19.4.2022 Ajoneuvot Luksustilaa kaupunkiruuhkiin – Audi Urbansphere concept visioi itseajavaa tila-autoa Static photo, Color: Electric Slate Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin kolmas sphere-konseptiauto on melkoinen möhkäle kaupunkikulkineeksi. Urbansphere on suunniteltu huippuruuhkaisten suurkaupunkien seisovaan liikenteeseen. Audi Urbansphere on kolmas jäsen merkin sphere-konseptisarjassa. Viime vuonna esitellyt Skysphere ja Grandsphere visioivat kaksipaikkaisen grand touringin ja nelipaikkaisen edustussedanin metkuja osittaisen itseajamisen ja sähköistymisen aikana. Nyt Urbansphere ulottaa saman ajattelun kaupunkien ruuhkiin. Lähtökohtana ovat Audin mukaan olleet kiinalaiset megakaupungit, mutta myös muut metropolit käyvät Urbanspherelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisätilakärjellä Audi Urbansphere on nelipaikkainen tila-automöhkäle, jossa on panostettu sisätiloihin. Istuimet ovat luonnollisesti kallistettavissa lähes vaakatasoon, mutta lisäksi niiden mahdollisuuksiin on panostettu. Istuimet voi kääntää esimerkiksi vastakkain juttutuokiota varten, tai niitä voi kääntää kohti ovia liikkumisen helpottamiseksi. Pääntukiin on sisäänrakennettu pitkä, hiukan banaanimainen yksityisyyssuoja, joka liukuu näkösuojaksi naapurin väliin mökötyshetkiä varten. Lisäksi paikoilla on oma yksilöllinen äänentoistonsa. Takaistuinten välistä löytyy kohoava keskikonsoli, josta löytyy juomalasit ja hiukan vettä. Materiaaleina on käytetty puuta sekä erilaisia vaaleita kankaita. kuten bambua ja villaa. Materiaaleissa on suosittu myös ympäristönäkökulmia ja kierrätettävyyttä. Väripaletti on suunniteltu rauhallisuuden ehdoilla. Näytöt on piilotettu ja sen sijaan niiden tehtäviä hoidetaan puupintoihin heijastettavilla grafiikoilla. Ohjauspyörä voidaan siirtää tieltä pois silloin, kun auto ajaa itse itseään (nelostason autonomia). Tietoviihdejärjestelmän ominaisuuksia voi hallinnoida matkustajien paikoilta ele-, ääni- sekä katseohjauksella. Auto opettelee käyttäjiensä mieltymyksiä ja analysoi matkustajien yleistä mielialaa, tarjoten esimerkiksi rentoutumistuokiota stresitasojen myötä. Takamatkustajat voivat katsella myös katosta laskeutuvaa läpinäkyvää OLED-ruutua tai seurata sisältöjään VR-laseilla. Lasien käyttö liikkuvassa autossa tosin kuulostaa sisäkorvan rääkiltä. Runsas paketointi Audi Urbansphere on suunniteltu sisätilojensa ehdoilla, joten ulkopuoli on muovattu matkustamon ympärille. Lopputuloksena on 5,51 metriä pitkä kaupunkiauto, jonka akseliväli on 3,40 metriä. Ketteryyttä on haettu takaisin nelipyöräohjauksella. Muilta mitoiltaan auto on 2,01 metriä leveä sekä 1,78 metriä korkea. Vannekoko on muuten 24 tuumaa. Tilojen maksimointi onkin johtanut lopulta tila-auton silhuettiin, joskin Audi on yrittänyt hiukan saada linjakkuutta auton kattolinjaan. Ovet avautuvat vastakkaisiin suuntiin ja autossa ei ole B-pilaria. Mittasuhteita on mietitty myös minimoimalla etu- ja takaylitykset. Kiinalaisten asiakkaiden mielipidetoiveena auton olemukselle oli "itsevarma, mutta ei röyhkeä", mikä toteutuukin selkeämpinä linjoina viime vuosien siipiorigamien sijaan. Auton keulalla on uusi digitaalinen versio Singleframe-keulamaskista ja tuhansia valoelementtejä voidaan käyttää myös viestintään auton ulkopuolelle. Lisäksi ajovalot ovat erilliset ja takana on muhkea tulkinta Audin viime vuosien takavalopalkista. Valoa on haluttu jakaa myös sateenvarjoissa, jotka ovat Audi Urbanspheressä valaisevat. Tämä on merkin nyökkäys kiinalaisille asiakkaille, joiden mielipiteitä on kuunneltu autoa suunniteltaessa. Lisäksi valoa voi heijastaa maahan punaisen tervetulomaton muodossa. Vaikka Audi Urbansphere ei tulekaan tuotantoon sellaisenaan, käytetään siitä elementtejä tulevien vuosien Audeissa. Sille on myös suunniteltu voimalinja PPE-sähköautorakennetta hyödyntäen. Akuston koko on 120 kilowattituntia ja täydellä akulla Urbanspherellä on 750 kilometrin toimintamatka. Koska Urbansphere on tarkoitettu kaupunkeihin, voitaisiin sitä tarjota myös pienemmillä akkupaketeilla. 800 voltin tekniikan ansiosta huippulatausteho on 270 kilowattia, joten 10 minuutin lataus riittää jopa 300 kilometrin matkaan. Urbansphere on varustettu 295 kilowatin ja 690 newtonmetrin voimalinjalla, joka on audimaisesti neliveto. Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Audi Grandsphere -konseptiauto haaveilee huomisesta Audi Skysphere – urheilullinen täyssähköauto ajaa myös itse Audi A6 Avant e-tron – perhe kyytiin ja 700 kilometriä pysähtymättä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt