10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi S3 Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sporttista menoa ja ulkonäköä kaipaaville paksulompakkoisille. Hyvää: moottorin kyvyt ja ajettavuus. Huonoa: korkeahko hinta, istumatilat takana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyksyn Audi-tulokas puhuttelee urheilullisia ajoelämyksiä kaipaaviaAudin bensiinimoottori on uuden polven kaksilitrainen, joka tarjoaa muhkeasti vääntöä laajalla käyntikierrosalueella. Autoa on vaivatonta ajaa, olipa ajo-olosuhde lähes millainen tahansa. Audi kiipeää kerkeästi jyrkät ylämäet ja kiihtyy ripeästi moottoritienopeuksiin.Täsmällisesti toimiva automaattivaihteisto tekee kaupunkiajostakin helppoa.Jämäkkä ajotuntumaÄssäkolmosella on ilo ajaa mutkateillä, sillä ohjaus on tarkka ja ajotuntuma jämäkkä. Ajoasetukset eivät muuta radikaalisti ajotuntumaa, mutta niiden avulla voi kuitenkin hieman räätälöidä auton käyttäytymistä.Ajo-ohjelmia on viisi polttoainetaloudellisesta efficiencystä reipasta menoa tukevaan dynamiciin.Kaupunkiajossa järkevin ja mukavin on comfort-asetus, joka loiventaa oikean jalan käskytyksiä. Tällä asetuksella säästyy tahattoman hyökkäilevältä ajotavalta, se kun rasittaa kuskia, kyytiläisiä, kanssakulkijoita ja luontoa.Kulutus nousi 7,9 litraanLuvattu keskikulutus jää nykivässä ruuhka-ajossa ja reippaan moottoritieajon vuoksi saavuttamatta. Kulutus kipuaa 7,9 litraan sadalla kilometrillä, muttei korkeammalle kiitos älykkään ja jouhevatoimisen automaattivaihteiston.Takana ei ole liikaa tilaa matkustajille tai tavaroille, mutta kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin. Kytkimet ovat käsillä, kaikki toimii napakasti ja istuin antaa riittävän tuen myös sivusuunnassa.Keskellä kojelautaa oleva värinäyttö on taattua laatua: selkeä ja tyylikäs. Navigaattorina ruudussa tosin on liiaksi pientä tekstiä ja infolaatikoita.Audin S3 on mukava mutkateillä, mutta reipas ajotapa nostaa herkästi kulutusta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Audi S3 Sportback 2.0 TFSI Hinta alkaen 57 068 € Ajoneuvovero 146 €/ v Moottori 1 984 cm³, Turboahdettu bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5500-6200 r/min Vääntö 380 Nm (1800-550 r/min) Vääntö 380 Nm (1800-550 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,8 (kaup.) / 5,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4324 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2631 mm Tavaratila: 340 l Omamassa: 1445 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”