10.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS Q3 on turboahdettu outolintu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viisisylinterinen turbomoottori on erikoinen, mutta koukuttava vaihtoehto pieneen katumaasturiin. Hyvää: Moottori, äänimaailma, erikoinen konsepti. Huonoa: Kallis, vanhahtava sisusta. Ajoittain autoteollisuus yllättää. Tarkan laskelmoinnin keskelle lipsahtaa outolintuja, kuten Audi RS Q3. Kyse on pienestä pyöreästä katumaasturista, jonka moottoritilaan on survottu luonteikas ruutitynnyri: 2,5-litrainen 340 hevosvoimainen viitoskone.Kaiken järjen mukaan kyseessä pitäisi olla erikoisuus, jolla Audin urheilumalleista vastaavan Quattro GmbH:n työntekijät viihdyttävät itseään. Vaan ei, RS Q3 on ostettavissa lähimmästä Audi-liikkeestä noin 80 000 eurolla.Viitoskone on yhteinen Audi RS 3:n kanssa.Hinta on hurja, mutta niin on autokin. 2,5-litraisen moottorin luontainen vääntö tarjoaa välittömän kiihtyvyyden. Esinäytös on nopeasti ohi, sitten turboahdin herää. Matkustamoon kantautuu voimakas henkäisy, jonka jälkeen pikkupeto on irti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeus elävöittääAudin korkeus vain korostaa kiihtyvyyttä. Perä niiaa, pyörät lyövät tyhjää. Parin asteen pakkasessa kitkarenkain suoritetussa mittauksessa RS Q3 pinkaisi nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 4,8 sekunnissa. Kova suoritus talviolosuhteissa.Vieläkin kiireisemmille Audi tarjoaa Geneven autonäyttelyssä esiteltyä RS Q3 Performancea. 367 hevosvoimaan nostetuin voimavaroin satanen saavutetaan vain 4,4 sekunnissa.Arkiajo RS Q3:lla on erittäin vaivatonta, kiitos lähes koko kierrosalueella tarjoiltavan 460 newtonmetrin väännön ja kaksoiskytkinvaihteiston. Jo alakierroksilla viitoskoneen vaimea murina säestää etenemistä. Moottori yksinkertaisesti hallitsee kokemusta.Ilmanottoaukot ja jarrut paljastavat menohalut. Muutoin ulkoasu on hillitty.Korkean painopisteen vuoksi ajettavuudesta puuttuu viimeinen terävyys. Toisaalta hieman tavallista sporttia suuremmat kallistelut ja muu liikehdintä tekee kokemuksesta elävän. Peruskäytös on hieman puskevaa, mutta lumipinnalla nelivetoisen saa vaivatta luisuun. Nelivetojärjestelmä on muiden poikittaismoottoristen Audien tapaan Haldex.Ergonomia kunnossa, vaikka ikä painaaLevein kitkarenkain RS Q3 on yllättävän hiljainen auto, joten matkanteko maistuu. Karkeat kevätasvaltit ja urheilulliset kesärenkaat voivat muuttaa tilannetta merkittävästikin.RS-mallin ohjaamo on tavallisesta Q3:sta tuttu. Toisin sanoen se on todiste sekä Audin ohjaamosuunnittelun hurjasta kehitysvauhdista, että korkeatasoisesta lähtötilanteesta.Sisätilojen yksityiskohdat paljastavat iän.Sisätilat tuovat mieleen merkin mallit kymmenen vuoden takaa – ei ihme, sillä vuonna 2011 ensiesitelty Q3 perustuu samaan perusratkaisuun, kuin vuonna 2003 esitelty toisen sukupolven Audi A3. Erityisesti pyöreät ilmastoinnin lämmönsäätimet tuntuvat vanhanaikaisilta. Toisaalta viimeistelyn taso on erinomainen, eikä ergonomisia puitteita ole, ellei sellaiseksi lasketa liian korkealle asennettua etuistuinta.Audi RS Q3 on riemastuttava auto, jolle on vaikea löytää järkisyitä. Miksi nopeaa sporttia ei valitsisi matalampana ja nykyaikaisempana – esimerkiksi RS 3:na? Q3:n tilatkin ovat lähinnä välttävät. Mutta miksi järkeillä, kun kyse on 340 hevosvoimaisesta katumaasturista. Toivottavasti outolinnuille on tilaa Audin mallistossa jatkossakin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää