28.4.2020

Audi hylkäsi autonomisen ruuhka-avustimen – ei ennätä A8:n elinkaaren aikana

Audi hylkäsi autonomisen ruuhka-avustimen

Audi A8 lupasi saapuessaan 2017 tuoda kolmannen autonomiatason Traffic Jam Pilot -ajoavustimen lähiaikoina. Nyt valmistaja myöntää, että kunnianhimoinen hanke ei toteudu A8:n elinkaaren aikana.

2017 esitellyn Audi A8:n eräs mielenkiintoisimmista ominaisuuksista oli Traffic Jam Pilot -ajoavustin. Niin sanottua autonomian kolmostasoa edustava ajoavustin olisi tarjonnut A8:lle mahdollisuuden ajaa alle 60 km/h moottoritieruuhkissa ilman, että kuljettaja seuraa liikennettä. Audi lupasi ominaisuuden saapuvan eri maihin sitä mukaa, kun paikallinen lainsäädäntö sen sallii.

Tämä oli kuitenkin 2017. Kolme vuotta myöhemmin lainsäädäntö ei ole vieläkään yhtä mieltä siitä, millä tavoin kuljettajan hetkellisesti ajotehtävistä vapauttava ajoavustin voisi toimia käytännössä. Markkinoilla nykyisin olevat järjestelmät, kuten Teslan Autopilot ja Cadillacin Super Cruise, edustavat autonomian tasoa kaksi, jolloin ne pystyvät seurailemaan muuta liikennettä, mutta vaativat kuljettajan jatkuvan huomion. Kuljettaja on myös lakiteknisesti vastuussa mahdollisista onnettomuuksista.

Audi hylkäsi autonomisen ruuhka-avustimen

Nyt Audi on luovuttanut itsekin Traffic Jam Pilotin suhteen. Audi A8 saa faceliftin ensi vuonna ja tehdas on todennut, että se ei pysty viimeistelemään järjestelmää nykyisen A8-mallin elinkaaren aikana.

– Emme näe Traffic Jam Pilotia käytössä siihen alun perin suunnitellulla kolmostason autonomiatoiminnolla nykyisen Audi A8:n aikana, sillä edustussedanimme on jo käynyt läpi merkittävän osan elinkaarestaan, Audin tekninen kehitysjohtaja Hans-Joachim Rothenpieler.

Rothenpielerin mukaan ongelmana on juuri lainsäädäntö, joka vaatii, että mikäli ajoneuvo joutuu onnettomuuteen autonominen toiminto kytkettynä, kuuluu vastuu auton valmistajalle kuljettajan sijaan.

– Tällä hetkellä ei ole olemassa lakiteknistä kehystä kolmostason autonomiselle ajamiselle, eikä ole mahdollista tyyppihyväksyä sellaisia ominaisuuksia missään päin maailmaa sarjatuotantoautossa, Rothenpieler kiteyttää.

Audi hylkäsi autonomisen ruuhka-avustimen

Audin alkuperäisissä suunnitelmissa A8 olisi ollut ensimmäinen sarjatuotantoon päätynyt automalli, joka tarjoaa ehdollisen autonomiaominaisuuden, jotta kuljettajat voivat olla seuraamatta liikennettä joissain tilanteissa. Audin kestokilpailija BMW aikoo esitellä kolmostason autonomiaa iNext-mallissaan 2021 ja Mercedes-Benz aikoo tuoda toiminnon jo uudessa S-sarjassa myöhemmin tänä vuonna.

– Autoteollisuuden euforia koskien kolmannen tason autonomiaa on haihtunut merkittävästi, Rothenpieler kommentoi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autonomisen ajamisen tasot lyhyesti:

  • Taso 0: Ei autonomisia toimintoja, kuljettaja hallitsee ajoneuvon kaikissa tilanteissa.
  • Taso 1: Kaista-avustin tai mukautuva vakionopeudensäädin, ajoneuvo hallitsee itseään yhteen suuntaan. Kuljettaja hallitsee ajoneuvon.
  • Taso 2: Kaista-avustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen yhdistelmä, ajoneuvo hallitsee itseään kahteen suuntaan. Kuljettajan jatkuva huomio on välttämätöntä ja kuljettaja on vastuussa onnettomuuksista.
  • Taso 3: Ehdollinen automaatio. Järjestelmä hallitsee ajamisen tietyissä tilanteissa, eikä kuljettajan jatkuvaa huomiota vaadita. Järjestelmä kykenee myös tunnistamaan, milloin sen kyky ylittyy ja se tarvitsee kuljettajan apua. Mikäli ominaisuus on kytkettynä onnettomuuden sattuessa, kuuluu vastuu auton valmistajalle.
  • Taso 4: Korkea autonomiataso. Järjestelmä kykenee ajamaan itsenäisesti esimerkiksi tietyillä tieverkon osilla ja se kykenee toimimaan myös, mikäli kuljettaja ei auta ongelmatilanteessa. Kuljettajan huomiota ei tarvita ja onnettomuustilanteissa vastuu kuuluu auton valmistajalle.
  • Taso 5: Täydellinen autonomia. Järjestelmä kykenee jokaisessa tilanteessa, missä ihmiskuljettajakin.

Ongelmina laki ja kuljettajan herättely

Lainsäädännön lisäksi autonomian kolmas taso, Level 3, on merkittävä kipukohta teknisesti. Suurimpana ongelmana autonomiatason kohdalla on pidetty sitä, että ajoavustimen tulee myös tunnistaa hyvissä ajoin ne tilanteet, joista se ei enää selviä, jotta järjestelmä voi vaatia kuljettajan huomiota ajoissa.

Audia lähellä olevat lähteet kertovat, että yhtiön lakiosastolta on esitetty kriittistä epäilyä näitä kolmostason järjestelmiä kohtaan. Osana kritiikkiä on, että ei ole omassa takeita siitä, että autojen omistajat noudattavat huolto-ohjelmaa kunnolla. Audi jäisi vastuuseen, vaikka järjestelmä olisi 99,9 % turvallinen, mikäli onnettomuus sattuisi Traffic Jam Pilot kytkettynä.

Audi hylkäsi autonomisen ruuhka-avustimen

Audi ei ole ongelmiensa kanssa yksin. Tesla on varoitellut samankaltaisista lakiteknisistä esteistä, jotka rajoittavat, monimutkaistavat ja viivyttävät autonomisen ajamisen seuraavia vaihteita.

Volvo on puolestaan ilmaissut, että se pitää kolmostasoa epäturvallisena kompromissina, ja aikoo tähdätä nykyisten kakkostason järjestelmien jälkeen suoraan neljännen tason autonomiaan.

Toyotan Yhdysvalloissa sijaitseva liikennelaboratorio perusteli jo 2017, miksi kolmannen tason autonomiaa ei välttämättä tulla näkemään ikinä sarjatuotannossa.  Valmistajien on yksinkertaisesti helpompi kehittää täysin itseajava järjestelmä, joka toimii esimerkiksi tietyillä tiestöillä tai osaa ratkaista ongelmia myös ilman kuljettajan apua.

Lähde: Automotive News Kuvat: Audi Teksti: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat