10.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS Q3 on turboahdettu outolintu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viisisylinterinen turbomoottori on erikoinen, mutta koukuttava vaihtoehto pieneen katumaasturiin. Hyvää: Moottori, äänimaailma, erikoinen konsepti. Huonoa: Kallis, vanhahtava sisusta. Ajoittain autoteollisuus yllättää. Tarkan laskelmoinnin keskelle lipsahtaa outolintuja, kuten Audi RS Q3. Kyse on pienestä pyöreästä katumaasturista, jonka moottoritilaan on survottu luonteikas ruutitynnyri: 2,5-litrainen 340 hevosvoimainen viitoskone. Kaiken järjen mukaan kyseessä pitäisi olla erikoisuus, jolla Audin urheilumalleista vastaavan Quattro GmbH:n työntekijät viihdyttävät itseään. Vaan ei, RS Q3 on ostettavissa lähimmästä Audi-liikkeestä noin 80 000 eurolla. Viitoskone on yhteinen Audi RS 3:n kanssa. Hinta on hurja, mutta niin on autokin. 2,5-litraisen moottorin luontainen vääntö tarjoaa välittömän kiihtyvyyden. Esinäytös on nopeasti ohi, sitten turboahdin herää. Matkustamoon kantautuu voimakas henkäisy, jonka jälkeen pikkupeto on irti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korkeus elävöittää Audin korkeus vain korostaa kiihtyvyyttä. Perä niiaa, pyörät lyövät tyhjää. Parin asteen pakkasessa kitkarenkain suoritetussa mittauksessa RS Q3 pinkaisi nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 4,8 sekunnissa. Kova suoritus talviolosuhteissa. Vieläkin kiireisemmille Audi tarjoaa Geneven autonäyttelyssä esiteltyä RS Q3 Performancea. 367 hevosvoimaan nostetuin voimavaroin satanen saavutetaan vain 4,4 sekunnissa. Arkiajo RS Q3:lla on erittäin vaivatonta, kiitos lähes koko kierrosalueella tarjoiltavan 460 newtonmetrin väännön ja kaksoiskytkinvaihteiston. Jo alakierroksilla viitoskoneen vaimea murina säestää etenemistä. Moottori yksinkertaisesti hallitsee kokemusta. Ilmanottoaukot ja jarrut paljastavat menohalut. Muutoin ulkoasu on hillitty. Korkean painopisteen vuoksi ajettavuudesta puuttuu viimeinen terävyys. Toisaalta hieman tavallista sporttia suuremmat kallistelut ja muu liikehdintä tekee kokemuksesta elävän. Peruskäytös on hieman puskevaa, mutta lumipinnalla nelivetoisen saa vaivatta luisuun. Nelivetojärjestelmä on muiden poikittaismoottoristen Audien tapaan Haldex. Ergonomia kunnossa, vaikka ikä painaa Levein kitkarenkain RS Q3 on yllättävän hiljainen auto, joten matkanteko maistuu. Karkeat kevätasvaltit ja urheilulliset kesärenkaat voivat muuttaa tilannetta merkittävästikin. RS-mallin ohjaamo on tavallisesta Q3:sta tuttu. Toisin sanoen se on todiste sekä Audin ohjaamosuunnittelun hurjasta kehitysvauhdista, että korkeatasoisesta lähtötilanteesta. Sisätilojen yksityiskohdat paljastavat iän. Sisätilat tuovat mieleen merkin mallit kymmenen vuoden takaa – ei ihme, sillä vuonna 2011 ensiesitelty Q3 perustuu samaan perusratkaisuun, kuin vuonna 2003 esitelty toisen sukupolven Audi A3. Erityisesti pyöreät ilmastoinnin lämmönsäätimet tuntuvat vanhanaikaisilta. Toisaalta viimeistelyn taso on erinomainen, eikä ergonomisia puitteita ole, ellei sellaiseksi lasketa liian korkealle asennettua etuistuinta. Audi RS Q3 on riemastuttava auto, jolle on vaikea löytää järkisyitä. Miksi nopeaa sporttia ei valitsisi matalampana ja nykyaikaisempana – esimerkiksi RS 3:na? Q3:n tilatkin ovat lähinnä välttävät. Mutta miksi järkeillä, kun kyse on 340 hevosvoimaisesta katumaasturista. Toivottavasti outolinnuille on tilaa Audin mallistossa jatkossakin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?