7.11.2020 Ajoneuvot Niin mikä oli: mitä eri autonomisen ajamisen tasot tarkoittavat, ja missä nyt mennään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Robottiautojen lisäksi useiden tuotantoautojen yhteydessä puhutaan nykyään aiheesta autonomisen ajamisen tasot. Jos tasot eivät satu olemaan ulkomuistissa, voi tästä kerrata eri tasojen määritelmät. Autonomiset, eli itseajavat autot ovat olleet ihmiskunnan unelmana luultavasti autojen keksimisestä lähtien. Vuosien saatossa kehitystä on käynyt tälläkin saralla, mutta valmista ei ole vielä vuosiin. Tässä jutussa on tarkoituksena selittää mitä eri autonomisen ajamisen tasot tarkoittavat, ja missä kohti kehitys on tällä hetkellä.Kaikkiaan tasoja on viisi tai kuusi käsittelytavasta riippuen. Käytännössä tasoja on viisi, sillä kuudesta tasosta puhuttaessa laskuissa on mukana taso 0, joka tarkoittaa ettei autossa ole lainkaan automaatiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaso 1: kuljettajan avustusEnsimmäisen tason autonomia on yksinkertaisin, ja täten myös edullisin ja yleisin taso. Ensiaskeleet otettiin jo 1990-luvulla muun muassa Mitsubishin, Mercedes-Benzin ja Jaguarin tutkakokeiluilla. Ensimmäisellä autonomian tasolla auton tukijärjestelmät ovat tilannekohtaisia ja ne liittyvät joko ohjaamiseen tai kiihdyttämiseen tai jarruttamiseen. Toiminnot perustuvat ympäristön havainnointiin.Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin ja kaista-avustin ovat tason yksi autonomiaa. Adaptiivinen vakionopeudensäädin reagoi edellä ajavan auton etäisyyteen ja pyrkii pitämään sen vakiona jarruttamalla ja kiihdyttämällä. Kaista-avustin pyrkii pitämään etäisyyden reuna- ja keskiviivoista vakiona ohjauksen avulla.Taso 2: osittainen automaatioAutonomisen ajamisen toisella tasolla auto voi liikkua ilman kuljettajan ajoon puuttumista. Järjestelmät siis osaavat huolehtia useista eri toiminnoista samanaikaisesti, kuten ohjauksesta, kiihdytyksestä, jarrutuksesta ja nopeuden sovittamisesta.Toisenkin tason autonomia edellyttää kuljettajaa pitämään molemmat kädet ratissa, ja kuljettajalla on täysi vastuu auton kuljettamisesta.Esimerkkeinä tason 2 autonomiasta mainittakoon BMW:n Traffic Jam Assist, Teslan Autopilot ja Volvon Pilot Assist.Taso 3: ehdollinen automaatioKolmannen tason autonomisen ajamisen järjestelmät kattavat kaikki ajamisen osa-alueet tietyissä tilanteissa – eli niitä voi kutsua jo oikeasti autonomisiksi autoiksi.Kolmannen tason autonomiajärjestelmän avulla kuljettaja voi ajamisen sijaan keskittyä esimerkiksi puhelimen käyttöön tai videoiden katseluun, mutta oltava silti tarvittaessa valmis ohjaamaan ajoneuvoa. Nukkuminen ei ole siis kuljettajalle sallittua kolmannellakaan tasolla.Viimeisimmän sukupolven Audi A8:n luvattiin tuovan markkinoille kolmannen tason automaation Traffic Jam Pilot -ajoavustimella, mutta se myös jäi lupauksen tasolle. Tuorein Mercedes-Benz S -sarja lupaa puolestaan tarjoavansa ensi vuodesta lähtien ehdollista automaatiota Saksan moottoritieruuhkissa, kun nopeus pysyy korkeintaan 60 km/h:ssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaso 4: korkea automaatioNeljännellä tasolla auton tulee suoriutua jo suurimmista osaa ajotilanteista täysin itsenäisesti. Eli kolmannen tason autonomian koskiessa vain tiettyjä ajotilanteita, neljännellä tasolla vain tietyt ajotilanteet rajataan pois autonomian piiristä.Auton tulisi neljännellä autonomiatasolla myös selviytyä tilapäisesti muuttuneista ajojärjestelyistä, kuten tietyömaista.Neljäskin taso vaatii kuljettajan läsnäolon, ja kuljettajan on otettava auto hallintaan hälytettäessä. Jos autoa ei oteta hallintaan, se osaa ohjautua itse tien sivuun ja pysähtyä. Esimerkiksi Waymo testaa tason neljä autonomiaa Yhdysvalloissa.Taso 5: täysi automaatioViidennen tason automaation nimi kertonee tarpeeksi, eli auto on täysin itsenäinen eikä se tarvitse kuljettajaa missään tilanteissa.Missä mennään nyt?Kuten tason kaksi selvityksessä kerroimme, suurin osa valmistajista tarjoaa tänään tason kaksi autonomiaa. Audin hylättyä kolmannen tason autonomian, katseet ovat tällä hetkellä kohdistettuna uuteen S-sarjaan, josko se olisi ensimmäinen tuotantoauto kolmannen tason automaatiolla.Tesla-pomo Elon Musk on lausunut, että sähköautonvalmistaja olisi erittäin lähellä täyttä autonomiaa, mutta näyttöä tästä ei toistaiseksi ole. Waymon robottiautot saavuttivat Yhdysvalloissa kesällä 2020 20 miljoonan mailin rajapyykin julkisen liikenteen seassa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAutonomia ajaa yhteen: BMW ja Mercedes-Benz yhteistyöhön Audi hylkäsi autonomisen ruuhka-avustimen – ei ennätä A8:n elinkaaren aikana Waymon autonomiaa yhä useampaan merkkiin – autonomiayhteistyöhön Volvon kanssa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen