15.9.2016 Ajoneuvot Avohullutuksen mieto ja tulinen – Mercedes-AMG GT Roadster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkään odotettu Mercedes-AMG GT Roadster saapuu vihdoin – ja heti kahtena versiona. Mercedes-AMG:n makea lippulaivamalli GT eri versioineen on ollut avoautohuhujen kohteena jo reilun tovin. Nyt odotuksiin on vastattu, sillä Mercedes-AMG GT Roadster ja GT C Roadster tuovat kaksipaikkaisen luksuskruiserin avoautojen pariin heti kahtena versiona. Ajatuksena lienee heijstella avomalleilla kovakattoisen GT:n ja GT S:n välistä suhdetta, vaikka avouutuudet lainaavatkin jippoja porukan sekopäisimmältä: rataohjusta muistuttavalta GT R:ltä.AMG GT Roadster pohjautuu voimakkaammin kovakattoisen AMG GT:n puhtaisiin linjoihin.Moottoreina molemmissa on Mercedes-AMG:n nelilitrainen V8, joka kehittää kahden turbon ja suoraruiskutuksen voimin 350 kilowattia (476 hv) ja 630 newtonmetriä (1 700 – 5 000 1/min) rauhallisemmassa GT Roadsterissa. GT C Roadsterissa luvut ovat vieläkin typerryttävämmät 410 kW (557 hv) ja 680 Nm (kierrosvälillä 1 900 – 5 750 1/min). Takarenkaille kulkeva voima välittyy molemmissa seitsämänvaihteisen AMG Speedshift DCT -kaksoiskytkinlaatikon avulla. Taka-akselilla odottaa GT Roadsterissa mekaaninen ja GT C Roadsterissa elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko.Varsinaisia talousihmeitä malleista ei ole kumpikaan, sillä GT Roadsterinkin yhdistetty kulutus on 9,4 litraa per 100 km (GT C 11,4 l / 100 km) ja Mercedeksen mukaan molempien energialuokitus on G. Onneksi bensa-asemalle pääsee kuitenkin nopeasti, sillä GT Roadster käyttää 0–100 km/t kiihdytykseen 4,0 sekuntia ja GT C Roadster ennättää saman 3,7 sekunnissa. Huippunopeudet ovat nekin sangen asialliset, GT C Roadsterin saavuttaessa 316 km/t ja jopa kesympi GT Roadster ylittää 300 km/t:n rajan. Mercedes-AMG on tähdännyt roadstereiden suorituskyvyn coupe-mallien tuntumaan antamalla painavammille avoautoille hiukan enemmän tehoa.AMG GT C Roadster lainaa linjoissaan enemmän kovakattoiselta räyhämallilta, GT R:ltä.Mallien erot jatkuvat myös muissa komponenteissa, tehden selväksi GT Roadsterin olevan nautiskelevampi ja GT C Roadsterin olevan enemmän ajaminen mielessä. GT Roadsterin AMG urheilujousitus saa GT C Roadsterissa säädettävän iskunvaimennuksen. Vain GT C Roadster saa tyypillisten Comfort/Sport/Sport+/Individual -ajotilojen lisäksi viidennen Race-ajotilan vaihteiston ruoskimiseen.GT C Roadsterin esikuvana onkin ollut aiemmin tänä vuonna julkistettu kovakattoinen GT R, jonka tyyliin avomallillakin on leveämmät pyöränkaaret ja aggressiivisempi helmasarja. Samalla elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko on niin ikään GT R:n peruja, samoin kuin isoveljessä esitelty takapyöräohjaus. Lisäksi molemmat roadster-versiot lainaavat räyhäkkään coupen temppukirjasta etumaskin aktiivisen aerodynamiikan, jolloin auto ohjaa keulamaskin takana olevia tuuletusaukkoja sähkömoottorin avulla. Myös itse AMG Panamericana -keulamaski on tuttu GT R:stä.Avoautojen kannalta tärkein suoritusarvo on kuitenkin katto: sähköisesti operoitava kolmikerroksinen kangaskatto nousee ja laskee noin 11 sekunnissa ja avaamisen/sulkemisen voi toteuttaa aina 50 km/t nopeuteen saakka. Lisävarusteiset AMG urheiluistuimet saavat ensimmäistä kertaa vaihtoehdon, jossa ne voidaan varustaa Mercedeksen Airscarf-ilmahuivilla niskan lämmittämiseksi tai ilmastoinnilla kuumien kesäpäivien viilentämiseksi nahkaisissa istuimissa.Tarjolla on myös Burmesterin äänentoistojärjestelmä kahtena eri versiona. Järjestelmien erikoisuus on, että oikean takapyörän kaareen sijoitetun aukon avulla subwoofer käyttää koko matkustamoa kaiutinkotelona. Jos tämä kuulostaa monimutkaiselta niin ei hätää: tarjolla on myös AMG urheilupakoputkisto, joka on GT C Roadsterissa vakiovaruste.Lähde ja kuvat: Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Vihreää suorituskykyä – Mercedes-AMG GT R Koeajossa: Muhkea Mercedes-AMG GT S Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”