13.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW 330e xDrive tarjoaa latausta nelivedolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 330e -lataushybridin nelivetoversio on takavetosisariaan järkevämpi valinta Suomen oloihin. Hyvää: vetopito, voimalinjan toiminta. Huonoa: pintakovuus, hidas lataus, pieni polttoainesäiliö. BMW 330e xDriven neliveto on toteutettu fiksusti. Sähkömoottori on sijoitettu 8-vaihteisen automaattilaatikon yhteyteen polttomoottorin ja vaihteiston väliin. Etu- ja takakardaanille voimaa välittävän jakovaihteiston ansiosta BMW on esimerkiksi Volvo V60 -lataushybridistä poiketen nelivetoinen myös pelkän sähkömoottorin voimalla ajettaessa.83 kW:n sähkömoottorissa on riittävästi potkua taajama-ajoon ja tasavauhtiseen matkantekoon. Voimanpuutetta esiintyy kuitenkin erityisesti silloin, kun pikkutieltä liitytään valtatielle. Liian tiukkaan väliin bemarin nokkaa ei kannata työntää, jos haluaa viimeiseen asti vältellä polttomoottorin käynnistymistä.Electric-sähköajotilassa kiihtyvyys on paikaltaan merkittävästi verkkaisempaa kuin useimmilla täyssähköautoilla. Voimanpuutteesta ei kuitenkaan tarvitse kärsiä polttomoottorin käynnistyessä sähkömoottorin tueksi. Kaksikon yhteisteho on parhaimmillaan 292 hv, minkä saa kutiteltua ulos hetkellisesti Sport-ajotilan Xtraboost-toiminnolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuhteellisen pitkälleWLTP-toimintamatka sähköllä on 55 kilometriä. Kesäkelillä ja alhaisella keskinopeudella yli 50 kilometrin sähköajo lienee mahdollista, mutta talvella ei. Täyteen ladattuna ajoakun käytettävissä oleva energiasisältö on 10,4 kWh. Kokeilimme –11 asteen lämpötilassa, miten pitkälle kolmosella pääsee pelkällä sähköllä.Esilämmitettynä ja 70 km/h -keskinopeudella ajetulla lenkillä polttomoottori käynnistyi ensi kerran 29,6 kilometrin kohdalla. 49 kilometrin mittaisen lenkin jälkeen ajotietokone näytti lukemia 28,3 kWh ja 3,0 l/100 km. Vertailun vuoksi Seat Leon eHybrid kulki viikkoa aiemmin samalla lenkillä ja viiden asteen pakkasessa ensimmäiset 39 kilometriä sähköllä.Esilämmitystoiminnon ansiosta bemarin ohjaamon saa lämmitettyä miellyttäväksi ennen ajoon lähtöä. Lasit pysyvät sähköajotilassa suhteellisen hyvin huurteettomina, mutta kirkkain tulos vaatii vähintään ilmastoinnin ekoasetuksen poiskytkemistä.Parantunut ajettavuus330e xDrive on polveilevilla lumen peittämillä maalaisteillä elementissään. Normaalissa ajotilassa ajonvakautus puuttuu ajoon suhteellisen aikaisessa vaiheessa eikä salli juurikaan luistoa. Traction-asetuksella ajamisen ilo lisääntyy: ajonvakautus höllentää otettaan juuri sopivassa määrin ja sallii kuljettajan viedä autoa maltillisissa luistoissa.Takavetopainotteisen voimanjakonsa ansiosta BMW on helposti hallittava myös ajonvakautus täysin pois kytkettynä, mutta nämä ilotteluhetket on syytä jättää yleiseltä liikenteeltä suljetuille tieosuuksille.Kolmosen ohjaustunto oli edellisen sukupolven kohdalla hakusessa. Nyt asiaan on saatu jonkin verran parannusta, mutta menneiden vuosikymmenien tunnokkuuteen on vielä reilusti matkaa. Lataushybridin ohjaus on kitkarenkaiden kera positiivisessa mielessä raskas, ja palauttaa kadunkulmissa luontevasti takaisin keskiasentoonsa. Suoralla tiellä ohjaus ei kuitenkaan keskitä moitteetta, minkä vuoksi kuljettajan on korjattava kulkusuuntaa suhteellisen taajaan pienillä ratin liikkeillä.Jousitusmukavuudessakin on pientä sanomista. Alustan lievä pintakovuus tulee selvimmin esille lumen ja jään peittämillä teillä. Kovahko perusviritys ei tule yllätyksenä, onhan auton virallinen omassa peräti 1 895 kg. Sen sijaan viihdejärjestelmän osalta moitittavaa ei löydy. Kojelaudan keskinäyttöä ohjaava iDrive-pylpyrän käyttölogiikka on edelleen markkinoiden parhaimmistoa, ja näyttö tottelee nykyään myös kosketusta.Teksti: Pasi Piironen Kuvat: Jari Saarentaus BMW 330e xDrive A Touring Charged Edition M Sport Hinta alkaen 59 011 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 356 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 300 Nm (1350–4000 r/min) Vääntö 300 Nm (1350–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 12,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 215 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4709 mm, leveys 1827 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle