8.1.2021 Ajoneuvot Mercedes-Benz EQS -sähköauto saa lähes 1,5 metriä leveän näyttöalueen Mercedes-EQ. MBUX Hyperscreen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQS -sähköauto tarjoaa kuluttajille vaihtoehdoksi valtavan yli 2400 neliösenttimetrin suuruisen lähes koko kojelaudan täyttävän näyttöalueen. Mercedes-Benz EQS -sähköauto tulee saamaan valtavan yli 2400 neliösenttimetrin näyttöalueen, joka kattaa kaiken mittaristoista tietoviihdejärjestelmään. Tuo näyttöpinta jatkuu lähes koko keskikonsolin matkan tuulilasin alla. Kokonaisuus on rakennettu taustalta hohtavan tunnelmavalaistuksen ja hopeanharmaaksi maalatun muovikehyksensä myötä visuaalisesti niin, että se näyttää kelluvan vapaasti ilmassa.Alun perin MBUX-käyttöliittymä esiteltiin Mercedes-Benzin tietoviihdejärjestelmään A-sarjassa vuonna 2018 ja se päivitettiin toiseen sukupolveen nyt myyntiin tulevassa S-sarjassa. EQS-sähköauton seuraavan sukupolven MBUX Hyperscreen tulee saatavaksi valinnaisvarusteena.– MBUX Hyperscreen muuttaa visiomme todeksi. Sulautamme kiehtovasti yhteen teknologian ja huippumuotoilun niin, että asiakkaamme kykenevät käyttämään sitä ennen näkemättömän helposti, sanoo Daimlerin muotoilujohtaja Gorden Wagener.Auto, jossa tämä esitellään on Stuttgartin tähtikeulan tuleva sähköinen lippulaiva. Mercedes-Benz EQS -sähköauto on saamassa jopa 700 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Edustusautoa odotetaan markkinoille vielä tämän vuoden aikana ja nämä paloittain vuotavat paljastukset vihjaavat esittelyn olevan tuloillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz EQS -sähköauto ja MBUX HyperscreenMBUX Hyperscreen on yksi EQS:n uusista erottautumistekijöistä. Järjestelmä koostuu näytöistä, jotka liittyvät toisiinsa lähes saumattomasti ja muodostavat yhdessä 141 senttiä leveän kaarevan näyttökokonaisuuden kuljettajan ja matkustajan eteen. Tuon näyttökokonaisuuden pinta-ala on 2 432 neliösenttimetriä.Tämä tarkoittaa, että myös etumatkustajalla on oma näyttöalueensa – Mercedes-Benzille tämä on uusi asia. Sen toiminnot ovat käytössä matkan aikana kansallisen lainsäädännön määrittämissä rajoissa. Järjestelmässä on seitsemän tallennettavaa henkilökohtaista profiilia eri matkaajille. Kun etumatkustajan istuin on tyhjä, hänen näyttönsä on lepotilassa toistaen ainoastaan animoituja Mercedes-tähtisymboleja.Keskinäytössä ja matkustajan näyttöruudussa hyödynnetään oled-teknologiaa. Aktiiviset kuvakkeet näkyvät ruuduilla kirkkaasti ja tarkasti, kun taas lepotilassa olevat kuvakkeet tummenevat vähentämään visuaalisia ärsykkeitä. Näytölle luvataan myös laajoja katselukulmia ja sen lupaillaan pysyvän helppolukuisena valaistusolosuhteista riippumatta.Uusina elementteinä sähköisen ajotilan näytössä ja sen grafiikoissa hyödynnetään uutta sinisen ja oranssin väriyhdistelmää. Klassista kahden pyöreän mittaristonäytön kokonaisuutta on terävöitetty digitaalisella, miekkamaisen terävällä laserneulalla.MBUX ohjelmistoineenMBUX Hyperscreen perustuu itseoppivaan ohjelmistoon ja Mercedes-Benz kehuu sen hyödyntävän autoalan pisimmälle vietyä tekoälyä. Näyttötilat ja niiden toiminnan ohjaus sopeutuvat käyttäjänsä tottumuksiin, tapoihin ja mieltymyksiin sekä ajotilanteeseen ja -ympäristöön. Tämän ansiosta ruuduille ilmestyy käyttäjälle personoituja vaihtoehtoja infotainment-, mukavuus- ja ajoneuvotoiminnoista.Kuljettaja näkee kaikesta MBUX-järjestelmän sisällöstä ja siihen liitetystä palvelutarjonnasta vain ne asiat, jotka ovat relevantteja juuri hänelle. Tällä vältetään valmistajan mukaan valikkoviidakon jatkuva selaaminen, mikä tekee järjestelmän käytöstä mahdollisimman yksinkertaista ja luontevaa.Jos esimerkiksi kuljettaja talvikaudella käyttää toistuvasti istuinten kuumakivi-hierontatoimintoa, järjestelmä oppii tämän ja ehdottaa toimintoa automaattisesti aina kun lämpötila laskee talvisiin lukemiin. Samoin mikäli kuljettaja kytkee toimintaan istuinlämmityksen lisäksi myös ohjauspyörän lämmityksen, järjestelmä tunnistaa tavan ja ehdottaa vastaavaa toimintoa heti kun istuinlämmitys on jälleen kytketty päälle. Auto voi hyödyntää toimintojen ohjauksessa myös GPS-paikannusta: mikäli kuljettaja esimerkiksi säätää auton alustaa ja nostaa koria helpottaakseen ajamista autotalliin, MBUX tarjoaa tätä toimintoa käyttöön talletetun paikkatiedon perusteella.Mercedes-Benz on tutkinut kerännyt asiakkailtaan käyttäjäkokemuksia ensimmäisen sukupolven MBUX-järjestelmästä. Käytetyimpiä ovat olleet navigaattori-, radio/media- ja puhelintoiminnot. Navigaattori-sovellus on siksi sijoitettu keskelle näyttöaluetta käytettävyyden helpottamiseksi. Yli 20 muuta toimintoa – alkaen hierontaohjelmasta ja päätyen henkilökohtaiseen to-do-listaukseen – tulevat tekoälyn ohjaamina näkyville vasta, kun ne ovat käyttäjälle tarpeellisia.Kuvat ja lähde: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen