Ajoneuvot Niin mikä oli? 7.11.2020

Niin mikä oli: mitä eri autonomisen ajamisen tasot tarkoittavat, ja missä nyt mennään?

Robottiautojen lisäksi useiden tuotantoautojen yhteydessä puhutaan nykyään aiheesta autonomisen ajamisen tasot. Jos tasot eivät satu olemaan ulkomuistissa, voi tästä kerrata eri tasojen määritelmät.

Autonomiset, eli itseajavat autot ovat olleet ihmiskunnan unelmana luultavasti autojen keksimisestä lähtien. Vuosien saatossa kehitystä on käynyt tälläkin saralla, mutta valmista ei ole vielä vuosiin. Tässä jutussa on tarkoituksena selittää mitä eri autonomisen ajamisen tasot tarkoittavat, ja missä kohti kehitys on tällä hetkellä.

Kaikkiaan tasoja on viisi tai kuusi käsittelytavasta riippuen. Käytännössä tasoja on viisi, sillä kuudesta tasosta puhuttaessa laskuissa on mukana taso 0, joka tarkoittaa ettei autossa ole lainkaan automaatiota.

Taso 1: kuljettajan avustus

Ensimmäisen tason autonomia on yksinkertaisin, ja täten myös edullisin ja yleisin taso. Ensiaskeleet otettiin jo 1990-luvulla muun muassa Mitsubishin, Mercedes-Benzin ja Jaguarin tutkakokeiluilla. Ensimmäisellä autonomian tasolla auton tukijärjestelmät ovat tilannekohtaisia ja ne liittyvät joko ohjaamiseen tai kiihdyttämiseen tai jarruttamiseen. Toiminnot perustuvat ympäristön havainnointiin.

Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin ja kaista-avustin ovat tason yksi autonomiaa. Adaptiivinen vakionopeudensäädin reagoi edellä ajavan auton etäisyyteen ja pyrkii pitämään sen vakiona jarruttamalla ja kiihdyttämällä. Kaista-avustin pyrkii pitämään etäisyyden reuna- ja keskiviivoista vakiona ohjauksen avulla.

Taso 2: osittainen automaatio

Autonomisen ajamisen toisella tasolla auto voi liikkua ilman kuljettajan ajoon puuttumista. Järjestelmät siis osaavat huolehtia useista eri toiminnoista samanaikaisesti, kuten ohjauksesta, kiihdytyksestä, jarrutuksesta ja nopeuden sovittamisesta.

Toisenkin tason autonomia edellyttää kuljettajaa pitämään molemmat kädet ratissa, ja kuljettajalla on täysi vastuu auton kuljettamisesta.

Esimerkkeinä tason 2 autonomiasta mainittakoon BMW:n Traffic Jam Assist, Teslan Autopilot ja Volvon Pilot Assist.

Taso 3: ehdollinen automaatio

Kolmannen tason autonomisen ajamisen järjestelmät kattavat kaikki ajamisen osa-alueet tietyissä tilanteissa – eli niitä voi kutsua jo oikeasti autonomisiksi autoiksi.

Kolmannen tason autonomiajärjestelmän avulla kuljettaja voi ajamisen sijaan keskittyä esimerkiksi puhelimen käyttöön tai videoiden katseluun, mutta oltava silti tarvittaessa valmis ohjaamaan ajoneuvoa. Nukkuminen ei ole siis kuljettajalle sallittua kolmannellakaan tasolla.

Viimeisimmän sukupolven Audi A8:n luvattiin tuovan markkinoille kolmannen tason automaation Traffic Jam Pilot -ajoavustimella, mutta se myös jäi lupauksen tasolle. Tuorein Mercedes-Benz S -sarja lupaa puolestaan tarjoavansa ensi vuodesta lähtien ehdollista automaatiota Saksan moottoritieruuhkissa, kun nopeus pysyy korkeintaan 60 km/h:ssa.

Taso 4: korkea automaatio

Neljännellä tasolla auton tulee suoriutua jo suurimmista osaa ajotilanteista täysin itsenäisesti. Eli kolmannen tason autonomian koskiessa vain tiettyjä ajotilanteita, neljännellä tasolla vain tietyt ajotilanteet rajataan pois autonomian piiristä.

Auton tulisi neljännellä autonomiatasolla myös selviytyä tilapäisesti muuttuneista ajojärjestelyistä, kuten tietyömaista.

Neljäskin taso vaatii kuljettajan läsnäolon, ja kuljettajan on otettava auto hallintaan hälytettäessä. Jos autoa ei oteta hallintaan, se osaa ohjautua itse tien sivuun ja pysähtyä. Esimerkiksi Waymo testaa tason neljä autonomiaa Yhdysvalloissa.

Taso 5: täysi automaatio

Viidennen tason automaation nimi kertonee tarpeeksi, eli auto on täysin itsenäinen eikä se tarvitse kuljettajaa missään tilanteissa.

Missä mennään nyt?

Kuten tason kaksi selvityksessä kerroimme, suurin osa valmistajista tarjoaa tänään tason kaksi autonomiaa. Audin hylättyä kolmannen tason autonomian, katseet ovat tällä hetkellä kohdistettuna uuteen S-sarjaan, josko se olisi ensimmäinen tuotantoauto kolmannen tason automaatiolla.

Tesla-pomo Elon Musk on lausunut, että sähköautonvalmistaja olisi erittäin lähellä täyttä autonomiaa, mutta näyttöä tästä ei toistaiseksi ole. Waymon robottiautot saavuttivat Yhdysvalloissa kesällä 2020 20 miljoonan mailin rajapyykin julkisen liikenteen seassa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Kaikki koeajot

Uusimmat