Ajoneuvot | Uutinen | 13.4.2020

S-sarjan ulkopuolella: BMW 7 uskoo täyssähköön, Audi A8 luottaa hybridiin

Audi, BMW ja Mercedes-Benz ovat pohtineet tahoillaan seuraavan polven edustussedaneita ja niiden sähköautoversioita. Seuraavan polven A8 on kuitenkin luottamassa lataushybridiin.

Jaa artikkeli

Audi ja BMW ovat valottaneet hiukan suunnitelmiaan tulevien edustuslippulaivojensa suhteen. Mercedes-Benz on vihjannut tulevan S-sarjan sähköistetyistä versioista jo useasti, tutun S-sarjan lataushybridin saadessa rinnalleen EQS-sähköautoversion.

Myös BMW:llä uskotaan, että edustussedan kiinnostaisi täyssähköisenä. Toimitusjohtaja Oliver Zipse kertoi vuotuisen yhtiökokouksen yhteydessä, että lataushybridin lisäksi 7-sarja tullaan näkemään täyssähköisenä. Todennäköisesti sähköautoversio menee vuoden 2022 loppupuolelle, jolloin odotetaan markkinoille jo seuraavan sukupolven edustussedania. Vaikka nykyisen 7-sarjan keula on suunniteltu Euroopan ulkopuolisia markkinoita varten, nähtäneen täyssähkö ensimmäiseksi Euroopassa ja Kiinassa.

audi a8 bmw 7 sähkö

Naapurissa uskotaan katumaastureihin

Audi on puolestaan käynyt läpi saman kehityskeskustelun A8:n kanssa ja päätynyt ajatukseen, että edustussedan ja täyssähkö on huono yhdistelmä. Niinpä seuraavan A8:n sähköistetty versio luottaa jälleen lataushybridivoimalinjaan.

Yhtiön ajatuksena on, että täyssähköautoissa keskitytään katumaastureihin ja crossovereihin, sillä niiden markkinaosuus kasvaa voimakkaasti. Suurten sedanien myynti puolestaan on ollut laskussa viimeisten vuosien ajan.

– Keskitymme sen sijaan siihen, että lataushybridimme sähköajomatka pitenee yli 47 kilometrin, kommentoi Audin kehitysjohtaja Hans-Joachim Rothenpieler Automotive News Europelle.

Vielä vuosi sitten Audin jo väistynyt toimitusjohtaja Bram Schott kertoi, että seuraava A8 saattaisi tulla markkinoille vain täyssähköisenä.

audi a8 bmw 7 sähkö

Edustusautoilla on kuitenkin edelleen merkitystä malliston lippulaivoina ja uuden teknologian esittelyalustoina. 2019 A8:n myynti nousi 22 300 autoon ja BMW 7-sarjan myynti putosi 50 550 autoon. Mercedeksen S-sarjaa myytiin vastaavana aikana 71 700 kappaletta. Täyssähköisten edustussedanien luokkaan kuuluu myös Tesla Model S, mutta amerikkalaisyhtiö kertoo vain Model S:n ja tila-auto Model X:n yhteismyynnin, joka oli 66 771 autoa vuonna 2019.

Lähde: Automotive News Europe Kuvat: BMW, Audi

Jaa artikkeli

Keskustelu