13.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e xDrive tarjoaa latausta nelivedolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 330e -lataushybridin nelivetoversio on takavetosisariaan järkevämpi valinta Suomen oloihin. Hyvää: vetopito, voimalinjan toiminta. Huonoa: pintakovuus, hidas lataus, pieni polttoainesäiliö. BMW 330e xDriven neliveto on toteutettu fiksusti. Sähkömoottori on sijoitettu 8-vaihteisen automaattilaatikon yhteyteen polttomoottorin ja vaihteiston väliin. Etu- ja takakardaanille voimaa välittävän jakovaihteiston ansiosta BMW on esimerkiksi Volvo V60 -lataushybridistä poiketen nelivetoinen myös pelkän sähkömoottorin voimalla ajettaessa. 83 kW:n sähkömoottorissa on riittävästi potkua taajama-ajoon ja tasavauhtiseen matkantekoon. Voimanpuutetta esiintyy kuitenkin erityisesti silloin, kun pikkutieltä liitytään valtatielle. Liian tiukkaan väliin bemarin nokkaa ei kannata työntää, jos haluaa viimeiseen asti vältellä polttomoottorin käynnistymistä.Electric-sähköajotilassa kiihtyvyys on paikaltaan merkittävästi verkkaisempaa kuin useimmilla täyssähköautoilla. Voimanpuutteesta ei kuitenkaan tarvitse kärsiä polttomoottorin käynnistyessä sähkömoottorin tueksi. Kaksikon yhteisteho on parhaimmillaan 292 hv, minkä saa kutiteltua ulos hetkellisesti Sport-ajotilan Xtraboost-toiminnolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suhteellisen pitkälle WLTP-toimintamatka sähköllä on 55 kilometriä. Kesäkelillä ja alhaisella keskinopeudella yli 50 kilometrin sähköajo lienee mahdollista, mutta talvella ei. Täyteen ladattuna ajoakun käytettävissä oleva energiasisältö on 10,4 kWh. Kokeilimme –11 asteen lämpötilassa, miten pitkälle kolmosella pääsee pelkällä sähköllä.Esilämmitettynä ja 70 km/h -keskinopeudella ajetulla lenkillä polttomoottori käynnistyi ensi kerran 29,6 kilometrin kohdalla. 49 kilometrin mittaisen lenkin jälkeen ajotietokone näytti lukemia 28,3 kWh ja 3,0 l/100 km. Vertailun vuoksi Seat Leon eHybrid kulki viikkoa aiemmin samalla lenkillä ja viiden asteen pakkasessa ensimmäiset 39 kilometriä sähköllä. Esilämmitystoiminnon ansiosta bemarin ohjaamon saa lämmitettyä miellyttäväksi ennen ajoon lähtöä. Lasit pysyvät sähköajotilassa suhteellisen hyvin huurteettomina, mutta kirkkain tulos vaatii vähintään ilmastoinnin ekoasetuksen poiskytkemistä. Parantunut ajettavuus 330e xDrive on polveilevilla lumen peittämillä maalaisteillä elementissään. Normaalissa ajotilassa ajonvakautus puuttuu ajoon suhteellisen aikaisessa vaiheessa eikä salli juurikaan luistoa. Traction-asetuksella ajamisen ilo lisääntyy: ajonvakautus höllentää otettaan juuri sopivassa määrin ja sallii kuljettajan viedä autoa maltillisissa luistoissa. Takavetopainotteisen voimanjakonsa ansiosta BMW on helposti hallittava myös ajonvakautus täysin pois kytkettynä, mutta nämä ilotteluhetket on syytä jättää yleiseltä liikenteeltä suljetuille tieosuuksille. Kolmosen ohjaustunto oli edellisen sukupolven kohdalla hakusessa. Nyt asiaan on saatu jonkin verran parannusta, mutta menneiden vuosikymmenien tunnokkuuteen on vielä reilusti matkaa. Lataushybridin ohjaus on kitkarenkaiden kera positiivisessa mielessä raskas, ja palauttaa kadunkulmissa luontevasti takaisin keskiasentoonsa. Suoralla tiellä ohjaus ei kuitenkaan keskitä moitteetta, minkä vuoksi kuljettajan on korjattava kulkusuuntaa suhteellisen taajaan pienillä ratin liikkeillä. Jousitusmukavuudessakin on pientä sanomista. Alustan lievä pintakovuus tulee selvimmin esille lumen ja jään peittämillä teillä. Kovahko perusviritys ei tule yllätyksenä, onhan auton virallinen omassa peräti 1 895 kg. Sen sijaan viihdejärjestelmän osalta moitittavaa ei löydy. Kojelaudan keskinäyttöä ohjaava iDrive-pylpyrän käyttölogiikka on edelleen markkinoiden parhaimmistoa, ja näyttö tottelee nykyään myös kosketusta. Teksti: Pasi Piironen Kuvat: Jari Saarentaus BMW 330e xDrive A Touring Charged Edition M Sport Hinta alkaen 59 011 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 356 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 300 Nm (1350–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1350–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 12,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 215 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan