8.5.2022 Ajoneuvot Polestar ja BMW veikkaavat: suurien näyttöruutujen aika on väistymässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kojelaudat ovat viime vuosina muuttuneet lähes tv-tasoiksi autovalmistajien kilpaillessa kosketusnäyttöjensä koolla. Osa valmistajista arvioi kuitenkin kilpavarustelun päättyvän hiljalleen. Viime vuosina yleistyneet suuret näyttöruudut autojen kojelaudoissa voivat olla pian väistymässä. Näin arvioivat ainakin Polestarin ja BMW:n muotoilijat Car Design Newsin järjestämässä paneelikeskustelussa. Viime vuosien kilpavarustelu alati kasvavien näyttöjen suhteen on muodostunut monelta osin synonyymiksi käyttäjäkokemuksen kanssa, mutta trendi saattaa olla hiipumassa.Tarve näyttöruuduille syntyi navigaattoreiden yleistymisestä ja radioiden integroinnista tiukemmin osaksi autojen elektroniikkaa. Toimintojen myötä myös näyttöjen koko alkoi kasvaa. Viime vuosina useat autovalmistajat ovat siirtäneet esimerkiksi ilmastointilaitteen toiminnot osittain tai kokonaan kosketusnäyttöjen taakse. Lisäksi tietoviihdejärjestelmät ovat muodostuneet olennaiseksi osaksi esimerkiksi älypuhelinpeilauksen (Apple CarPlay & Android Auto) ja loputtomien asetusten hallinnoinnissa.Sittemmin yli 15-tuumaisista jättiruuduista on tullut jopa kilpavarustelun kohde esimerkiksi Teslan, Mercedes-Benzin ja Fordin kesken. Mercedes-Benz kohautti esittelemällä EQS-sähköautonsa myötä Hyperscreen-näyttökojelaudan, jossa kojelauta on yhtenäistä lasipintaa, jonka takana on kolme erillistä näyttöä kuljettajalle, tietoviihdejärjestelmälle sekä matkustajalle.Toisaalta suuret näyttöpaneelit ovat muodostuneet ongelmallisiksi heijastusten ja hämäränäön häiritsemisen suhteen.BMW: i-osaston sisustasuunnittelija Matthias Junghanns arvioikin Car Design Newsin paneelissa, että isot ruudut ovat väistyvä trendi.– Henkilökohtaisesti olen vakuuttunut, että nämä isot mustat lasipinnat autojen sisustoissa jäävät taakse, ennemmin tai myöhemmin, Junghan kiteytti. Hän perusteli näkemystään ajatuksella, jossa esimerkiksi eleohjauksilla ja heijastustekniikoilla tarvittavat toiminnot.Ford Mustang Mach-e:ssä 15,4-tuumainen näyttö on kirjaimellisesti kojelaudan keskipiste.Polestarin sisustasuunnittelusta vastaava Conny Blommé jakaa Junghannsin ajatukset.– Kaikella on huippunsa ja luultavasti näyttöjen oma on [nyt]. Suurimman osan ajasta kun matkustat autossa ja nautit näkymistä enemmän kuin ruuduista, Blommé kommentoi.Myös Jaguarilta hiljattain osa-aikaeläköitynyt muotoiluvelho Ian Callum ja painikkeisiin tykästynyt Honda ovat kritisoineet suurten ruutujen trendiä. Olisiko tulevaisuus sittenkin paremmin upotettujen maltillisten näyttöpintojen aikaa?Lähde: Car Design News via The Drive Kuvat: Mercedes-Benz, Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaHondan huipputekninen innovaatio: ilmastoinnin säätäminen painikkeilla! Ajatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Jaguarin päämuotoilija Ian Callum Moottorille: ”Suunnittelussa täytyy olla rehellinen itselleen!” Mercedes-Benz EQS -sähköauto saa lähes 1,5 metriä leveän näyttöalueen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen