22.1.2021

Audin sähköautojen ennakkovaraus auki – e-tron GT ja Q4 e-tron

Audin sähköautojen ennakkovaraus

Audin sähköautojen ennakkovaraus on nyt alkanut, vaikka hinnatkaan eivät ole vielä selvillä. Kerromme kolmikosta sen mitä tiedämme.

Audin täyssähköautomallisto laajenee tämän vuoden aikana kompaktin Audi Q4 e-tron SUV:n ja urheilullisen Audi e-tron GT:n tullessa markkinoille. Audin sähköautojen ennakkovaraus on nyt alkanut maksuttomana, eikä se ole  sitova. Tekemällä ennakkovarauksen saa mahdollisuuden tilata uuden Audi Q4 e-tron tai Audi e-tron GT -täyssähköauton ensimmäisten joukossa varsinaisen ennakkomyynnin aikanaan alkaessa.

Audi Q4 e-tron -mallin ennakkomyynti alkaa joskus keväällä ja Audi e-tron GT -mallin ennakkomyynti aloitetaan jo vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Molempien mallien ensimmäiset asiakastoimitukset ajoittuvat loppukesään. Audi Q4 e-tron valmistetaan Zwickaun tehtaalla ja Audi e-tron GT puolestaan Audin Böllinger Höfen tehtaalla Neckarsulmissa.

Molemmista malleista on jo jonkin verran tietoa, mutta matkassa on vastuuvapauslauseke. Audi huomattaa, että alla mainitut tiedot koskevat vain konseptiautoja ja sarjatuotantoautojen lopulliset tiedot vahvistetaan ensiesittelyjen yhteydessä. Annoksessa on siis ripaus suolaa – ehkä saamme pian myös pippuria.

Audi e-tron GT concept

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi e-tron GT

Urheilullinen Audi e-tron GT ensiesitellään helmikuussa 2021 ja Suomeen se saapuu kesällä 2021. Audi mainostaa autoa klassisen gran turismon mittasuhteilla, mutta toisaalta kehuu sitä myös nelioviseksi coupéksi – emme tiedä mitä uskoa.

Lähes 5 metriä pitkä  ja 2 metriä leveä auto on 1,38 metriä korkea. Tavaratilaa luvataan auton takatilaan 450 litraa ja eteen vielä 100 litraa lisää. Ainakin konseptissa katosta löytyy yhdistelmä hiilikuitua ja alumiinia.

Audi e-tron GT -konseptiauton 434 kilowatin (590 hv) järjestelmäteho on toteutettu etu- ja taka-akseleille asennetuin sähkömoottorein. Näin ollen kyseessä on neliveto, josta Audi tutusti nimitystä quattro käyttää. Auton kerrotaan jakavan voimaa yksittäisille pyörille.

Auton sarjatuotantoversio tullee kiihtymään 0–100 km/h noin 3,5 sekunnissa ja 0-200 km/h hieman yli 12 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 240 km/h maksimaalisen toimintamatkan saavuttamiseksi. Tämän kerrotaan kykenevän saavuttamaan luvatut arvot kerta toisensa jälkeen tehokkaan jäähdytyksen ansiosta, joka kuulostaa kummasti konsernisisaren Porschen osaamisalalta.

Konseptiauton toimintamatka on uuden WLTP-standardin mukaisesti yli 400 kilometriä. Tarvittava käyttöenergia saadaan lattian alle sijoitetusta yli 90 kilowattitunnin litium-ioniakusta.

Konseptiauton akku voidaan ladata useammalla eri tavalla: auton etuosassa vasemmalla sijaitsevan kannen alle kiinnitettävällä kaapelilla tai langattomalla Audi Wireless Charging -järjestelmällä, jossa on kiinteästi pysäköintipaikan alle asennettu latauslevy. Konseptitasolla tällä 11 kilowatin latauksella akku voidaan ladata täyteen mukavasti yön aikana.

Latauskaapelilla lataaminen on huomattavasti nopeampaa, sillä neliovinen coupé on varustettu 800 voltin järjestelmällä. Akun lataus tyhjästä 80 prosenttiin kestää teoriatasolla sopivalla pikalaturilla noin 20 minuuttia tarjoten valmistajan mukaan yli 320 km WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa. Aika näyttää mikä on tuotantoauton laita.

Audi Q4 e-tron konseptiauto ennakkovaraus

Audi Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron

Audin sähköautojen ennakkovaraus koskee myös Q4 e-tron -malleja. Audin Q4 e-tronin taakse tulee taipumaan kaksi eri mallia, kuten olemme jo Audin monesta katumaasturimallista tottuneet näkemään. Perinteisempi SUV on simppelisti Q4 e-tron ja, oletettavasti lisähintaan, samaa saa viistetyllä katolla nimellä Q4 Sportback e-tron.

Näistä kompaktin kokoluokan SUV Q4 e-tron ensiesitellään keväällä ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2021. Olemattomasti virtaviivaisempi Q4 Sportback e-tron tulee myyntiin vuoden toisella vuosipuoliskolla ja saapuu Suomeen loppuvuodesta 2021.

Käytännössä molemmat ovat mitoiltaan ja tekniikaltaan täysin identtiset, vaikka Sportback on yhden senttimetrin matalampi ja pidempi. Leveyttä on 1,9 metriä, korkeutta 1,6 metriä ja pituutta 4,6 metriä.

Molemmat mallit on saatavilla nelivetoisena ja brändinä on tällöin tietenkin quattro – myös takavetoisia versioita on tiedossa. Sähkömoottoreita on, ainakin nelivetoisissa malleissa, kaksi ja niiden yhteisteho on 225 kilowattia. Nelivetoiset Audi Q4-mallit kiihtyvät 0–100 km/h vain 6,3 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 180 km/h.

Auton keskelle lattiaan sijoitetun akun koko on 82 kilowattituntia ja sitä voi ladata enimmillään 125 kilowatin teholla, jolloin akun voi ladata tyhjästä 80 % varaukseen noin 30 minuutissa. Nelivetoisissa Audi Q4 - malleissa WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on yli 450 kilometriä ja takavetoiset malliversiot tarjoavat toimintamatkaa jopa yli 500 kilometriä.

Ilmanvastuskertoimeksi kerrotaan 0,26. Audi kehuu uutuudessa huomiota kiinnitetyn sekä akun että sähkömoottorin lämmönhallintaan ja lämpöpumpun toimintaan toimintamatkan venyttämiseksi.

Audi Q4 -mallit rakentuvat MEB-perusrakenteelle ja tämän luvataan näkyvän ostajalle laajana valikoimana eri vetotapoja ja tehotasoja. Seuraavaksi meitä kiinnostaisivat hinnastot.

Kuvat ja lähde: Audi

Luetuimmat