22.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: BMW 420i Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sedanin, viistoperän ja coupén yhdistelmä löytää paikkansa. Hyvää: mukavuus, tyylin ja monikäyttöisyyden kompromissi. Huonoa: Takapenkki kapea kolmelle, ohjaus. BMW 420i Gran Coupé on auto, jota voi lähestyä kahdesta suunnasta. Ensinnäkin auto tarjoaa mahdollisuuden tarrautua perinteikkään coupé-termin väärinkäyttöön. Jo muinaisten hevoskärryjen ajalta periytyvä termi on vakiintunut tarkoittamaan linjakkaita kaksi- tai kolmeovisia henkilöautoja.Coupéssa on aina ollut jotain turhamaista jaloutta, joka liittyy ajatukseen maksaa lisäeuroja käytettävyyttä heikentävästä estetiikasta.Linjakkuuden puutteesta ei nelossarjan Gran Coupéa voi syyttää. Viisiovisena se on kuitenkin aivan liian monikäyttöinen ollakseen aito coupé, mutta niin oli myös lämmöllä muisteltu Saabin taannoinen combi-coupékin.Ei kuitenkaan anneta nimen pahentaa autoa. Gran Coupé on mainio yhdistelmä viisiovisen auton monikäyttöisyyttä ja linjakkaita muotoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyytä sisarkateuteenTaistelu reviiristä jo oman merkin sisällä on kovaa. Gran Coupén neli- tai viisiovisia kilpailijoita BMW:n mallistossa ovat kolmossarjan lisäksi katumaasturi X3 ja maasturicoupe X4. Valinnan varaa siis riittää.Ehkä nelossarjan Gran Coupélle on kuitenkin on paikkansa. Sulavista linjoista huolimatta sen viisiovinen korirakenne tarjoaa enemmän monikäyttöisyyttä kuin tavallinen kolmossarjan sedan. Toisaalta auto ei kärsi kolmossarjan oman viisiovisen painoksen, GT:n, kömpelöstä ulkonäöstä.GT-nimitys kyllä sopisi myös Gran Coupén olemukseen. Pitkien matkojen taittamiseen auto on mainio väline. Sen pehmeä jousitus suodattaa tienpinnan epätasaisuudet erinomaisesti eikä äänieristyksessä ole liiemmin moittimista.Aihetta matkailulleGran Coupélla on miellyttävää lipua moottoreiden lisäksi kauniilla maisemareiteillä. Kunhan takapenkin ahtaaksi tekevän keskipaikan jättää tyhjäksi, on matkanteko mukavaa myös matkustajille.Aktiiviseen ajamiseen auto ei kannusta. Sen pehmeä alusta päästää korin kallistelemaan sekä liikkumaan pystysuunnassa turhan paljon, eikä ohjauksessa ole tarkkuuden lisäksi kehumista. Jos mielii vaihtaa mukavuuden urheilullisuuteen, tarjonnee kattava lisävarustevalikoima ratkaisun.Mukavuuspainotteisena kulkuneuvona koeajoyksilön hinnat alkaen –moottorivaihtoehtokin suoriutuu mainiosti. Kaksilitraisen bensiiniturbon 184 hevosvoimaa liikuttaa autoa vaivatta.Kuljettajan näkökulmasta sisätilat vastaavat kolmossarjaa, eli kaikki on erinomaisen toimivaa. On mielipideasia kaipaisiko ulkokuoreltaan koreampaan malliin piristystä myös sisätiloihin. Tämäkin ongelma ratkennee lisärahalla.Lopulta nelossarjan Gran Coupé on vain yksi täytetty lokero BMW:n tuotevalikoimassa. Sen linjakkuudesta ja monikäyttöisyydestä saa maksaa noin seitsemän tuhatta euroa kolmossarjan sedania enemmän. Ehkä juuri se turhamaisuus tekee autosta coupén.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Santeri Petrell BMW 420i Gran Coupé Hinta alkaen 47 288 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 496 € Ajoneuvovero 30 €/ v Moottori 1 997 cm3, 4-sylinterinen bensiinimottori, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 135 kW (184 hv), 5000–6250 r/min Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Vääntö 270 Nm (1250–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 236 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1389 mm, akseliväli 2810 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1580 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla