15.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW i3 – upea pieni sähköauto BMW i3 on futuristinen ja iloa herättävä sähköauto. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW i3 todistaa, ettei pienen sähköauton tarvitse tuntua pölynimurilta. Hyvää: Tunnelma, muotoilu ja toimivuus. Huonoa: Toimintamatkaan nähden kallis. BMW i3 on riemastuttava poikkeus sähköautomaailmassa. Pölynimurin sijaan se näyttää futuristisen sympaattiselle, kuin lupaukselle paremmasta tulevaisuudesta.Hiilikuituinen kori kätkee raikkaat sisätilat. Ympäristöystävällisyys ei rajoitu sähköauton paikallispäästöttömyyteen, sillä rakenteissa ja verhoilussa on suosittu kierrätysmateriaaleja.Kojelaudan ja oviverhoilun rungot ovat rujoa kuitupohjaista materiaalia. Karuus kääntyy voitoksi taidokkailla tekstiilivalinnoilla ja teknisyyttä pehmentävillä puupaneeleilla. Toki i3:n voi tilata myös koeajoautoa rauhallisemmalla sisustuksella.Mittariston ja iDrive-käyttöliittymän näytöt kelluvat kojelaudan päällä. Ilmalämpöpumpulla toimivaa ilmastointia ja musiikkisoitinta hallitaan onneksi perusbemarien näppäimillä.Nelimetriseen autoon on järjestetty tilantuntua korvaamalla perinteinen B-pilari kaapparimallisella takaovella. Kulku pikkuautomaiselle takaistuimelle käy vaivatta, mutta vasta eturivillä istuvan avattua oveen asennetun turvavyönsä. Ratkaisu muistuttaa viime vuosikymmenen Mazda RX-8 -urheiluautosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhden polkimen taktiikkaOvilla BMW on lähellä sortua turhaan kikkailuun, mutta kokonaisuutena i3 tuntuu raikkaalta ja vastuulliselta designtuotteelta – tunnelmassa on paljon samaa urheiluhybridi i8:n kanssa.Sähkökäyttö vahvistaa muotokielen tunnelmaa. BMW herää välittömästi singahtelemaan ääneti pitkin ruuhkia. Sähkömoottorit jarruttavat täydellä teholla pelkällä kaasun kevennyksellä, joten tottunut i3-kuljettaja turvautuu perinteiseen jarrupolkimeen vasta hätätilanteissa.Matalan vierintävastuksen tavoittelu on johtanut erikoiseen rengaskokoon: edessä 155/70 R19 ja takana 175/60 R19.Korkeana ja kapeahkona autona i3 ei edusta perinteistä ajamisen iloa, mutta välittömän reagoinnin ja pirteän tunnelman ansiosta ratissa huomaa hymyilevänsä.Närää aiheuttaa vain vaihdevipuna toimiva mötikkä: kammen kääntö eteen aktivoi ajovaihteen, vääntö taaksepäin kytkee pakin. Perinteisiin automaattivaihteistoihin kouliintunut lihasmuisti oppii hitaasti uusille tavoille.Matkanjatkaja pelastaaBMW tarjoaa i3:een kahta akkuvaihtoehtoa. 60 amppeeritunnin eli 18,8 kilowattitunnin versio maksaa 39 067 euroa, mutta vain puolentoista tonnin lisäpanostuksella akku kasvaa 94 amppeerituntiin eli 27,2 kilowattituntiin.Satsaus kannattaa, sillä suuremmalla akulla i3 taittaa noin 200 kilometriä. Se riittää useimmille kaupunkiolosuhteissa, mutta kalpenee pahasti esimerkiksi Renault Zoelle Opel Ampera-e:stä puhumattakaan.Onneksi lisävarusteinen CCS-pikalataus täyttää akusta 80 prosenttia alle puolessa tunnissa.Suomen harvaa latausverkkoa vastaan i3 taistelee REXillä, eli pulasta pelastavalla bensiinimoottorilla. Noin 4 500 euroa maksava 647 kuutioinen kaksisylinterinen matkanjatkaja käynnistyy akun hiipuessa tai ennakoidusti kuljettajan käskystä.Tavaratilan alle kätketyllä polttomoottorilla ei ole mekaanista yhteyttä pyöriin. Se toimii akun varausta ylläpitävänä aggregaattina.Monimutkaisuus verottaa höytysuhdetta, mutta 9 litran tankilla taittaa yli 100 kilometriä.Sähköautopuristi voi nähdä bensiinikäyttöisen matkanjatkajan menneisyyden likaisena painolastina, mutta uuteen tottuvalle sen olemassaolo tuo turvaa.Vaikka BMW i3:n saapumista Suomeen on odotettu kolmisen vuotta, tuntuu auto yhä ajankohtaiselle. Näppärän ajettavuuden ja kiehtovan muotoilun yhdistelmä muistuttaa urheiluautoja muussakin kuin takavetoisuudessa: kiehtovasta tunnelmasta nauttiakseen on valmis tekemään kompromisseja. Esimerkiksi sellaisia, joita sähköautoilu Suomessa vielä toistaiseksi vaatii.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW i3 94Ah REX Hinta alkaen 45 131 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 481 € Moottori Sähkömoottori, automaattivaihteisto (yksi ajovaihde), takaveto, aggregaatti: bensiinimoottori 647 cm³, 2 sylinteriä, 28 kW (38 hv), 55 Nm Teho 125 kW kW (170 hv) Vääntö 250 Nm Vääntö 250 Nm Akku 27,2 kWh, latausaika: CCS 1h 15min, kotilaturi 3h 30min – 4h 50min, verkkovirta 12h 15min Toimintamatka 200 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 0,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 12 g/km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1578 mm, akseliväli 2 570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?