17.3.2022 Ajoneuvot Audi A6 Avant e-tron – perhe kyytiin ja 700 kilometriä pysähtymättä A6 Avant E-Tron -konsepti viime vuodelta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viime vuonna esitellyn A6 e-tronin jälkeen vuorossa on farmariversio Audi A6 Avant e-tron. Konseptistatuksesta huolimatta yhtiö vihjailee, että jotain tällaista nähdään markkinoilla lähivuosina. Audi A6 Avant e-tron on saksalaismerkin konsepti siitä, miltä suosittu E-segmentin farmariauto voisi näyttää sähköistettynä. Avant on jatkoa viime vuonna esitellylle A6 e-tron Sportback -konseptille, mutta jälleen yhden sähkösedanin sijaan on hienoa nähdä, että myös farmarikorille povataan tulevaisuutta. Ainakin monilla markkina-alueilla farmariversio koetaan tärkeäksi. Pituutta molemmilla konsepteilla on 4,96 metriä, mutta farmari häviää hiukan ilmanvastuskertoimessa (0,24 vs. 0,22). Viime vuonna esitelty A6 e-tronin Sportback-konsepti on ihan hyvä, mutta ei mikään farkku. Audi A6 Avant e-tronilla ei ole nimestään huolimatta varsinaista sukulaisuutta polttomoottori-A6:n kanssa. Sähköversion pohjarakenteena on VW-ryhmän uusi Premium Platform Electric (PPE). Se täydentää VW:n sähköautomallistoa MEB-pohjarakenteen (mm. ID.3 ja Q4) yläpuolella. PPE:n etuihin kuuluu myös pitkä akseliväli lyhyillä ylityksillä. Audi ei halunnut kertoa konseptiautosta vielä kovin tarkkoja teknisiä yksityiskohtia, mutta ensimmäiset tiedot ovat lupaavia. Auton lattiaan sijoitettu 100 kilowattitunnin akusto antaa autolle yli 700 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Todennäköisesti takapenkki vaatii taukoa ennen autoa. 800 voltin lataustekniikan ansiosta 300 kilometrin lataaminen kestää parhaimmillaan 10 minuuttia tai akun lataaminen 5-80% kestää vain puoli tuntia. Kuljettajan puolella takalokasuojassa olevan CCS-latausliittimen huipputeho on 270 kW. Maltillisempi Type 2 -lataaminen onnistuu kummalta puolelta autoa tahansa ja sen huipputeho on 22 kW. Merkille tyypilliseen tapaan Audi A6 Avant e-tron on neliveto, eli sähkömoottorit löytyvät niin etu- kuin taka-akselilta. Yhteisteho on 350 kW (n. 475 hv) ja vääntö kirjoitetaan lukemaan 800 Nm. 0–100 km/h onnistuu koko mallistolta alle seitsemän sekunnin, mutta ripeimpien kerrotaan ennättävän sataseen alle neljässä sekunnissa. Sisätiloista Audilla ei ollut näytettävää ja hämärään jäivät myös mahdolliset tavaratilanumerot. Sen sijaan huomiota kiinnitettiin ulkokuoreen. Keulalla on huomattavan viirumaiset ajovalot, joiden oled-pikselivalojen ansiosta esimerkiksi tien pintaan voidaan heijastaa viestejä. Valot antavat mahdollisuuden myös suunnitella oma valokuvio päivänajovaloihin, joskin nähtäväksi jää, tuleeko ominaisuus myös tuotantomalliin. Takana Audin tuttu leveä valopalkki on toteutettu pienillä valoyksiköillä, jotka antavat aiempaa kolmiulotteisemman vaikutelman. Keulailmeessä merkittävintä on valaistu Audi-logo sekä Q4:n tapaan käänteiseksi muutettu aerodynaaminen versio Singleframe-maskista. Kylkilinjassa huomio kiinnittyy tuulilasin sivusta A-pilarista takaspoileriin asti ulottuvaan alumiinielementtiin, jonka tarkoitus on madaltaa autoa visuaalisesti. Ainakin kyseessä on vaihtelua mustaksi maalattuihin kattoihin nähden. Mutta tällä hetkellä Audi A6 Avant e-tron on vain konseptiauto. Audin mukaan PPE-pohjaisia sähköautomalleja nähdään tuotannossa 2023 alkaen, ja esimerkiksi Q4:n perusteella koriversioiden konseptiesittely on Audin tapa vihjata melko suoraan tulevista tuotantoversioista. Kauan eläköön isot farkut! https://www.youtube.com/watch?v=ULskrwAZstw Lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt