22.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 420i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sedanin, viistoperän ja coupén yhdistelmä löytää paikkansa. Hyvää: mukavuus, tyylin ja monikäyttöisyyden kompromissi. Huonoa: Takapenkki kapea kolmelle, ohjaus. BMW 420i Gran Coupé on auto, jota voi lähestyä kahdesta suunnasta. Ensinnäkin auto tarjoaa mahdollisuuden tarrautua perinteikkään coupé-termin väärinkäyttöön. Jo muinaisten hevoskärryjen ajalta periytyvä termi on vakiintunut tarkoittamaan linjakkaita kaksi- tai kolmeovisia henkilöautoja. Coupéssa on aina ollut jotain turhamaista jaloutta, joka liittyy ajatukseen maksaa lisäeuroja käytettävyyttä heikentävästä estetiikasta. Linjakkuuden puutteesta ei nelossarjan Gran Coupéa voi syyttää. Viisiovisena se on kuitenkin aivan liian monikäyttöinen ollakseen aito coupé, mutta niin oli myös lämmöllä muisteltu Saabin taannoinen combi-coupékin. Ei kuitenkaan anneta nimen pahentaa autoa. Gran Coupé on mainio yhdistelmä viisiovisen auton monikäyttöisyyttä ja linjakkaita muotoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Syytä sisarkateuteen Taistelu reviiristä jo oman merkin sisällä on kovaa. Gran Coupén neli- tai viisiovisia kilpailijoita BMW:n mallistossa ovat kolmossarjan lisäksi katumaasturi X3 ja maasturicoupe X4. Valinnan varaa siis riittää. Ehkä nelossarjan Gran Coupélle on kuitenkin on paikkansa. Sulavista linjoista huolimatta sen viisiovinen korirakenne tarjoaa enemmän monikäyttöisyyttä kuin tavallinen kolmossarjan sedan. Toisaalta auto ei kärsi kolmossarjan oman viisiovisen painoksen, GT:n, kömpelöstä ulkonäöstä. GT-nimitys kyllä sopisi myös Gran Coupén olemukseen. Pitkien matkojen taittamiseen auto on mainio väline. Sen pehmeä jousitus suodattaa tienpinnan epätasaisuudet erinomaisesti eikä äänieristyksessä ole liiemmin moittimista. Aihetta matkailulle Gran Coupélla on miellyttävää lipua moottoreiden lisäksi kauniilla maisemareiteillä. Kunhan takapenkin ahtaaksi tekevän keskipaikan jättää tyhjäksi, on matkanteko mukavaa myös matkustajille. Aktiiviseen ajamiseen auto ei kannusta. Sen pehmeä alusta päästää korin kallistelemaan sekä liikkumaan pystysuunnassa turhan paljon, eikä ohjauksessa ole tarkkuuden lisäksi kehumista. Jos mielii vaihtaa mukavuuden urheilullisuuteen, tarjonnee kattava lisävarustevalikoima ratkaisun. Mukavuuspainotteisena kulkuneuvona koeajoyksilön hinnat alkaen –moottorivaihtoehtokin suoriutuu mainiosti. Kaksilitraisen bensiiniturbon 184 hevosvoimaa liikuttaa autoa vaivatta. Kuljettajan näkökulmasta sisätilat vastaavat kolmossarjaa, eli kaikki on erinomaisen toimivaa. On mielipideasia kaipaisiko ulkokuoreltaan koreampaan malliin piristystä myös sisätiloihin. Tämäkin ongelma ratkennee lisärahalla. Lopulta nelossarjan Gran Coupé on vain yksi täytetty lokero BMW:n tuotevalikoimassa. Sen linjakkuudesta ja monikäyttöisyydestä saa maksaa noin seitsemän tuhatta euroa kolmossarjan sedania enemmän. Ehkä juuri se turhamaisuus tekee autosta coupén. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Santeri Petrell BMW 420i Gran Coupé Hinta alkaen 47 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 496 € Ajoneuvovero 30 €/ v Moottori 1 997 cm3, 4-sylinterinen bensiinimottori, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6250 r/min Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 236 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1389 mm, akseliväli 2810 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1580 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku