19.4.2022 Ajoneuvot Luksustilaa kaupunkiruuhkiin – Audi Urbansphere concept visioi itseajavaa tila-autoa Static photo, Color: Electric Slate Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin kolmas sphere-konseptiauto on melkoinen möhkäle kaupunkikulkineeksi. Urbansphere on suunniteltu huippuruuhkaisten suurkaupunkien seisovaan liikenteeseen. Audi Urbansphere on kolmas jäsen merkin sphere-konseptisarjassa. Viime vuonna esitellyt Skysphere ja Grandsphere visioivat kaksipaikkaisen grand touringin ja nelipaikkaisen edustussedanin metkuja osittaisen itseajamisen ja sähköistymisen aikana. Nyt Urbansphere ulottaa saman ajattelun kaupunkien ruuhkiin. Lähtökohtana ovat Audin mukaan olleet kiinalaiset megakaupungit, mutta myös muut metropolit käyvät Urbanspherelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisätilakärjellä Audi Urbansphere on nelipaikkainen tila-automöhkäle, jossa on panostettu sisätiloihin. Istuimet ovat luonnollisesti kallistettavissa lähes vaakatasoon, mutta lisäksi niiden mahdollisuuksiin on panostettu. Istuimet voi kääntää esimerkiksi vastakkain juttutuokiota varten, tai niitä voi kääntää kohti ovia liikkumisen helpottamiseksi. Pääntukiin on sisäänrakennettu pitkä, hiukan banaanimainen yksityisyyssuoja, joka liukuu näkösuojaksi naapurin väliin mökötyshetkiä varten. Lisäksi paikoilla on oma yksilöllinen äänentoistonsa. Takaistuinten välistä löytyy kohoava keskikonsoli, josta löytyy juomalasit ja hiukan vettä. Materiaaleina on käytetty puuta sekä erilaisia vaaleita kankaita. kuten bambua ja villaa. Materiaaleissa on suosittu myös ympäristönäkökulmia ja kierrätettävyyttä. Väripaletti on suunniteltu rauhallisuuden ehdoilla. Näytöt on piilotettu ja sen sijaan niiden tehtäviä hoidetaan puupintoihin heijastettavilla grafiikoilla. Ohjauspyörä voidaan siirtää tieltä pois silloin, kun auto ajaa itse itseään (nelostason autonomia). Tietoviihdejärjestelmän ominaisuuksia voi hallinnoida matkustajien paikoilta ele-, ääni- sekä katseohjauksella. Auto opettelee käyttäjiensä mieltymyksiä ja analysoi matkustajien yleistä mielialaa, tarjoten esimerkiksi rentoutumistuokiota stresitasojen myötä. Takamatkustajat voivat katsella myös katosta laskeutuvaa läpinäkyvää OLED-ruutua tai seurata sisältöjään VR-laseilla. Lasien käyttö liikkuvassa autossa tosin kuulostaa sisäkorvan rääkiltä. Runsas paketointi Audi Urbansphere on suunniteltu sisätilojensa ehdoilla, joten ulkopuoli on muovattu matkustamon ympärille. Lopputuloksena on 5,51 metriä pitkä kaupunkiauto, jonka akseliväli on 3,40 metriä. Ketteryyttä on haettu takaisin nelipyöräohjauksella. Muilta mitoiltaan auto on 2,01 metriä leveä sekä 1,78 metriä korkea. Vannekoko on muuten 24 tuumaa. Tilojen maksimointi onkin johtanut lopulta tila-auton silhuettiin, joskin Audi on yrittänyt hiukan saada linjakkuutta auton kattolinjaan. Ovet avautuvat vastakkaisiin suuntiin ja autossa ei ole B-pilaria. Mittasuhteita on mietitty myös minimoimalla etu- ja takaylitykset. Kiinalaisten asiakkaiden mielipidetoiveena auton olemukselle oli "itsevarma, mutta ei röyhkeä", mikä toteutuukin selkeämpinä linjoina viime vuosien siipiorigamien sijaan. Auton keulalla on uusi digitaalinen versio Singleframe-keulamaskista ja tuhansia valoelementtejä voidaan käyttää myös viestintään auton ulkopuolelle. Lisäksi ajovalot ovat erilliset ja takana on muhkea tulkinta Audin viime vuosien takavalopalkista. Valoa on haluttu jakaa myös sateenvarjoissa, jotka ovat Audi Urbanspheressä valaisevat. Tämä on merkin nyökkäys kiinalaisille asiakkaille, joiden mielipiteitä on kuunneltu autoa suunniteltaessa. Lisäksi valoa voi heijastaa maahan punaisen tervetulomaton muodossa. Vaikka Audi Urbansphere ei tulekaan tuotantoon sellaisenaan, käytetään siitä elementtejä tulevien vuosien Audeissa. Sille on myös suunniteltu voimalinja PPE-sähköautorakennetta hyödyntäen. Akuston koko on 120 kilowattituntia ja täydellä akulla Urbanspherellä on 750 kilometrin toimintamatka. Koska Urbansphere on tarkoitettu kaupunkeihin, voitaisiin sitä tarjota myös pienemmillä akkupaketeilla. 800 voltin tekniikan ansiosta huippulatausteho on 270 kilowattia, joten 10 minuutin lataus riittää jopa 300 kilometrin matkaan. Urbansphere on varustettu 295 kilowatin ja 690 newtonmetrin voimalinjalla, joka on audimaisesti neliveto. Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Audi Grandsphere -konseptiauto haaveilee huomisesta Audi Skysphere – urheilullinen täyssähköauto ajaa myös itse Audi A6 Avant e-tron – perhe kyytiin ja 700 kilometriä pysähtymättä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan