8.1.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQS -sähköauto saa lähes 1,5 metriä leveän näyttöalueen Mercedes-EQ. MBUX Hyperscreen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQS -sähköauto tarjoaa kuluttajille vaihtoehdoksi valtavan yli 2400 neliösenttimetrin suuruisen lähes koko kojelaudan täyttävän näyttöalueen. Mercedes-Benz EQS -sähköauto tulee saamaan valtavan yli 2400 neliösenttimetrin näyttöalueen, joka kattaa kaiken mittaristoista tietoviihdejärjestelmään. Tuo näyttöpinta jatkuu lähes koko keskikonsolin matkan tuulilasin alla. Kokonaisuus on rakennettu taustalta hohtavan tunnelmavalaistuksen ja hopeanharmaaksi maalatun muovikehyksensä myötä visuaalisesti niin, että se näyttää kelluvan vapaasti ilmassa. Alun perin MBUX-käyttöliittymä esiteltiin Mercedes-Benzin tietoviihdejärjestelmään A-sarjassa vuonna 2018 ja se päivitettiin toiseen sukupolveen nyt myyntiin tulevassa S-sarjassa. EQS-sähköauton seuraavan sukupolven MBUX Hyperscreen tulee saatavaksi valinnaisvarusteena. – MBUX Hyperscreen muuttaa visiomme todeksi. Sulautamme kiehtovasti yhteen teknologian ja huippumuotoilun niin, että asiakkaamme kykenevät käyttämään sitä ennen näkemättömän helposti, sanoo Daimlerin muotoilujohtaja Gorden Wagener. Auto, jossa tämä esitellään on Stuttgartin tähtikeulan tuleva sähköinen lippulaiva. Mercedes-Benz EQS -sähköauto on saamassa jopa 700 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Edustusautoa odotetaan markkinoille vielä tämän vuoden aikana ja nämä paloittain vuotavat paljastukset vihjaavat esittelyn olevan tuloillaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz EQS -sähköauto ja MBUX Hyperscreen MBUX Hyperscreen on yksi EQS:n uusista erottautumistekijöistä. Järjestelmä koostuu näytöistä, jotka liittyvät toisiinsa lähes saumattomasti ja muodostavat yhdessä 141 senttiä leveän kaarevan näyttökokonaisuuden kuljettajan ja matkustajan eteen. Tuon näyttökokonaisuuden pinta-ala on 2 432 neliösenttimetriä. Tämä tarkoittaa, että myös etumatkustajalla on oma näyttöalueensa – Mercedes-Benzille tämä on uusi asia. Sen toiminnot ovat käytössä matkan aikana kansallisen lainsäädännön määrittämissä rajoissa. Järjestelmässä on seitsemän tallennettavaa henkilökohtaista profiilia eri matkaajille. Kun etumatkustajan istuin on tyhjä, hänen näyttönsä on lepotilassa toistaen ainoastaan animoituja Mercedes-tähtisymboleja. Keskinäytössä ja matkustajan näyttöruudussa hyödynnetään oled-teknologiaa. Aktiiviset kuvakkeet näkyvät ruuduilla kirkkaasti ja tarkasti, kun taas lepotilassa olevat kuvakkeet tummenevat vähentämään visuaalisia ärsykkeitä. Näytölle luvataan myös laajoja katselukulmia ja sen lupaillaan pysyvän helppolukuisena valaistusolosuhteista riippumatta. Uusina elementteinä sähköisen ajotilan näytössä ja sen grafiikoissa hyödynnetään uutta sinisen ja oranssin väriyhdistelmää. Klassista kahden pyöreän mittaristonäytön kokonaisuutta on terävöitetty digitaalisella, miekkamaisen terävällä laserneulalla. MBUX ohjelmistoineen MBUX Hyperscreen perustuu itseoppivaan ohjelmistoon ja Mercedes-Benz kehuu sen hyödyntävän autoalan pisimmälle vietyä tekoälyä. Näyttötilat ja niiden toiminnan ohjaus sopeutuvat käyttäjänsä tottumuksiin, tapoihin ja mieltymyksiin sekä ajotilanteeseen ja -ympäristöön. Tämän ansiosta ruuduille ilmestyy käyttäjälle personoituja vaihtoehtoja infotainment-, mukavuus- ja ajoneuvotoiminnoista. Kuljettaja näkee kaikesta MBUX-järjestelmän sisällöstä ja siihen liitetystä palvelutarjonnasta vain ne asiat, jotka ovat relevantteja juuri hänelle. Tällä vältetään valmistajan mukaan valikkoviidakon jatkuva selaaminen, mikä tekee järjestelmän käytöstä mahdollisimman yksinkertaista ja luontevaa. Jos esimerkiksi kuljettaja talvikaudella käyttää toistuvasti istuinten kuumakivi-hierontatoimintoa, järjestelmä oppii tämän ja ehdottaa toimintoa automaattisesti aina kun lämpötila laskee talvisiin lukemiin. Samoin mikäli kuljettaja kytkee toimintaan istuinlämmityksen lisäksi myös ohjauspyörän lämmityksen, järjestelmä tunnistaa tavan ja ehdottaa vastaavaa toimintoa heti kun istuinlämmitys on jälleen kytketty päälle. Auto voi hyödyntää toimintojen ohjauksessa myös GPS-paikannusta: mikäli kuljettaja esimerkiksi säätää auton alustaa ja nostaa koria helpottaakseen ajamista autotalliin, MBUX tarjoaa tätä toimintoa käyttöön talletetun paikkatiedon perusteella. Mercedes-Benz on tutkinut kerännyt asiakkailtaan käyttäjäkokemuksia ensimmäisen sukupolven MBUX-järjestelmästä. Käytetyimpiä ovat olleet navigaattori-, radio/media- ja puhelintoiminnot. Navigaattori-sovellus on siksi sijoitettu keskelle näyttöaluetta käytettävyyden helpottamiseksi. Yli 20 muuta toimintoa – alkaen hierontaohjelmasta ja päätyen henkilökohtaiseen to-do-listaukseen – tulevat tekoälyn ohjaamina näkyville vasta, kun ne ovat käyttäjälle tarpeellisia. Kuvat ja lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku