Koeajo: BMW 420i
Sedanin, viistoperän ja coupén yhdistelmä löytää paikkansa. Hyvää: mukavuus, tyylin ja monikäyttöisyyden kompromissi. Huonoa: Takapenkki kapea kolmelle, ohjaus.
BMW 420i Gran Coupé on auto, jota voi lähestyä kahdesta suunnasta. Ensinnäkin auto tarjoaa mahdollisuuden tarrautua perinteikkään coupé-termin väärinkäyttöön. Jo muinaisten hevoskärryjen ajalta periytyvä termi on vakiintunut tarkoittamaan linjakkaita kaksi- tai kolmeovisia henkilöautoja.
Coupéssa on aina ollut jotain turhamaista jaloutta, joka liittyy ajatukseen maksaa lisäeuroja käytettävyyttä heikentävästä estetiikasta.
Linjakkuuden puutteesta ei nelossarjan Gran Coupéa voi syyttää. Viisiovisena se on kuitenkin aivan liian monikäyttöinen ollakseen aito coupé, mutta niin oli myös lämmöllä muisteltu Saabin taannoinen combi-coupékin.
Ei kuitenkaan anneta nimen pahentaa autoa. Gran Coupé on mainio yhdistelmä viisiovisen auton monikäyttöisyyttä ja linjakkaita muotoja.
Syytä sisarkateuteen
Taistelu reviiristä jo oman merkin sisällä on kovaa. Gran Coupén neli- tai viisiovisia kilpailijoita BMW:n mallistossa ovat kolmossarjan lisäksi katumaasturi X3 ja maasturicoupe X4. Valinnan varaa siis riittää.
Ehkä nelossarjan Gran Coupélle on kuitenkin on paikkansa. Sulavista linjoista huolimatta sen viisiovinen korirakenne tarjoaa enemmän monikäyttöisyyttä kuin tavallinen kolmossarjan sedan. Toisaalta auto ei kärsi kolmossarjan oman viisiovisen painoksen, GT:n, kömpelöstä ulkonäöstä.
GT-nimitys kyllä sopisi myös Gran Coupén olemukseen. Pitkien matkojen taittamiseen auto on mainio väline. Sen pehmeä jousitus suodattaa tienpinnan epätasaisuudet erinomaisesti eikä äänieristyksessä ole liiemmin moittimista.
Aihetta matkailulle
Gran Coupélla on miellyttävää lipua moottoreiden lisäksi kauniilla maisemareiteillä. Kunhan takapenkin ahtaaksi tekevän keskipaikan jättää tyhjäksi, on matkanteko mukavaa myös matkustajille.
Aktiiviseen ajamiseen auto ei kannusta. Sen pehmeä alusta päästää korin kallistelemaan sekä liikkumaan pystysuunnassa turhan paljon, eikä ohjauksessa ole tarkkuuden lisäksi kehumista. Jos mielii vaihtaa mukavuuden urheilullisuuteen, tarjonnee kattava lisävarustevalikoima ratkaisun.
Mukavuuspainotteisena kulkuneuvona koeajoyksilön hinnat alkaen –moottorivaihtoehtokin suoriutuu mainiosti. Kaksilitraisen bensiiniturbon 184 hevosvoimaa liikuttaa autoa vaivatta.
Kuljettajan näkökulmasta sisätilat vastaavat kolmossarjaa, eli kaikki on erinomaisen toimivaa. On mielipideasia kaipaisiko ulkokuoreltaan koreampaan malliin piristystä myös sisätiloihin. Tämäkin ongelma ratkennee lisärahalla.
Lopulta nelossarjan Gran Coupé on vain yksi täytetty lokero BMW:n tuotevalikoimassa. Sen linjakkuudesta ja monikäyttöisyydestä saa maksaa noin seitsemän tuhatta euroa kolmossarjan sedania enemmän. Ehkä juuri se turhamaisuus tekee autosta coupén.
Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Santeri Petrell