Audi skysphere concept

Ajoneuvot Uutinen 14.8.2021

Audi Skysphere – urheilullinen täyssähköauto ajaa myös itse

Täyssähköinen ja itseajava Audi Skysphere on konseptiauto, jonka tärkeintä antia lienee merkin tulevan muotoilusuunnan arviointi.

Ingolstadtin ylpeys esittelee tulevia muotojaan rohkean avonaisella konseptilla. Audi Skysphere on ensimmäinen kolmesta ”sphere”-sarjan konseptiautosta, jotka saksalaismerkki esittelee vuoden sisällä.

Tämä Skysphere on täyssähköinen kaksiovinen avoauto, joka on suunniteltu tason 4 autonomian ympärille, eli auto olisi teoriassa kykenevä ajamaan täysin itsenäisesti sopivan infran omaavalla tiestöllä. Konseptiautossa on erikoisuutena muuttuva akseliväli, jolla saavutetaan valmistajan mukaan yhdessä autossa kaksi erilaista luonnetta: GT ja urheiluauto.

Kaksi muuta mainittua autoa tulevat olemaan Grandsphere ja Urbansphere. Näistä erityisesti syyskuussa Münchenin autonäyttelyssä esiteltävä Grandsphere on mielenkiintoinen, sillä se vihjailee tulevasta Landjet-tunnukset omaavasta täyssähköisestä Audi A8 -lippulaivamallin seuraajasta. SUV-luokkaan suuntaava Urbansphere esitellään ensi vuoden puolella.

Audi_Skysphere_Concept_A215684

Audi Skysphere

Konseptiauton kehityksestä on vastannut Audin muotoilutoimisto Kaliforniassa. Skysphere on suunniteltu alusta pitäen täyssähköiseksi, mutta saa silti klassisista polttomoottoriautoista tutun pitkän keulan. Tällä on haluttu luoda mielikuvaa ylellisyydestä.

Inspiraatiota haettiinkin historiasta 1930-luvun Horch 853 -avoautosta. Horch oli yksi neljästä merkistä, jotka muodostivat nykyisen Audin pohjan Auto Unionina. Toki itse Audi oli myös yksi näistä neljästä merkistä, mutta sen itäpuolelle Zwickaun kaupunkiin juontavia juuria muistellaan harvemmin.

Mittasuhteissa on kunnioitettu perinteitä, mutta muuten muotoilu suuntaa vahvasti tulevaan. Erityisesti pinnoista ja yksityiskohdista kannattaa hakea Audin tuotantomallien tulevaisuuden muotoja – tämä kaksipaikkainen itse ajava auto tuskin tulee tällä tavoin tuotantoon.

Keulassa on tuttu single-frame maski, mutta se on nyt täytetty led-valoilla esimerkiksi vilkutteluun. Myös auton takaosassa kulkee koko leveydeltä led-nauhaa.

Tuo pitkä konepelliksi miellettävä luukku piilottaa alleen riittävästi tilaa kahdelle golfbägille, kunhan ne ovat erityisesti tätä mallia varten suunniteltuja. Samoin pitkä keula tarjoaa tilat elektroniikalle, kuten auton akun laturille.

Audi skysphere concept

Mielenkiintoisesti massaksi on ilmoitettu lähes 5,2 metriä pitkälle sähköautolle hyvin kohtuullinen noin 1 800 kilogrammaa. Esimerkiksi valmistajan nykyinen sähkölippulaiva Audi e-tron GT painaa noin 2,2 tonnia. Myös Skyspheren alla pyörivät 23-tuumaiset vanteet, jotka on sullottu mahdollisimman kauas auton nurkkiin, auttavat mittasuhteiden hahmottamisessa.

Sport-ajotilassa akseliväli lyhenee ja samalla auton kokonaismitta kutistuu lukemaan 4 940 millimetriä. Tämä tehdään a-pilarin etupuolella sijaitsevalla jatkettavalla osiolla. Myös maavarasta tingitään 10 millimetrin verran.

Viimeksi mainittu mahdollistetaan Audin tuoreinta osaamista edustavalla säätyvällä ilmajousituksella. Se hyödyntää kolmea erillistä ilmapussia taipuakseen mukavuudesta sporttisuuteen.

Audi skysphere concept

Art Deco

Audin sisätilat ovat tärkeä osa sphere-konseptiautoja, sillä valmistaja suunnittelee jo itseajavien autojen mahdollistamia muutoksia. Skyspheren suhteen on tahdottu yhdistää kuljettajakeskeinen ohjaamo itse ajettaessa ja rento mukavuus autonomian ottaessa vallan.

Horchin hengessä myös sisätiloissa on haettu vaikutteita 1930-luvulta art deco -tyylistä, jolla tarkoitetaan Jyväskylän yliopiston ylläpitämien verkkosivustojen mukaan anonyymin massatuotannon esineistön tyyliä. Istuinpäälliset ovat kestävän kehityksen mukaisesti valittua mikrokuitua. Muuten verhoilussa yhdistellään eukalyptus-puuta ja keinonahkaa.

Keskikonsolia hallitsee valtava futuristinen kosketusnäyttö, jonka mitat ovat 1 415 millimetriä leveyttä ja 180 millimetriä korkeutta. Sitä käytetään käytännössä kaikkien auton toimintojen hallintaan.

Audi skysphere concept

Konseptilinja

Audi painottaa kyseessä olevan konseptiauto, joka ei pohjaudu millekään tuotantoon tarkoitetulle perusrakenteelle. Toisaalta se saattaisi esitellä konsernin tulevan SSP-perusrakenteen mahdollisuuksia.

Taka-akselille asennetun sähkömoottorin kerrotaan potkivan takarenkaita 465 kilowatin voimalla huippuväännön ollessa 750 newtonmetriä. Suorituskyky on siis riittävä.

Akkupaketti on sijoitettu pääosin matkustamon taakse painojakauman optimoimiseksi, mutta kennoja löytyy myös istuimien välissä kulkevasta keskitunnelista. Audi uskoo akustoa riittävän yli 80 kilowattitunnin verran, mutta tämä on toistaiseksi hieman turhaa spekulointia.

Audi painottaa, että tämän auton tuotannolle ei ole suunnitelmia. Sen sijaan tuo SSP-perusrakenne kyllä mahdollistaisi GT-mallin valmistamisen, mutta ehkä e-tron GT varaa jo sitä paikkaa.

Tällä hetkellä Audi A8 -mallin sähköinen seuraaja on tärkeysjärjestyksessä edellä ja tästä saamme toivottavasti jo pian vihiä Grandsphere konseptimallilla. Siihen asti voimme katsella Mercedes-Benz EQS -mallin suuntaan.

Lähde ja kuvat: Audi

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Audi

Kaikki koeajot

Uusimmat