13.12.2021

Kansantasavallan patenttivirastosta vuotanutta: Tuleva BMW i3 on tällä kertaa oikeasti kolmonen

Oletettavasti vasta ensi keväälle paljastettavaksi suunniteltu, kokonaan uusi BMW i3 on pääpiirteiltään vuodettu nettiin, jossa se tunnetusti on ja pysyy.

Alkuperäinen BMW i3 tuli markkinoille vuonna 2013. Se aloitti alati kasvavan i -alabrändin olemalla baijerilaisvalmistajan ensimmäinen tuotantosähköauto. Hiljattain markkinoilta poisvedetty i3 oli kokoluokkansa puolesta B-segmentin pikkuauto. Siinä oli useita omaperäisiä ja/tai ennennäkemättömiä ominaisuuksia, kuten komposiittikori, erillisrunko, pienet kaappariovet takamatkustajille sekä valinnaisena BMW:n moottoripyöräjaokselta lainattu 650-kuutioinen Range Extender -polttomoottori. BMW sai myös paljon tunnustusta i3:n erityislaatuisuudesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmossarjan sähköversio

Kiinan patenttiviraston kautta vuodetut kuvat ja tiedot kertovat, että i3:n ”seuraaja” ei itse asiassa ole millään muotoa sen seuraaja, vaan BMW:n standardimallistorakenteen mukainen 3-sarjan täyssähköversio. Tämähän oli oikeastaan ihan odotettu uutuus BMW:ltä; D-segmentin sedan täyssähköisenä. Väistyneen i3:n mahdollinen korvaaja nimetään sitten jollain toisella tavalla.

Kuvissa esiintyvä malli on päivänselvästi kiinalaisversio, sillä se on pitkän akselivälin malli (35L). Takaluukussa on myös kiinalaisia kirjainmerkkejä.

Patenttihakemuksesta selviää myös uuden i3:n kaikkein oleellisimpia teknisiä tietoja. Esimerkiksi 250 kilowatin (335 hv) teholukema paljastaa, että sähköinen voimalinja on sama kuin i4 eDrive40:ssä. Sen turvin noin kaksi tonnia painava sähkösedan pääsee 180 km/h huippunopeuteen.

Jo ulkonäkö paljastaa, että auto on ehta kolmossarjan sedan i -alamallistoon viittaavilla yksityiskohdilla, kuten esimerkiksi tiivistetyllä maskilla ja aero-vanteilla varustettuna. Tästä voisi esittää varmasti paljonkin jatkokysymyksiä, mutta tärkeimmät kuuluvat varmasti: Tuleeko se koskaan Kiinasta Eurooppaan, ja nähdäänkö siitä tässä tapauksessa farmariversiota?

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Ministry of Industry and Information Technology of the People's Republic of China

Lisää aiheesta

Luetuimmat