Ajoneuvot Esittely Uutinen 19.5.2022
BMW 3-sarja sai kaksijakoisen elinkaaripäivityksen
Baijerilaisten tärkeimpiin malleihin kuuluva kolmonen on nyt paljon modernimpi sisältä, mutta, pakko sanoa, edelleen aika hillitty ulkoa.
”Hillitty” on sanana vähän kuin kaksiteräinen miekka, se voi olla kehu tai haukku. Uudistuneen 3-sarjan kohdalla sana kääntyy kyllä enemmän kehuksi, vaikka makuasioitahan nämä ennen muuta ovat. Keulalta olisi periaatteessa voinut odottaa vaikka minkä kokoisia munuaisia tai kaksiosaisia viiruajovaloja, mutta kolmonen säilyttää 5- ja 8-sarjojen tapaan perinteisemmän BMW-ilmeensä.
Moni asia on toki myös muuttunut, osa vain vähän kosmeettisemmin. Maski on hieman leveämpi, alempi grilli reilustikin suurempi, kulmienkin aukot uudelleen muotoillut, ajovalojen ilme tuimempi ja ledikuviot L-teemaisia.
Myös takavalot ovat soukemmat ja takapuskuri atleettisempi.
Kojelauta uusiksi tuumilla ja pikseleillä
Kuljettajan konttorissa ei oikein kannata puhua hillitystä. BMW Curved Display on tehnyt tulonsa uuden kolmosen kojelaudalle, ja toisistaan erilliset mittaritaulu ja keskinäyttö ovat siis vaihtuneet parivaljakkoon näyttöruutuja. Niistä 12,3-tuumainen toimii digitaalimittaristona ja 14,9-tuumainen puolestaan iDriven tietoviihdenäyttönä, johon on keskitetty aina vain enemmän toimintoja myös puheohjauksen kautta, fyysisten namiskojen vähetessä silmissä.
Kojelaudan listat ja puhallinsuuttimet ovat muuttuneet hieman ja yksi tärkeä muutos koskee vaihteenvalitsinta, jonka roolissa BMW:n pitkäaikainen joystick on vaihtunut pylpyrätyyppiseen ratkaisuun.
i3:a odotellessa – ei kovasti uutta pellin alla
Moottori on useiden muiden lehtien tavoin jo päässyt käsiksi Kiinan patenttiviraston taannoiseen vuotoon, ja paljasti tuolloin kuvia ja tietoja tulevasta täyssähköisestä 3-sarjasta. Tuotannosta aivan vastikään poistunut omaperäinen i3 -kaupunkiauto saa siis valtavirtaiseen polttomoottorimalliin perustuvan täyskaiman, jonka saapumisen yksityiskohdat ovat tosin vielä melko lailla auki.
Tässä vaiheessa BMW ole kuitenkaan tehnyt suuria muutoksia 3-sarjalaisen moottoripalettiin. Sen sijaan moottoripaletin sisällä on tehty muutos 330i -malliin, nyt siis kaksilitraiseen nelisylinteriseen. Tämä moottori on saanut parannuksia pakopuolelle jäähdytykseen ja turboahtimeen, ja onkin sitä kautta 330i:n muodossa pirteämpi.