Ajoneuvot Esittely Uutinen 9.3.2021

Audin tuleva sähköauto tarjoilee AR-kokemuksia – lentävä nuoli näyttää reittiä

Audi laajentaa seuraavaksi sähköautovalikoimaa Q4 e-tron -mallilla. Kyseessä on Audin ensimmäinen tulkinta konsernin MEB-pohjalevystä.

Audi esitteli ensimmäisen konseptin Q4 e-tronista Geneven autonäyttelyssä 2019. Autoa on siis osattu odottaa ja sen perusta on jo varsin tuttu monista konsernisarista. Tiivistetysti Q4 e-tron on merkin ensimmäinen tuote Volkswagen-konsernin sähköautoja varten kehitetylle MEB-pohjalevylle.

Nyt Audi on julkaissut tulevasta uutuusmallista lisätietoja. Ulkokuvia peittävät enää hyvin kevyet naamioinnit. Q4 e-tron tulee olemaan ennakoidun mukaisesti 4,59 metriä pitkä katumaasturi, joka tarjoaa ulkomittoihin nähden hyvät sisätilat 2,76 metrin akselivälin ansiosta. Mitat ovat käytännössä yhtenevät samaan pohjaan perustuvien Volkswagen ID.4:n ja Skoda Enyaqin kanssa, jotka tarjoavat erittäin hulppeat tilat. Tämä luo uskoa valmistajan väitteeseen, että sisätilat ovat ulkomittoihin nähden kokoluokkaa suuremmat polttomoottoriautoihin verrattaessa. Tavaratilaa Audi Q4 e-tron tarjoaa perusmuodossaan 520 litraa ja tila on laajennettavissa 1 490 litraan.

Audin ensimmäinen AR-HUD

Ulkokuvien lisäksi Audi julkaisi kuvat ja tarkempaa tietoa auton ohjaamosta. Mittaristo on nykytyylin mukaisesti toteutettu näytöllä, ja tarjolla on kaikkiaan kolme eri versiota 10,25-tuumaisen näytön sisältöihin. Käytännössä nämä eroavat mittariston muokattavuuden osalta. Keskikonsolin näyttö on vakiona 10,1-tuumainen ja lisävarusteena on tarjolla Audi-malliston suurin 11,6-tuumainen näyttö. Audin viimeisimpien mallien tavoin ilmastoinnin säädöille on perinteiset fyysiset painikkeet. Hieman alempaa löytyy sähköinen vaihteenvalitsin ja sen vierestä äänenvoimakkuuden säätö. Etenkin kaikkien näiden säätöjen vieminen kosketusnäytön taakse jakaa voimakkaasti mielipiteitä ja moni varmasti kiittää näistä fyysisistä painikkeista.

Valmistajan suurin innostus Q4 e-tronin kohdalla osuu uuteen AR-tekniikalla varustettuun tuulilasinäyttöön (HUD=head up display). AR-lyhenne tulee sanoista ”augmented reality”, joka tarkoittaa lisättyä todellisuutta. Tämän avulla perinteinen tuulilasinäyttö saa uuden ulottuvuuden, kun kuljettajan näkökenttään voidaan heijastaa tilanteeseen sopeutuvia elementtejä. Kuljettaja näkee kuvat ikään kuin ne leijuisivat noin kymmenen metrin päässä auton edessä ja näytettävän pinta-alan suuruus vastaa noin 70 tuuman näyttöä.

Uusia elementtejä tuodaan esimerkiksi vahvistamaan ajoavustimien tehtäviä. Jos kuljettaja meinaa ajautua kaistaviivan päälle, näkee kuljettaja tuulilasissa värillisen korostuksen kaistaviivan päällä. Aktiivista vakionopeudensäädintä käytettäessä edessä ajavan auton takana näkyy viiva kertomassa, että auto on tunnistettu.

Järjestelmän paras osuus on valmistajan mukaan sen tuoma tuki navigointiin. Auton lähestyessä risteystä kuljettaja näkee risteyksen kohdalla ilmassa animoidun nuolen. Kun käännös on tapahtunut, jatkaa nuoli matkaa seuraavaan toimenpiteitä vaativaan kohtaan navigoinnin reitillä. AR-HUD on tulossa tarjolle myös muihin MEB-pohjalevyn autoihin.

Audi Q4 e-tron esitellään kokonaisuudessaan myöhemmin keväällä. Tosin kovin paljon kerrottavaa ei oikein voi olla jäljellä, sillä valmistaja on kertonut jo aiemmin tulevista voimalinjavaihtoehdoista ja lisäksi valmistaja on julkaissut tiedon viistommalla kattolinjalla varustetusta Sportback-versio.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Audi

Kaikki koeajot

Uusimmat