava

Runsas paketointi

Audi Urbansphere on suunniteltu sisätilojensa ehdoilla, joten ulkopuoli on muovattu matkustamon ympärille. Lopputuloksena on 5,51 metriä pitkä kaupunkiauto, jonka akseliväli on 3,40 metriä. Ketteryyttä on haettu takaisin nelipyöräohjauksella. Muilta mitoiltaan auto on 2,01 metriä leveä sekä 1,78 metriä korkea. Vannekoko on muuten 24 tuumaa. Tilojen maksimointi onkin johtanut lopulta tila-auton silhuettiin, joskin Audi on yrittänyt hiukan saada linjakkuutta auton kattolinjaan. Ovet avautuvat vastakkaisiin suuntiin ja autossa ei ole B-pilaria. Mittasuhteita on mietitty myös minimoimalla etu- ja takaylitykset.

Audi Urbansphere concept sähköauto tila-auto konsepti autonominen itseajava

Kiinalaisten asiakkaiden mielipidetoiveena auton olemukselle oli ”itsevarma, mutta ei röyhkeä”, mikä toteutuukin selkeämpinä linjoina viime vuosien siipiorigamien sijaan.

Audi Urbansphere concept sähköauto tila-auto konsepti autonominen itseajava

Auton keulalla on uusi digitaalinen versio Singleframe-keulamaskista ja tuhansia valoelementtejä voidaan käyttää myös viestintään auton ulkopuolelle. Lisäksi ajovalot ovat erilliset ja takana on muhkea tulkinta Audin viime vuosien takavalopalkista. Valoa on haluttu jakaa myös sateenvarjoissa, jotka ovat Audi Urbanspheressä valaisevat. Tämä on merkin nyökkäys kiinalaisille asiakkaille, joiden mielipiteitä on kuunneltu autoa suunniteltaessa. Lisäksi valoa voi heijastaa maahan punaisen tervetulomaton muodossa.

Vaikka Audi Urbansphere ei tulekaan tuotantoon sellaisenaan, käytetään siitä elementtejä tulevien vuosien Audeissa. Sille on myös suunniteltu voimalinja PPE-sähköautorakennetta hyödyntäen. Akuston koko on 120 kilowattituntia ja täydellä akulla Urbanspherellä on 750 kilometrin toimintamatka. Koska Urbansphere on tarkoitettu kaupunkeihin, voitaisiin sitä tarjota myös pienemmillä akkupaketeilla.

Audi Urbansphere concept sähköauto tila-auto konsepti autonominen itseajava

800 voltin tekniikan ansiosta huippulatausteho on 270 kilowattia, joten 10 minuutin lataus riittää jopa 300 kilometrin matkaan.  Urbansphere on varustettu 295 kilowatin ja 690 newtonmetrin voimalinjalla, joka on audimaisesti neliveto.

Audi Urbansphere concept sähköauto tila-auto konsepti autonominen itseajava

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Audi

Kaikki koeajot

Uusimmat