14.8.2021 Ajoneuvot Audi Skysphere – urheilullinen täyssähköauto ajaa myös itse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen ja itseajava Audi Skysphere on konseptiauto, jonka tärkeintä antia lienee merkin tulevan muotoilusuunnan arviointi. Ingolstadtin ylpeys esittelee tulevia muotojaan rohkean avonaisella konseptilla. Audi Skysphere on ensimmäinen kolmesta "sphere"-sarjan konseptiautosta, jotka saksalaismerkki esittelee vuoden sisällä. Tämä Skysphere on täyssähköinen kaksiovinen avoauto, joka on suunniteltu tason 4 autonomian ympärille, eli auto olisi teoriassa kykenevä ajamaan täysin itsenäisesti sopivan infran omaavalla tiestöllä. Konseptiautossa on erikoisuutena muuttuva akseliväli, jolla saavutetaan valmistajan mukaan yhdessä autossa kaksi erilaista luonnetta: GT ja urheiluauto. Kaksi muuta mainittua autoa tulevat olemaan Grandsphere ja Urbansphere. Näistä erityisesti syyskuussa Münchenin autonäyttelyssä esiteltävä Grandsphere on mielenkiintoinen, sillä se vihjailee tulevasta Landjet-tunnukset omaavasta täyssähköisestä Audi A8 -lippulaivamallin seuraajasta. SUV-luokkaan suuntaava Urbansphere esitellään ensi vuoden puolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi Skysphere Konseptiauton kehityksestä on vastannut Audin muotoilutoimisto Kaliforniassa. Skysphere on suunniteltu alusta pitäen täyssähköiseksi, mutta saa silti klassisista polttomoottoriautoista tutun pitkän keulan. Tällä on haluttu luoda mielikuvaa ylellisyydestä. Inspiraatiota haettiinkin historiasta 1930-luvun Horch 853 -avoautosta. Horch oli yksi neljästä merkistä, jotka muodostivat nykyisen Audin pohjan Auto Unionina. Toki itse Audi oli myös yksi näistä neljästä merkistä, mutta sen itäpuolelle Zwickaun kaupunkiin juontavia juuria muistellaan harvemmin. Mittasuhteissa on kunnioitettu perinteitä, mutta muuten muotoilu suuntaa vahvasti tulevaan. Erityisesti pinnoista ja yksityiskohdista kannattaa hakea Audin tuotantomallien tulevaisuuden muotoja – tämä kaksipaikkainen itse ajava auto tuskin tulee tällä tavoin tuotantoon. Keulassa on tuttu single-frame maski, mutta se on nyt täytetty led-valoilla esimerkiksi vilkutteluun. Myös auton takaosassa kulkee koko leveydeltä led-nauhaa. Tuo pitkä konepelliksi miellettävä luukku piilottaa alleen riittävästi tilaa kahdelle golfbägille, kunhan ne ovat erityisesti tätä mallia varten suunniteltuja. Samoin pitkä keula tarjoaa tilat elektroniikalle, kuten auton akun laturille. Mielenkiintoisesti massaksi on ilmoitettu lähes 5,2 metriä pitkälle sähköautolle hyvin kohtuullinen noin 1 800 kilogrammaa. Esimerkiksi valmistajan nykyinen sähkölippulaiva Audi e-tron GT painaa noin 2,2 tonnia. Myös Skyspheren alla pyörivät 23-tuumaiset vanteet, jotka on sullottu mahdollisimman kauas auton nurkkiin, auttavat mittasuhteiden hahmottamisessa. Sport-ajotilassa akseliväli lyhenee ja samalla auton kokonaismitta kutistuu lukemaan 4 940 millimetriä. Tämä tehdään a-pilarin etupuolella sijaitsevalla jatkettavalla osiolla. Myös maavarasta tingitään 10 millimetrin verran. Viimeksi mainittu mahdollistetaan Audin tuoreinta osaamista edustavalla säätyvällä ilmajousituksella. Se hyödyntää kolmea erillistä ilmapussia taipuakseen mukavuudesta sporttisuuteen. Art Deco Audin sisätilat ovat tärkeä osa sphere-konseptiautoja, sillä valmistaja suunnittelee jo itseajavien autojen mahdollistamia muutoksia. Skyspheren suhteen on tahdottu yhdistää kuljettajakeskeinen ohjaamo itse ajettaessa ja rento mukavuus autonomian ottaessa vallan. Horchin hengessä myös sisätiloissa on haettu vaikutteita 1930-luvulta art deco -tyylistä, jolla tarkoitetaan Jyväskylän yliopiston ylläpitämien verkkosivustojen mukaan anonyymin massatuotannon esineistön tyyliä. Istuinpäälliset ovat kestävän kehityksen mukaisesti valittua mikrokuitua. Muuten verhoilussa yhdistellään eukalyptus-puuta ja keinonahkaa. Keskikonsolia hallitsee valtava futuristinen kosketusnäyttö, jonka mitat ovat 1 415 millimetriä leveyttä ja 180 millimetriä korkeutta. Sitä käytetään käytännössä kaikkien auton toimintojen hallintaan. Konseptilinja Audi painottaa kyseessä olevan konseptiauto, joka ei pohjaudu millekään tuotantoon tarkoitetulle perusrakenteelle. Toisaalta se saattaisi esitellä konsernin tulevan SSP-perusrakenteen mahdollisuuksia. Taka-akselille asennetun sähkömoottorin kerrotaan potkivan takarenkaita 465 kilowatin voimalla huippuväännön ollessa 750 newtonmetriä. Suorituskyky on siis riittävä. Akkupaketti on sijoitettu pääosin matkustamon taakse painojakauman optimoimiseksi, mutta kennoja löytyy myös istuimien välissä kulkevasta keskitunnelista. Audi uskoo akustoa riittävän yli 80 kilowattitunnin verran, mutta tämä on toistaiseksi hieman turhaa spekulointia. Audi painottaa, että tämän auton tuotannolle ei ole suunnitelmia. Sen sijaan tuo SSP-perusrakenne kyllä mahdollistaisi GT-mallin valmistamisen, mutta ehkä e-tron GT varaa jo sitä paikkaa. Tällä hetkellä Audi A8 -mallin sähköinen seuraaja on tärkeysjärjestyksessä edellä ja tästä saamme toivottavasti jo pian vihiä Grandsphere konseptimallilla. Siihen asti voimme katsella Mercedes-Benz EQS -mallin suuntaan. Lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan