7.11.2020 Ajoneuvot Niin mikä oli: mitä eri autonomisen ajamisen tasot tarkoittavat, ja missä nyt mennään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Robottiautojen lisäksi useiden tuotantoautojen yhteydessä puhutaan nykyään aiheesta autonomisen ajamisen tasot. Jos tasot eivät satu olemaan ulkomuistissa, voi tästä kerrata eri tasojen määritelmät. Autonomiset, eli itseajavat autot ovat olleet ihmiskunnan unelmana luultavasti autojen keksimisestä lähtien. Vuosien saatossa kehitystä on käynyt tälläkin saralla, mutta valmista ei ole vielä vuosiin. Tässä jutussa on tarkoituksena selittää mitä eri autonomisen ajamisen tasot tarkoittavat, ja missä kohti kehitys on tällä hetkellä.Kaikkiaan tasoja on viisi tai kuusi käsittelytavasta riippuen. Käytännössä tasoja on viisi, sillä kuudesta tasosta puhuttaessa laskuissa on mukana taso 0, joka tarkoittaa ettei autossa ole lainkaan automaatiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaso 1: kuljettajan avustusEnsimmäisen tason autonomia on yksinkertaisin, ja täten myös edullisin ja yleisin taso. Ensiaskeleet otettiin jo 1990-luvulla muun muassa Mitsubishin, Mercedes-Benzin ja Jaguarin tutkakokeiluilla. Ensimmäisellä autonomian tasolla auton tukijärjestelmät ovat tilannekohtaisia ja ne liittyvät joko ohjaamiseen tai kiihdyttämiseen tai jarruttamiseen. Toiminnot perustuvat ympäristön havainnointiin.Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin ja kaista-avustin ovat tason yksi autonomiaa. Adaptiivinen vakionopeudensäädin reagoi edellä ajavan auton etäisyyteen ja pyrkii pitämään sen vakiona jarruttamalla ja kiihdyttämällä. Kaista-avustin pyrkii pitämään etäisyyden reuna- ja keskiviivoista vakiona ohjauksen avulla.Taso 2: osittainen automaatioAutonomisen ajamisen toisella tasolla auto voi liikkua ilman kuljettajan ajoon puuttumista. Järjestelmät siis osaavat huolehtia useista eri toiminnoista samanaikaisesti, kuten ohjauksesta, kiihdytyksestä, jarrutuksesta ja nopeuden sovittamisesta.Toisenkin tason autonomia edellyttää kuljettajaa pitämään molemmat kädet ratissa, ja kuljettajalla on täysi vastuu auton kuljettamisesta.Esimerkkeinä tason 2 autonomiasta mainittakoon BMW:n Traffic Jam Assist, Teslan Autopilot ja Volvon Pilot Assist.Taso 3: ehdollinen automaatioKolmannen tason autonomisen ajamisen järjestelmät kattavat kaikki ajamisen osa-alueet tietyissä tilanteissa – eli niitä voi kutsua jo oikeasti autonomisiksi autoiksi.Kolmannen tason autonomiajärjestelmän avulla kuljettaja voi ajamisen sijaan keskittyä esimerkiksi puhelimen käyttöön tai videoiden katseluun, mutta oltava silti tarvittaessa valmis ohjaamaan ajoneuvoa. Nukkuminen ei ole siis kuljettajalle sallittua kolmannellakaan tasolla.Viimeisimmän sukupolven Audi A8:n luvattiin tuovan markkinoille kolmannen tason automaation Traffic Jam Pilot -ajoavustimella, mutta se myös jäi lupauksen tasolle. Tuorein Mercedes-Benz S -sarja lupaa puolestaan tarjoavansa ensi vuodesta lähtien ehdollista automaatiota Saksan moottoritieruuhkissa, kun nopeus pysyy korkeintaan 60 km/h:ssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaso 4: korkea automaatioNeljännellä tasolla auton tulee suoriutua jo suurimmista osaa ajotilanteista täysin itsenäisesti. Eli kolmannen tason autonomian koskiessa vain tiettyjä ajotilanteita, neljännellä tasolla vain tietyt ajotilanteet rajataan pois autonomian piiristä.Auton tulisi neljännellä autonomiatasolla myös selviytyä tilapäisesti muuttuneista ajojärjestelyistä, kuten tietyömaista.Neljäskin taso vaatii kuljettajan läsnäolon, ja kuljettajan on otettava auto hallintaan hälytettäessä. Jos autoa ei oteta hallintaan, se osaa ohjautua itse tien sivuun ja pysähtyä. Esimerkiksi Waymo testaa tason neljä autonomiaa Yhdysvalloissa.Taso 5: täysi automaatioViidennen tason automaation nimi kertonee tarpeeksi, eli auto on täysin itsenäinen eikä se tarvitse kuljettajaa missään tilanteissa.Missä mennään nyt?Kuten tason kaksi selvityksessä kerroimme, suurin osa valmistajista tarjoaa tänään tason kaksi autonomiaa. Audin hylättyä kolmannen tason autonomian, katseet ovat tällä hetkellä kohdistettuna uuteen S-sarjaan, josko se olisi ensimmäinen tuotantoauto kolmannen tason automaatiolla.Tesla-pomo Elon Musk on lausunut, että sähköautonvalmistaja olisi erittäin lähellä täyttä autonomiaa, mutta näyttöä tästä ei toistaiseksi ole. Waymon robottiautot saavuttivat Yhdysvalloissa kesällä 2020 20 miljoonan mailin rajapyykin julkisen liikenteen seassa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAutonomia ajaa yhteen: BMW ja Mercedes-Benz yhteistyöhön Audi hylkäsi autonomisen ruuhka-avustimen – ei ennätä A8:n elinkaaren aikana Waymon autonomiaa yhä useampaan merkkiin – autonomiayhteistyöhön Volvon kanssa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä