7.11.2020 Ajoneuvot Niin mikä oli: mitä eri autonomisen ajamisen tasot tarkoittavat, ja missä nyt mennään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Robottiautojen lisäksi useiden tuotantoautojen yhteydessä puhutaan nykyään aiheesta autonomisen ajamisen tasot. Jos tasot eivät satu olemaan ulkomuistissa, voi tästä kerrata eri tasojen määritelmät. Autonomiset, eli itseajavat autot ovat olleet ihmiskunnan unelmana luultavasti autojen keksimisestä lähtien. Vuosien saatossa kehitystä on käynyt tälläkin saralla, mutta valmista ei ole vielä vuosiin. Tässä jutussa on tarkoituksena selittää mitä eri autonomisen ajamisen tasot tarkoittavat, ja missä kohti kehitys on tällä hetkellä.Kaikkiaan tasoja on viisi tai kuusi käsittelytavasta riippuen. Käytännössä tasoja on viisi, sillä kuudesta tasosta puhuttaessa laskuissa on mukana taso 0, joka tarkoittaa ettei autossa ole lainkaan automaatiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaso 1: kuljettajan avustusEnsimmäisen tason autonomia on yksinkertaisin, ja täten myös edullisin ja yleisin taso. Ensiaskeleet otettiin jo 1990-luvulla muun muassa Mitsubishin, Mercedes-Benzin ja Jaguarin tutkakokeiluilla. Ensimmäisellä autonomian tasolla auton tukijärjestelmät ovat tilannekohtaisia ja ne liittyvät joko ohjaamiseen tai kiihdyttämiseen tai jarruttamiseen. Toiminnot perustuvat ympäristön havainnointiin.Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin ja kaista-avustin ovat tason yksi autonomiaa. Adaptiivinen vakionopeudensäädin reagoi edellä ajavan auton etäisyyteen ja pyrkii pitämään sen vakiona jarruttamalla ja kiihdyttämällä. Kaista-avustin pyrkii pitämään etäisyyden reuna- ja keskiviivoista vakiona ohjauksen avulla.Taso 2: osittainen automaatioAutonomisen ajamisen toisella tasolla auto voi liikkua ilman kuljettajan ajoon puuttumista. Järjestelmät siis osaavat huolehtia useista eri toiminnoista samanaikaisesti, kuten ohjauksesta, kiihdytyksestä, jarrutuksesta ja nopeuden sovittamisesta.Toisenkin tason autonomia edellyttää kuljettajaa pitämään molemmat kädet ratissa, ja kuljettajalla on täysi vastuu auton kuljettamisesta.Esimerkkeinä tason 2 autonomiasta mainittakoon BMW:n Traffic Jam Assist, Teslan Autopilot ja Volvon Pilot Assist.Taso 3: ehdollinen automaatioKolmannen tason autonomisen ajamisen järjestelmät kattavat kaikki ajamisen osa-alueet tietyissä tilanteissa – eli niitä voi kutsua jo oikeasti autonomisiksi autoiksi.Kolmannen tason autonomiajärjestelmän avulla kuljettaja voi ajamisen sijaan keskittyä esimerkiksi puhelimen käyttöön tai videoiden katseluun, mutta oltava silti tarvittaessa valmis ohjaamaan ajoneuvoa. Nukkuminen ei ole siis kuljettajalle sallittua kolmannellakaan tasolla.Viimeisimmän sukupolven Audi A8:n luvattiin tuovan markkinoille kolmannen tason automaation Traffic Jam Pilot -ajoavustimella, mutta se myös jäi lupauksen tasolle. Tuorein Mercedes-Benz S -sarja lupaa puolestaan tarjoavansa ensi vuodesta lähtien ehdollista automaatiota Saksan moottoritieruuhkissa, kun nopeus pysyy korkeintaan 60 km/h:ssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaso 4: korkea automaatioNeljännellä tasolla auton tulee suoriutua jo suurimmista osaa ajotilanteista täysin itsenäisesti. Eli kolmannen tason autonomian koskiessa vain tiettyjä ajotilanteita, neljännellä tasolla vain tietyt ajotilanteet rajataan pois autonomian piiristä.Auton tulisi neljännellä autonomiatasolla myös selviytyä tilapäisesti muuttuneista ajojärjestelyistä, kuten tietyömaista.Neljäskin taso vaatii kuljettajan läsnäolon, ja kuljettajan on otettava auto hallintaan hälytettäessä. Jos autoa ei oteta hallintaan, se osaa ohjautua itse tien sivuun ja pysähtyä. Esimerkiksi Waymo testaa tason neljä autonomiaa Yhdysvalloissa.Taso 5: täysi automaatioViidennen tason automaation nimi kertonee tarpeeksi, eli auto on täysin itsenäinen eikä se tarvitse kuljettajaa missään tilanteissa.Missä mennään nyt?Kuten tason kaksi selvityksessä kerroimme, suurin osa valmistajista tarjoaa tänään tason kaksi autonomiaa. Audin hylättyä kolmannen tason autonomian, katseet ovat tällä hetkellä kohdistettuna uuteen S-sarjaan, josko se olisi ensimmäinen tuotantoauto kolmannen tason automaatiolla.Tesla-pomo Elon Musk on lausunut, että sähköautonvalmistaja olisi erittäin lähellä täyttä autonomiaa, mutta näyttöä tästä ei toistaiseksi ole. Waymon robottiautot saavuttivat Yhdysvalloissa kesällä 2020 20 miljoonan mailin rajapyykin julkisen liikenteen seassa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAutonomia ajaa yhteen: BMW ja Mercedes-Benz yhteistyöhön Audi hylkäsi autonomisen ruuhka-avustimen – ei ennätä A8:n elinkaaren aikana Waymon autonomiaa yhä useampaan merkkiin – autonomiayhteistyöhön Volvon kanssa Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster