8.1.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQS -sähköauto saa lähes 1,5 metriä leveän näyttöalueen Mercedes-EQ. MBUX Hyperscreen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQS -sähköauto tarjoaa kuluttajille vaihtoehdoksi valtavan yli 2400 neliösenttimetrin suuruisen lähes koko kojelaudan täyttävän näyttöalueen. Mercedes-Benz EQS -sähköauto tulee saamaan valtavan yli 2400 neliösenttimetrin näyttöalueen, joka kattaa kaiken mittaristoista tietoviihdejärjestelmään. Tuo näyttöpinta jatkuu lähes koko keskikonsolin matkan tuulilasin alla. Kokonaisuus on rakennettu taustalta hohtavan tunnelmavalaistuksen ja hopeanharmaaksi maalatun muovikehyksensä myötä visuaalisesti niin, että se näyttää kelluvan vapaasti ilmassa. Alun perin MBUX-käyttöliittymä esiteltiin Mercedes-Benzin tietoviihdejärjestelmään A-sarjassa vuonna 2018 ja se päivitettiin toiseen sukupolveen nyt myyntiin tulevassa S-sarjassa. EQS-sähköauton seuraavan sukupolven MBUX Hyperscreen tulee saatavaksi valinnaisvarusteena. – MBUX Hyperscreen muuttaa visiomme todeksi. Sulautamme kiehtovasti yhteen teknologian ja huippumuotoilun niin, että asiakkaamme kykenevät käyttämään sitä ennen näkemättömän helposti, sanoo Daimlerin muotoilujohtaja Gorden Wagener. Auto, jossa tämä esitellään on Stuttgartin tähtikeulan tuleva sähköinen lippulaiva. Mercedes-Benz EQS -sähköauto on saamassa jopa 700 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Edustusautoa odotetaan markkinoille vielä tämän vuoden aikana ja nämä paloittain vuotavat paljastukset vihjaavat esittelyn olevan tuloillaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz EQS -sähköauto ja MBUX Hyperscreen MBUX Hyperscreen on yksi EQS:n uusista erottautumistekijöistä. Järjestelmä koostuu näytöistä, jotka liittyvät toisiinsa lähes saumattomasti ja muodostavat yhdessä 141 senttiä leveän kaarevan näyttökokonaisuuden kuljettajan ja matkustajan eteen. Tuon näyttökokonaisuuden pinta-ala on 2 432 neliösenttimetriä. Tämä tarkoittaa, että myös etumatkustajalla on oma näyttöalueensa – Mercedes-Benzille tämä on uusi asia. Sen toiminnot ovat käytössä matkan aikana kansallisen lainsäädännön määrittämissä rajoissa. Järjestelmässä on seitsemän tallennettavaa henkilökohtaista profiilia eri matkaajille. Kun etumatkustajan istuin on tyhjä, hänen näyttönsä on lepotilassa toistaen ainoastaan animoituja Mercedes-tähtisymboleja. Keskinäytössä ja matkustajan näyttöruudussa hyödynnetään oled-teknologiaa. Aktiiviset kuvakkeet näkyvät ruuduilla kirkkaasti ja tarkasti, kun taas lepotilassa olevat kuvakkeet tummenevat vähentämään visuaalisia ärsykkeitä. Näytölle luvataan myös laajoja katselukulmia ja sen lupaillaan pysyvän helppolukuisena valaistusolosuhteista riippumatta. Uusina elementteinä sähköisen ajotilan näytössä ja sen grafiikoissa hyödynnetään uutta sinisen ja oranssin väriyhdistelmää. Klassista kahden pyöreän mittaristonäytön kokonaisuutta on terävöitetty digitaalisella, miekkamaisen terävällä laserneulalla. MBUX ohjelmistoineen MBUX Hyperscreen perustuu itseoppivaan ohjelmistoon ja Mercedes-Benz kehuu sen hyödyntävän autoalan pisimmälle vietyä tekoälyä. Näyttötilat ja niiden toiminnan ohjaus sopeutuvat käyttäjänsä tottumuksiin, tapoihin ja mieltymyksiin sekä ajotilanteeseen ja -ympäristöön. Tämän ansiosta ruuduille ilmestyy käyttäjälle personoituja vaihtoehtoja infotainment-, mukavuus- ja ajoneuvotoiminnoista. Kuljettaja näkee kaikesta MBUX-järjestelmän sisällöstä ja siihen liitetystä palvelutarjonnasta vain ne asiat, jotka ovat relevantteja juuri hänelle. Tällä vältetään valmistajan mukaan valikkoviidakon jatkuva selaaminen, mikä tekee järjestelmän käytöstä mahdollisimman yksinkertaista ja luontevaa. Jos esimerkiksi kuljettaja talvikaudella käyttää toistuvasti istuinten kuumakivi-hierontatoimintoa, järjestelmä oppii tämän ja ehdottaa toimintoa automaattisesti aina kun lämpötila laskee talvisiin lukemiin. Samoin mikäli kuljettaja kytkee toimintaan istuinlämmityksen lisäksi myös ohjauspyörän lämmityksen, järjestelmä tunnistaa tavan ja ehdottaa vastaavaa toimintoa heti kun istuinlämmitys on jälleen kytketty päälle. Auto voi hyödyntää toimintojen ohjauksessa myös GPS-paikannusta: mikäli kuljettaja esimerkiksi säätää auton alustaa ja nostaa koria helpottaakseen ajamista autotalliin, MBUX tarjoaa tätä toimintoa käyttöön talletetun paikkatiedon perusteella. Mercedes-Benz on tutkinut kerännyt asiakkailtaan käyttäjäkokemuksia ensimmäisen sukupolven MBUX-järjestelmästä. Käytetyimpiä ovat olleet navigaattori-, radio/media- ja puhelintoiminnot. Navigaattori-sovellus on siksi sijoitettu keskelle näyttöaluetta käytettävyyden helpottamiseksi. Yli 20 muuta toimintoa – alkaen hierontaohjelmasta ja päätyen henkilökohtaiseen to-do-listaukseen – tulevat tekoälyn ohjaamina näkyville vasta, kun ne ovat käyttäjälle tarpeellisia. Kuvat ja lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan