8.5.2022 Ajoneuvot Polestar ja BMW veikkaavat: suurien näyttöruutujen aika on väistymässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kojelaudat ovat viime vuosina muuttuneet lähes tv-tasoiksi autovalmistajien kilpaillessa kosketusnäyttöjensä koolla. Osa valmistajista arvioi kuitenkin kilpavarustelun päättyvän hiljalleen. Viime vuosina yleistyneet suuret näyttöruudut autojen kojelaudoissa voivat olla pian väistymässä. Näin arvioivat ainakin Polestarin ja BMW:n muotoilijat Car Design Newsin järjestämässä paneelikeskustelussa. Viime vuosien kilpavarustelu alati kasvavien näyttöjen suhteen on muodostunut monelta osin synonyymiksi käyttäjäkokemuksen kanssa, mutta trendi saattaa olla hiipumassa. Tarve näyttöruuduille syntyi navigaattoreiden yleistymisestä ja radioiden integroinnista tiukemmin osaksi autojen elektroniikkaa. Toimintojen myötä myös näyttöjen koko alkoi kasvaa. Viime vuosina useat autovalmistajat ovat siirtäneet esimerkiksi ilmastointilaitteen toiminnot osittain tai kokonaan kosketusnäyttöjen taakse. Lisäksi tietoviihdejärjestelmät ovat muodostuneet olennaiseksi osaksi esimerkiksi älypuhelinpeilauksen (Apple CarPlay & Android Auto) ja loputtomien asetusten hallinnoinnissa. Sittemmin yli 15-tuumaisista jättiruuduista on tullut jopa kilpavarustelun kohde esimerkiksi Teslan, Mercedes-Benzin ja Fordin kesken. Mercedes-Benz kohautti esittelemällä EQS-sähköautonsa myötä Hyperscreen-näyttökojelaudan, jossa kojelauta on yhtenäistä lasipintaa, jonka takana on kolme erillistä näyttöä kuljettajalle, tietoviihdejärjestelmälle sekä matkustajalle. Toisaalta suuret näyttöpaneelit ovat muodostuneet ongelmallisiksi heijastusten ja hämäränäön häiritsemisen suhteen. BMW: i-osaston sisustasuunnittelija Matthias Junghanns arvioikin Car Design Newsin paneelissa, että isot ruudut ovat väistyvä trendi. – Henkilökohtaisesti olen vakuuttunut, että nämä isot mustat lasipinnat autojen sisustoissa jäävät taakse, ennemmin tai myöhemmin, Junghan kiteytti. Hän perusteli näkemystään ajatuksella, jossa esimerkiksi eleohjauksilla ja heijastustekniikoilla tarvittavat toiminnot. Ford Mustang Mach-e:ssä 15,4-tuumainen näyttö on kirjaimellisesti kojelaudan keskipiste. Polestarin sisustasuunnittelusta vastaava Conny Blommé jakaa Junghannsin ajatukset. – Kaikella on huippunsa ja luultavasti näyttöjen oma on [nyt]. Suurimman osan ajasta kun matkustat autossa ja nautit näkymistä enemmän kuin ruuduista, Blommé kommentoi. Myös Jaguarilta hiljattain osa-aikaeläköitynyt muotoiluvelho Ian Callum ja painikkeisiin tykästynyt Honda ovat kritisoineet suurten ruutujen trendiä. Olisiko tulevaisuus sittenkin paremmin upotettujen maltillisten näyttöpintojen aikaa? Lähde: Car Design News via The Drive Kuvat: Mercedes-Benz, Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Hondan huipputekninen innovaatio: ilmastoinnin säätäminen painikkeilla! Ajatuksia autoista: Hipaisukytkimet koituvat vielä turmioksemme Jaguarin päämuotoilija Ian Callum Moottorille: ”Suunnittelussa täytyy olla rehellinen itselleen!” Mercedes-Benz EQS -sähköauto saa lähes 1,5 metriä leveän näyttöalueen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?